Belehúztak a Fendt mérnökei

Agro Napló
Mintegy 450 újságíró részvételével rendezte meg az AGCO/Fendt csoport az őszi sajtótájékoztatóját, amelyen több fontos bejelentést is tettek. Bemutatták a Vario újdonságait, az eddigi legerősebb hevederes erőgépet, a FendtONE előnyeit, a Precision Planting rendszerrel kiegészített, immár 3 keréken közlekedő Xaver vetőrobotot, és az elektromos hajtású traktorokkal végzett kísérleteiket is.

 Megújult a Fendt 300 Vario széria: minden típus FendtONE-nal 

VIDEÓ ide kattintva!

Új kezelési koncepció

A Fendt 300 Vario Power fejlesztésénél teljesen átdolgozták a traktort a kényelmes és intuitív kezelésére összpontosítva. Új, közvetlenül a vezetőülésre felszerelt, a kartámaszba épített vezérlőpult, új multifunkcionális joystick és elektromos vezérlőszelepek teszik jobbá a gép működtetését. A kartámaszon lévő navigációs joystick segítségével különféle menük választhatók ki. Ilyen például a menetkar programozása, a hidraulikus szelepek, vagy akár a motor és a sebességváltó funkcióinak beállítása is. A rugózott első híd az alapfelszereltség része lett. 2020 októberétől a sorozat mind a 4 típusa, a 311, 312, 313, valamint a 314 is szállítható Profi és Profi+ felszereltséggel. A Power változatok legkorábban 2021 januárjától gördülnek le a futószalagról.


A FendtONE egyesíti a terepi és az adminisztratív feladatokat

A FendtONE operációs rendszer egységben kezeli a feladatokat: magában foglalja a tervezés, a kivitelezés és az adminisztráció területeit. A Fendt most először ötvözi a szántóföldön végzett munkát a tervezési és adminisztrációs tevékenységekkel, amely utóbbiak klasszikusan az irodában történnek. Az új rendszer fejlesztése a könnyű kezelhetőségre és a gyakorlati hasznosságra irányult.

A FendtONE rendszer része a „fedélzeti FendtONE” (onboard), mely a traktoron található FendtONE terméket jelenti és az „irodai FendtONE” (offboard) termékekre, amelyek a géptől távol érhetők el. A fedélzeten olyan digitális termékek találhatók, mint a Fendt Task Doc (korábban VarioDoc Pro). A tervezés és az adminisztráció pedig offboard módon számítógépen vagy mobileszköz segítségével történik. A meglévő és az új digitális megoldások kiegészítik egymást. A FendtONE segítségével a felhasználók hatékonyabban tudják kihasználni az idejüket.

Könnyebb munkaszervezés és dokumentáció a Fendt Task Doc segítségével

A Fendt Task Doc segítségével a FendtONE megkönnyíti az automatikus és digitális dokumentáció használatát. A program a feladatok létrehozásának, kezelésének, végrehajtásának és dokumentálásának funkcióit tartalmazza. A munkafeladatok a fedélzeten, otthonról vagy útközben néhány kattintással elkészíthetők, és közvetlenül a gépre küldhetők. A fedélzeten a sofőr tájékoztatást kap az elvégzendő munkáról, a kijelölt munkagépről és a megmunkálandó területről. Ezután azonnal indulhat elvégezni a kiadott feladatot. Többé nem kellenek hosszú telefonos egyeztetések, ráadásul a rendszer pontosan dokumentálja a munkával töltött időt.

A feladat végrehajtását a Fendt Task Doc rögzíti a fedélzeten (onboard). A munka befejezése után a járművezető mobiltelefonon keresztül közvetlenül visszaküldheti erről a jelentést az irodába. A rendszer elmenti azt és szükség esetén PDF-kivonatként exportálható. Nincs szükség papírra és tollra, mert a program a feladat összes fontos adatát rögzíti. A műtrágya-kijuttatás és a növényvédelmi munkák elvégzéséről készülő jelentésben táblánként jegyzi fel a megművelt területeket és az azokon felhasznált input anyagok mennyiségét. A jelentések így leegyszerűsítik a dokumentációt, és a jogszabályi előírásoknak való megfelelést.

