A rendezvény megnyitójában Lengl Tamás, a Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft. ügyvezetője a partnerek köszöntését követően egy történetet idézett fel, amely egy skót whiskygyártó családi vállalkozásról szólt. A felvetett üzleti párhuzammal tulajdonképpen arra utalt az ügyvezető, hogy a Bonafarm Csoporttal, ezen belül is a Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft.-vel való partneri együttműködés komoly érték mindkét üzletfél életében.
A rendezvényen három előadást tartottak az üzletfejlesztési témával kapcsolatban.
Az első előadásban Barok István, a Bonafarm Zrt. stratégiai üzletfejlesztési vezetője elmondta, hogy a cégcsoport dinamikus növekedése gyakorlatilag az akvizíciók egymásra épülésének köszönhető, de természetesen az organikus fejlődés is jelentős volt az elmúlt években a vállalat életében. Mutatott pár nemzetközi példát, hogy egy-egy agrár és élelmiszeripari globális szereplő hogyan jutott el odáig, ahol ma tart. Kiemelte, hogy gyors növekedést akvizíciók nélkül nem lehetett volna megvalósítani az említett esetek egyikében sem. Felvázolta azt is hogyan történik egy cégfelvásárlási folyamat a Bonafarm Csoportnál.
A vállalati érték megfogalmazásával kapcsolatban megjegyezte, hogy lényegében azt jelenti amiben az üzletfelek meg tudnak egyezni, amit a vevő hajlandó kifizetni. Elmondta, hogy egy céghez kapcsolódóan számos szubjektív tényező tartozik, de a cégérték meghatározásához számszerűsíteni szükséges a különböző tényezőket. Elmondta, hogy abban az esetben amikor belefognak egy akvizíciós folyamatba akkor azt azzal az alapcéllal teszik, hogy hosszú távon működtessék az adott céget, akkor tudják eredményesen beépíteni a cégcsoportba, ha a cégnek valamilyen formában látható, kiszámítható a jövője. Felvázolta, hogy egy cég értékelésénél 5 fő számszerűsíthető kérdésre keresik a választ.
Barok István előadásában azt is megjegyezte, hogy a Bonafarm Zrt. nem keresi az eladó cégeket, általában az eladó részéről érkezik a megkeresés a cégcsoport irányába. Az elmúlt két évben 66 megkeresést kaptak, amelynek a zömét meg is vizsgálták, ebből a cégcsoport két sikeres tranzakciót hajtott végre, ami az akvizíciós piacon jelentős eredmény.
Nagy Csaba, az Agrogáz Kft. tulajdonos-ügyvezetője családi vállalatán keresztül mutatta be milyen befektetési és bővítési stratégiával tervez a sertéságazatban. Előadásában a befektetői magatartás és kockázatok mellett a bővítés forrásainak lehetőségeiről is beszélt. Kiemelte, hogy egy sertéstelep vásárlása esetén a vállalatértékeléssel párhuzamosan saját intuíciójukat is használják az állattartók. Érveket és ellenérveket sorakoztatott fel miért érdemes vagy miért nem ajánlott a sertéságazatba fektetni.
A rendezvényen részt vett Csányi Attila, a Bonafarm Zrt. vezérigazgatója, aki felidézte, hogy milyen úton hogyan tudták termőre fordítani a vertikális integráció adta lehetőségeket.
Kiemelte, hogy minden egyes cégvásárlás esetében bőven akadt feladat, ahogy azt a legutóbb vásárolt Hungerit is mutatja. Beszélt azokról a távlati célokról, ami a cégcsoport baromfiágazatban betöltött szerepét jelentheti a jövőben. Megjegyezte, hogy célkitűzésük friss termékelállítóként a hazai piac egyik meghatározó szereplőjévé válni.
Felhívta a partnerek figyelmét arra is, hogy jelenleg nem tervez a cégcsoport további akvizíciót, inkább arra biztatta az ágazati szereplőket, ha van lehetőség fejlesszenek, vonják be a fiatalabb generációt és szülessenek további partneri együttműködések. Egyrészt azért, hogy a jövőben is rendelkezésre álljon megfelelő mennyiségben az alapanyagháttér. – „Megígérhetem, hogy fair módunk fogunk együttműködni minden tekintetben.” – tette hozzá Csányi Attila.
A vezérigazgató az ASP kapcsán megjegyezte, hogy a Kínában uralkodó helyzet miatt a jelenlegi sertésárak hosszabb távon fennmaradhatnak. Az előadás végén úgy fogalmazott: – „Az előírásokat, a higiéniai fegyelmet közös érdekünk betartani, ha sikerül a kockázatot mérsékelni, akkor remélhetőleg nem lesz nagyobb probléma a jövő évben sem.” – bizakodott a vezérigazgató.
-an-