A vetőmagkínálatuk folyamatosan bővült, napjainkra kalászos, szója, cirok és zöldítő keverékkel is jelen vannak a hazai piacon. A francia tulajdonú RAGT összesen 26 növényfajt nemesít, ezekből az imént említett növények érhetőek el a magyar piacon. Új növényfajokkal nem kívánják bővíteni a portfóliót, inkább az adott kultúrákon belül fejlesztik a kínálatot. A háttér biztosítva van, a francia anyacég forgalmának mintegy 18%-át kutatásra fordítja, 17 kutatási területtel, 45 kutatási programmal, 18 kereskedelmi leányvállalattal vannak jelen a világpiacon.
Az utóbbi időben a hazai vetőmagpiacon tapasztalt külsős vezetőváltásokkal ellentétben az RAGT belső erőket mozgósítva oldotta meg a menedzsment utánpótlását. Az „örökség” átadásának tervezésekor a leköszönő országvezető és a francia ügyvezetés egyetértett abban, hogy a RAGT Vetőmag Kft.-t továbbra is a vállalatuk iránt elkötelezett szakemberek irányítsák, a családias belső hangulatot, a humort és az egyéni kezdeményezésnek teret adó cégkultúrát megőrizve.
A cég irányítását 2021. január 1-től Sík Imre országvezető és Bukovinszki Károly értékesítési vezető veszik át, felosztva ezáltal a korábbi vezető feladatait.
A döntést a cég nagysága és a kereskedelem volumene indokolja. Egyre több termékük került be kizárólagos forgalmazásra a legnagyobb magyarországi integrátorokhoz, a kisebbekkel kooperálva pedig a lokális márkajelenlétet kívánja erősíteni a cég. Az eddigi francia ügyvezetés feladatköre is Magyarországra kerül. Az új stratégiák kidolgozása nagyobb önállósággal és nagyobb felelősséggel jár – hangsúlyozta Sík Imre, aki 12 éve dolgozik az RAGT-nál, kezdetben promóterként, kinevezéséig a cég Dél-Alföldi régióvezetőjeként helytállva.
Bukovinszki Károly korábban a Megyei Növényvédelmi Igazgatóságon dolgozott, majd 13 év után otthagyva a közszférát öt éve a RAGT Vetőmag Kft. csapatát erősíti. Ő is mint promóter kezdett a cégnél, majd Közép-Magyarország régióvezetőjeként bizonyította rátermettségét. A jövőbeni célokkal kapcsolatban Bukovinszki Károly aláhúzta, vetésarányos csapatlétszám-bővítésben és forgalomnövekedésben gondolkodnak, ami elengedhetetlen a további fejlődéshez. Szorosabbra kötik a kapcsolatot a forgalmazókkal és a kisebb kereskedőkkel is, új együttműködési formákat kialakítva, mint például az imént említett lokális márkajelenlétek megvalósítása. Emellett a termelőkkel való szoros kapcsolatukat emelnék új szintre, új típusú partnertalálkozók kialakításán dolgoznak. Új üzenettel és tartalommal fórumot indítanak, amely a termelői gyakorlatot szolgálja majd. Telet átívelő online előadás-sorozatot megvalósításán dolgoznak jelenleg, minden kedden nézhetőek a november végén indult 11 részes szakmai előadásaik. A kereskedelmi tevékenységük kapcsán kiemelte: öt régióban, termőhelyre adaptált információkkal a birtokukban dolgoznak a területi képviselőik, akik szakmailag magasan képzett szakemberek, ami szükséges ahhoz, hogy a birtokméret és a gazdák felkészültségét ismerve megfelelő információkat közvetítsenek. Képviselőik egy része gyakorló növényvédős, ami hozzáadott értéket jelent a vetőmag-forgalmazásban. Ebből következően a nyomonkövetés fontosságára hívta fel a figyelmet a kereskedelmi vezető, ami azt jelenti, hogy nem csak a vetőmag-értékesítési szezonban keresik a partnereiket, hanem akkor is, amikor fejlődik az állomány. A vetőmag-kiszolgálásukra a gyorsaság és rugalmasság jellemző, hirtelen gazdálkodói döntés esetén akár 24 órán belül rendelkezésre állnak az RAGT hibridek.
Sík Imre a stratégia alapjául szolgáló termékportfólió kapcsán kihangsúlyozta: – Hazánk mindig kiemelt területnek számított az RAGT leányvállalatai között, a kukorica gyomirtás területén a Duo System technológiával úttörő szerepet töltöttünk be, ebben a szegmensben a folyamatosan frissülő portfóliónknak köszönhetően 14 éve piacvezetők vagyunk. A kalászosok esetében még van pótolni valónk, hiszen európai szinten a cég piacvezető, a magyar piacon fajtáink csak néhány éve jelentek meg. Hibrid repce választékunk minden igényt kielégít, nem beszélve az utóbbi időben keresletbővüléssel jellemezhető cirokpiacon betöltött jelentős szerepünkről – emelte ki a szakember.
Mindannyian egyetértettek abban, hogy az innovatív termékek megvalósításához a fejlesztésnek „résen” kell lennie, reagálni kell a hatóanyag-kivonásokra csakúgy, mint a klímaváltozás okozta kihívásokra. Minden régió más próbatétel elé állítja a fejlesztőiket, akik munkájuk során a magyar piac sajátosságait is figyelembe veszik. A fejlesztés is régióra osztott, Ukrajnában található a napraforgó-nemesítő állomásuk, Mezőfalván tíz éve működik a kukoricanemesítő állomás, s országosan hat különböző helyen vizsgálják a hibridjelölteket. Ennek köszönhetően kontinentális viszonyokra nemesített széles portfólióból választható kukoricákkal és napraforgókkal dolgozhatnak a hazai és a környező országok gazdái. A hazai vetőmagpiac szűkülése ellenére a RAGT Vetőmag Kft. a legjobb eladási számait realizálta legutóbb, ami az elkötelezett és lelkes kereskedelmi csapat mellett a termékfejlesztési hátterük erősségét tükrözi.
Sík Imre és Bukovinszki Károly, továbbá jómagam – aki médiapartnerként Lonsták Jánossal több mint másfél évtizedig dolgoztam együtt – egyetértettünk abban, hogy az RAGT további magyarországi piaci fejlődését Lonsták János örökségét megőrizve, a fejlesztések nagyságrendjéhez igazítva új elképzelésekkel, az RAGT-ra mindig is jellemző egyedi ötletekkel lehet tovább vinni.
-ga-A cikk szerzője: Gáspár Andrea