Fontos, hogy a FendtONE az „agrirouter” nevű független adatcsere platform segítségével lehetővé teszi az információk cseréjét különféle operációs rendszerekkel és gépekkel, ha ezek az agrirouterhez is csatlakoznak. A gazda így szabadon választhatja ki a rendszereit és a gépeit. Az adatvédelem is garantált: mivel az agrirouter nem menti az adatokat, a felhasználók dönthetik el, hogy melyik adatokat osztják meg más rendszerekkel. A teljes folyamatra az Európai Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) irányelvei vonatkoznak.

 Az új Fendt 200 VFP Vario 

A speciális traktorszéria új generációja is megkapta a FendtONE kezelési rendszert és így az első speciális traktor, amely teljesen integrált terminállal kerül a piacra. További újításai a terheléstől függően többletteljesítményt biztosító DynamicPerformance motorvezérlő rendszer és az új dizájn. A 207, 208, a 209, a 210 és a 211 típus maximális teljesítménytartománya 79–124 LE. A 3 hengeres, 3,3 literes AGCO Power motor dízel-oxidációs katalizátorral (DOC), dízel-részecskeszűrővel (DPF) és szelektív katalizátorral (SCR) felel meg az V. fokozatú kibocsátási normának, amit kipufogógáz-visszavezetés nélkül valósít meg. Az erőforrás karbantartást nem igénylő hidraulikus szelepemelőkkel rendelkezik. Az elektronikus vezérlésű Visctronic ventilátor a hűtési igényekhez igazodva, szabályozottan működik, így csendesen és üzemanyagtakarékosan működik.

 

Új telepítésű ültetvények centiméter pontosan a Fendt 200 Vario Profi+ traktorral

A Fendt 200 VFP Vario Profi+ először kínálja keskeny nyomtávú traktorra az összes Smart Farming technológiát. A Fendt Guide automata kormányzási rendszer mellett a Fendt Task Manager és a Fendt Task Doc is elérhető a Fendt 200 Vario Profi+ számára az „Agronómia modulban”. A termelésvezető, vagy a gazda a Fendt Feladatkezelővel (Fendt Task Manager) létrehozhat feladatokat az irodában vagy akár út közben, és közvetlenül elküldheti azokat a traktorra. Ha a Fendt Feladatkezelőt a Fendt Guide kormányzással és az RTK korrekciós jellel együtt használják, a Fendt 200 VFP Vario centiméteres pontossággal képes áthajtani a sorokon, és hatékonyabban dolgozni az ültetvényeken. Így elkerülhető a növényvédő szerek dupla kijuttatása. A munka végeztével a feladat a Fendt Task Doc segítségével automatikusan visszaküldhető az irodába, ami megkönnyíti az elvégzett munka dokumentálását. A speciális növénykultúrák esetében, például szőlőkben, gyümölcsösökben vagy komlóültetvényekben a traktoron vagy a munkagépeken található automata kormányzási rendszerek jelentősen megkönnyítik a munkát, különösen az új telepítésű ültetvényeknél. Ezáltal az oszlopok vagy az egyes növények centiméteres pontossággal helyezhetők el a sorokban, amivel minden későbbi munkafolyamat könnyebben és hatékonyabban elvégezhető lesz.

 Fendt 1100 Vario MT – teljes lefedettség 

A Fendt 1100 Vario MT sorozattal a gyártó a hevederes traktorok 511 és 673 LE közötti teljesítménykategóriáját fedi le. Van köztük egy igazi óriás is: a Fendt 1167 Vario MT traktor a hevederes traktorok piacán a legnagyobb teljesítménnyel rendelkező erőgép, ami fokozatmentes hajtóművel kerül a piacra. Az új technológiák, mint például az aktívan hidraulikusan elfordítható alsó húzó és hátsó emelőmű, az újonnan kifejlesztett Smart Ride+ traktorrugózás növelik a gép hatékonyságát – az 1100-as sorozat újdonságairól szóló anyagunkat itt lehet elolvasni.

