Megjegyzik: a pénzintézet szóban forgó üzletága is megérezte a külső tényezők kedvezőtlen hatásait, azonban a főbb mutatókban így is növekedést ért el. Példaként említik, hogy a kis- és középvállalati (kkv) ügyfelek hitelállománya 7 százalékkal gyarapodott, nettó ügyfélszám-növekedésben pedig első helyezést ért el a piacon.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a hazai vállalati hitelezés az év első 6 hónapjában igen jelentős kilengéseket mutatott. Míg márciusban több mint 250 milliárd forinttal több hitelt vett fel a szegmens, mint amennyit törlesztett, addig áprilisban megfordult a folyamat, és 50 milliárd forinttal már nettó hiteltörlesztővé vált. A hitelfelvételi kedv csökkenését a kölcsönök összegének változása is jól mutatja: az 1 milliárd forint feletti új szerződések száma kevesebb, mint a felére zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest.
A Budapest Bank vállalati üzletágát sem kerülték el azok a külső, kedvezőtlen tényezők, amelyek a vállalati hitelpiacot negatívan érintették, az évek óta követett üzleti stratégiájának köszönhetően a főbb mutatókban mégis növekedni tudott. Konzervatív hitelezési politikájának és diverzifikált portfóliójának köszönhetően ugyanis a bank kevéssé kitett, így például a COVID 19 által leginkább veszélyeztetett iparágakban működő cégek aránya az állomány 10 százalékát sem éri el. Az ügyfélkör erejét jól jelzi, hogy a vállalatok több mint 50 százalékánál gondolták úgy, hogy nem élnek a törlesztési moratórium adta lehetőséggel. A Budapest Lízing esetében ez az arány még magasabb, az ügyfelek 60 százaléka döntött a visszafizetés folytatása mellett.
Ennek is köszönhető – állítják a bank szakértői –, hogy ha nem is markánsan, de javult az üzletág eredménye az idei első félévében: a hitelállomány 7 százalékkal, a bevétel 3 százalékkal, a számlaforgalom 1 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest.
A Budapest Bank továbbra is a kkv szegmens meghatározó szereplője. A piacot változatlanul meghaladó növekedési ütemmel a piaci részesedése ez év első félévére 8,0 százalékra nőtt, a Budapest Lízinggel együtt pedig már elérte a 9,9 százalékot is, az első féléves új folyósítások 7,9 százaléka is itt történt. A bankhitelezési hajlandósága sem csökkent, így az új, támogatott hitelprogramok közvetítésében is élen jár. A Növekedési Hitelprogram (NHP) Hajrá programjában a bank a Budapest Lízinggel közösen több mint 32 milliárd forintra szerződött, az új Széchenyi Kártya Programban pedig eddig 7,5 milliárd forintot juttatott a hazai kis- és középvállalatok számára.
„Évek óta azon dolgozunk, hogy stabil és diverzifikált hitelportfóliót alakítsunk ki, amely kifejezetten válságálló és biztonságos mind a bank, mind az ügyfeleink számára. Stratégiánk bevált, hiszen a piaccal ellentétben, a járvány okozta kedvezőtlen körülmények ellenére továbbra is növekedni tudtunk. A kockázatokat figyelembe véve is aktívak kívánunk maradni hitelezésben, ezért a saját termékeinken kívül az összes államilag támogatott hitelkonstrukciót is az elsők között tettük elérhetővé az ügyfelek számára” – mondta Kasziba Levente a Budapest Bank vállalati üzletág vezetője.
„Ezt úgy tűnik, hogy az ügyfeleink is értékelik, amit mi sem mutat jobban, mint, hogy 1,2 százalékos növekedéssel a nettó ügyfélszám-növekedésben elsők, új kkv ügyfélszerzésben pedig változatlanul másodikak vagyunk a piacon” – tette hozzá az üzletág-vezető.