A termesztéstechnológia egyik eleme a vetés. Annak függvényében, hogy milyen talajművelést folytatunk, megfelelő vetéstechnikával kell rendelkeznünk. Az intenzív forgatásos technológia és a NoTill között hosszú az átmenet. Meg lehet próbálni egyből átállni, de ennek nagyon hamar bukfenc is lehet a vége. Meg kell tanulni és még jobban megérteni a földet.
A mulcsos technológia átmenetet képez, egyre többen művelik, könnyen meg lehet tanulni, és az esetleges hibákat könnyebben ki lehet javítani.
A legtöbb modern vetéstechnika a forgatásos ill. mulcsos technológiában hasonló. Ezért is kisebb ütemű a vetőgépek fejlesztése. Az elmúlt 10–15 évben a Horsch Pronto vetőgépek is a stabilitás terén fejlődtek. Ahogy az előállítási technológiák fejlődtek, ezzel arányosan jobb, strapabíróbb alkatrészek kerültek a gépekbe. Azonban eljött az idő, amikor egy nagyobb lépést kellett tenni, és ez a 2022-es év volt. Ebben az évben került kivezetésre a régi modell és jött be az új.
A Pronto vetőgép Európa egyik legkedveltebb mulcstechnológiás vetőgépe. A Pronto elv egyelőre verhetetlennek tűnik. A mellső művelőeszközök talajt művelnek, a gumikerekes hengerrel ezt tömörítjük, utat képezünk a vetőcsoroszlyák számára. A tömörített talajon sokkal egyenletesebben tud haladni a vetőcsoroszlya, így a mélységtartás is egyenletes.
A gumikerekes henger mélyre egyenletesen tömörít a vetőmagvak alatt, így a kelés után a növények gyökerei is egyenletesen tudnak fejlődni, nincs légüres tér. A mélységtartó kerekek egyben le is hengerezik a vetés felett a felszínt, így a magok jó beágyazása is megtörténik.
Az új Pronto-ban a fejlesztések ugyancsak az alapelvre épülnek. A Pronto elv továbbra is megmaradt. Azonban egy sor fejlesztés jött, ami az üzemelési biztonságot és a könnyebb kezelhetőséget még magasabb szintre emeli.
A ventilátor magasabbra, a tartály orrába került, így kevesebb port szív be. Ezenfelül a ventilátor elé egy olajhűtő is került, aminek egyik feladata a traktorba visszatérő olaj hűtése, a másik pedig a levegő felmelegítése. A műtrágyaverziós vetőgépek esetében, késő ősszel, amikor a levegő párás is lehet, a levegőt felmelegítve csökken a páratartalma, így a műtrágyapor kevésbé tud megtapadni a csövekben. A ventilátor hidromotor visszatérő ágába egy túlnyomás elleni biztosító szelep került, ami a hidromotort védi.
A duplatartályos kivitelnél az adagoló alatt egy kazettás elemet találunk, ezzel a vetőmag és a műtrágya irányát és ez utóbbi arányát is könnyebben lehet állítani, és ezenfelül a leforgatás is könnyebbé vált.
A Pronto 6 DC gumikerekes henger csapágyazása is változott. A korábbi golyóscsapágyról áttértek a kétsoros görgős csapágyazásra, ezáltal az élettartam kb. ötszörösére nőtt! A gumikerék mérete is nőtt, ennek az az oka, hogy 40 km/h sebességnél a fékhatást ezzel lehet elérni, azonban ennek a mellékhozadéka, hogy az amúgy is könnyen vontatható Pronto még kisebb gördülési ellenállással rendelkezik. A tankolások megkönnyítése érdekében a vetőgépnek csak a felét is fel lehet csukni.
Az új számítógépes rendszer lehetővé teszi a soronkénti lezárást, a RowControllt. Ezzel a rendszerrel a felülvetések területe drasztikusan csökkenthető, valamint nagyon gyorsan át tudunk állni különböző sortávolságokra (15-30-45-60 cm).
A TurboDisc vetőcsoroszlya még stabilabb, és párhuzamosan megtaláljuk az EKS csoroszlyát is. Az EKS csoroszlyának óriási előnye, hogy a magfogó kerék a vetőmagot még jobban beágyazza a vetőbarázdába, így még száraz körülmények között is biztonságosabb, egyöntetűbb a kelés!
A Horsch Pronto egy olyan univerzális aprómagvető, amellyel úgy a hagyományos, mint a mulcsos technológiában kiemelkedő minőséget érhetünk el.
Azonban továbbra is az a véleményem, hogy a mezőgazdásznak, földtulajdonosnak egyik feladata a természet védelme is, így az is, hogy a parcellái körül bokrokat illetve fákat ültessen!
A Horsch magyarországi forgalmazója az AXIÁL Kft.
Szász Zoltán, +36-30/743-0302
A cikk szerzője: Szász Zoltán
Fotó: Horsch
(x)