Nagy Róbertet, az AXIÁL Kft. Fendt termékmenedzserét arról kérdeztük, hogy a tapasztalatai alapján mi érinti a leginkább a hazai gazdákat és Fendt-tulajdonosokat?

A magyar termelők leginkább az új 1100-as hevederes MT-re kíváncsiak; a fokozatmentes hajtás és az, hogy eddig még nem volt ekkora teljesítményű hevederes erőgép, több gazda fantáziáját is megmozgatta. A sorozat várhatóan 2021 júliusában jön be Európába. Első körben 2 darab tesz majd egy bemutató körutat a kontinensen, és jövő nyárra reméljük, Magyarországra is megérkezik. Így néhány hónap múlva működés közben tudjuk megmutatni, és természetesen ki is próbálhatják a gazdák. Szintén a nyáron jönnek le a gyártószalagról az első, megvásárolható darabok is. A Vario 200-as megújulása is fontos fejlesztések egész sorát hozta magával. Lényegében egy új szőlészeti traktort építettek, amibe beletették a szántóföldi gépek legfejlettebb technikáját. Ezáltal a precíziós gazdálkodás a gyümölcsösben is a legmagasabb szinten megvalósulhat – mondta a szakember.

Az AGCO/Fendt online sajtótájékoztatóján arról érdeklődtünk, hogy milyen feladatokon dolgozik Németországban a kutatással és fejlesztéssel foglalkozó közel 500 mérnök, és milyen újdonságok várhatóak a jövőben?

A cég azt írta, hogy a mérnökeik nagy része a meglévő modellek folyamatos fejlesztésével és a fülkét, a motort, a váltót és a kipufogórendszert érintő technikai újdonságokkal foglalkozik. Az új Fendt 500 Vario és Fendt 1000 Vario sorozatok fejlesztése szintén egy nagyobb mérnökcsapatot igényel, egy másik csoport pedig a Xaver és a TriSix projekteken dolgozik. Az új vezetéstechnikai megoldások és az autonóm rendszerek mellett pedig nagy figyelmet fordítanak a mezőgazdaság digitalizációjára, ezen belül a hatékony adatcserélő rendszerek és FendtONE program fejlesztésére.

 Kutatás és fejlesztés: Fendt e100 Vario elektromos traktora 

A Fendt egy, a mindennapi életben használható akkumulátoros elektromos traktort fejleszt.

A mérnökök az elmúlt 3 évben tovább vizsgálták a Fendt e100 Vario lehetséges alkalmazási területeit. Ennek során a Fendt e100 Vario-t számos gyakorlati tesztnek vetették alá: a mezőgazdasági alkalmazásoktól az önkormányzati használatig, beleértve a téli munkákat is. Az eddigi eredmények alapján a Fendt e100 Vario típust műszakilag átdolgozták és továbbfejlesztették. Mivel a DC gyorstöltők még nem terjedtek el a mezőgazdasági üzemekben és a kommunális szektorban, ezért a Fendt e100 Vario-t CCS aljzat helyett 2-es típusú töltőcsatlakozóval szerelték fel. Ezenkívül a traktoron 400 V-os aljzathoz tartozó töltőkábel van 32 A-ig, ami nagyjából 22 kW töltési teljesítménynek felel meg. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor 5 órán belül még mindig teljesen feltölthető. A DC gyorstöltési funkció továbbra is elérhető. A fejlesztés során különféle akkumulátorrendszereket vizsgáltak. Ezeket intenzíven, különféle terepi viszonyok között és próbapadokon tesztelik. A hőszabályozás felülvizsgálatának köszönhetően az akkumulátor télen percek alatt előmelegíthető üzemi hőmérsékletre, nyáron pedig annak megfelelően hűthető le. A fülke ugyanúgy előmelegíthető vagy hűthető. Az eddigi gyakorlati tesztek során a Fendt e100 Vario meggyőzően teljesített olyan hagyományos eszközökkel, amelyeket általában TLT-vel hajtanak meg. Ilyen például a rendkezelő, a rendterítő vagy a takarmány-keverőkocsi. A Fendt e100 Vario használható újonnan kifejlesztett elektromos meghajtású munkagépekkel is.

Az energiát termelő gazdaságokban a házon belül megtermelt villamos energia közvetlenül felhasználható zárt energiaciklusban a Fendt e100 Vario-val. Ez csökkenti a fosszilis tüzelőanyagok használatát és a gazdaság CO2-kibocsátását. A Fendt e100 Vario ezért mezőgazdasági telepi traktorként használható. Az akkumulátoros-elektromos hajtás kiváló hatásfoka szintén hozzájárul az erőforrások optimális felhasználásához. A géppel akkor is elérhető a teljes kardántengely-nyomaték, ha a jármű álló helyzetben van. Az akkumulátoros traktor jelenleg projektfázisban van, amelynek célja a mezőgazdasági technológia villamosításának lehetőségeit vizsgálni.

 Tovább fejlődik a Fendt Xaver vetőrobot 

Az AGCO/Fendt vállalat stratégiai kutatási projektben fejleszti a szántóföldi robotok következő generációját. A Xaver vetőrobot új szériája nem csak külsőleg különbözik a két korábbi kísérleti projekttől. A belső működés, a vetőegység is teljesen új.

Az AGCO/Fendt Agrártechnológiai Kutató és Fejlesztő részlege (előfejlesztés) 2017 óta foglalkozik olyan stratégiaorientált jövőbeli témákkal, mint a rajtechnika és a robotika. A fejlesztés több előnnyel is kecsegtet: ilyen az alacsony talajnyomás, az alacsony energiafogyasztás, a csendes- és szivárgásmentes működés és a zéró káros­anyag-kibocsátás. Az egyik legfontosabb viszont az, hogy sok olyan feladatot is gépesít, amelyet jelenleg még nem lehetne megoldani emberi segítség nélkül.

A Fendt Xaver stratégiai kutatási projektben széles körű terepi tesztek alapján fejlesztették tovább a teljes robotrendszert. Az új robotok Precision Planting vetőegységet kaptak.

A Precision Planting technológiával lehetőségünk volt a vetőrobotunknál az AGCO konszernen belül agronómiai know-how-hoz és a gyakorlatban kipróbált technológiához hozzájutnunk. Az első Xaver generációk vetőmoduljait átalakítottuk, illetve kombináltuk az új vetőegységgel. Ennek eredménye egy új, integrált rendszer lett – mondta dr. Benno Pichlmaier, a cég globális technológiai és innovációs igazgatója.

A vSet® technológia gyorsan és pontosan választja el a vetőmagokat negatív nyomás alkalmazásával. Elektromos meghajtású vezérlőrendszer segítségével az egyes vetőmagokat centiméteres pontossággal helyezi el a sorban egy előre meghatározott távolságra. A magokat egy rugalmas tömörítőegység a barázdába nyomja. A jövőben a Precision Planting új „Smart Firmer®”-je is rászerelhető lesz a robotokra. Ez képes talajnedvességet, hőmérsékletet, humusztartalmat és növényi maradványokat mérni. Ennek eredményeként a kis robotok változó vetésmélységgel és vetéserősséggel, a helyszín viszonyaihoz igazodóan tudnak majd vetni.

A jelenleg háromkerekű koncepció hátsó kereke nemcsak a robotot hajtja, hanem tömörítőkerékként is funkcionál; amikor áthalad a mag felett, a talajt kissé oldalról és felülről a vetőmag felé nyomja. Ezáltal a maghoz nyomott talaj biztosítja a csírázás megindulásához szükséges nedvességellátást.

Intelligens technológiák integrálása

A robotraj legújabb generációja is használja a VarioGuide nyomvonalvezető rendszert, amely centiméteres pontossággal irányítja a robotokat. Ezenkívül a Fendt Xavert integrálták a FendtONE platformba, így a géppark többi résztvevőjével is képes együtt dolgozni, valamint együtt kezelhető a teljes gépflottával. Ez lehetővé teszi a terepi adatok, köztük a nyomvonalak zavartalan cseréjét a traktor és a robot, valamint a robot és a terepi adatbázis között. Ezáltal kényelmesen létrehozhatók a munkafeladatok.

A Xaverrel történő vetéssel elkészül a szántóföldi haszonnövények térképe, amely minden későbbi munka, mint például a növényvédelem, a mechanikus gyomirtás és a trágyázás alapját képezi. Függetlenül attól, hogy ezeket robotok vagy traktorok hajtják végre – mondta dr. Benno Pichlmaier.

A Fendt Xaver legújabb generációjának legszembetűnőbb változása a négy kerékről háromra való áttérés. A nagyobb kerekek szélesebb felfekvő felületet, nagyobb szabad hasmagasságot és pontosabb mélységvezetést biztosítanak. Az újgenerációs robotok előnye a fordulókban érzékelhető igazán: az új Fendt Xaver mindössze 2 méternyi helyet igényel forduláshoz, a hátsókerék-kormányzásnak és az összkerék-meghajtásnak köszönhetően pedig még laza talajon is talajkímélő módon és energiatakarékosan hajtja végre a műveletet. Az első kerekekbe szerelhető keréksúlyok a gördülékenyebb haladáson kívül nagyobb csoroszlyanyomást is lehetővé tesznek a kötöttebb talajon történő vetéshez. A robot maximális össz­tömege 250 kilogramm, üresen 100-zal kevesebb. A vetőmagtartály térfogata 20 literrel bővült, ami nagyjából 0,5 hektárra elegendő, hektáronkénti 90 ezer vetőmag kijuttatása esetén. A lítium-ion akkumulátor kapacitása 2,6 kWh-ra nőtt. A Fendt Xaver robot körülbelül 1,5 órát tud dolgozni, mielőtt a bázisállomásra kellene mennie tölteni. A 6 robotegységből álló raj óránként körülbelül 3 hektár területteljesítményt ér el, az akkumulátortöltési idővel együtt ez körülbelül 2 hektár. Fontos, hogy a rendszer éjjel-nappal működtethető.

A kis robotok intelligens, erőforrás-takarékos és nagy teljesítményű alternatívát jelentenek a nagy gépek folyamatos tömegnövekedésével szemben. A nehéz gépek alkalmazása talajállapot-károsodáshoz vezet, különösen puha, vagy nedves talajon. Ez termésveszteséget okoz, ráadásul csökken a talajon munkával tölthető napok száma.

Fenntarthatóság intelligens megoldásokkal

„Az energiafogyasztás és így a CO2-lábnyom a hagyományos technológiához képest lényegesen alacsonyabb a Xaver működtetésekor. Ennek oka egyrészt az alacsony súly miatti elhanyagolható gördülési ellenállás a terepen, másrészt egyes energiafogyasztók elmaradása. Ilyen például a légkondicionálás vagy a kormányrásegítés, mert vezető nélkül ezekre nincs szükség. Az egyszerű, közvetlen és hatékony elektromos meghajtás szintén hozzájárul a kevesebb energiafogyasztáshoz – mondta dr. Benno Pichlmaier.

A vetőrobotok nem szennyezik a levegőt, nincs zajkibocsátásuk, és nincs náluk olajelfolyás sem. A talajnyomás akár 80 százalékkal alacsonyabb is lehet, mint a jelenleg elterjedt gépi rendszereké. Az alacsony bér- és energiaköltségek pedig tovább erősítik a Xaver robotraj-rendszer gazdasági fenntarthatóságát.

-cs.zs-

www.axial.hu

A cikk szerzője: Csurja Zsolt

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Íme a 2021-es év traktorai!

Íme a 2021-es év traktorai!

Idén először teljesen az online térbe költözött az Év Traktora díjak átadása. A december 18-i eseményen a Massey Ferguson, a Valtra, a Fendt, és a CLA...

Megjött az égi jel, mehet a munka!

Megjött az égi jel, mehet a munka!

Állunk október első dekádjában az ozorai telephelyen, körülöttünk traktorok, kombájn, munkagépek és egy síktároló. Dobos János szemmel láthatóan itt é...

Az új CLAAS AXION 900 sorozat

Az új CLAAS AXION 900 sorozat

Erő, hatékonyság és kényelem – a CLAAS AXION 900 e három tulajdonságáról ismert 2011-es bevezetése óta. Mindamellett, hogy megfelel a Stage V kipufogó...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!