Azok a szélsőséges kilengések, amelyek az elmúlt években időszakonként jellemezték a globális sertéspiacot – mely mint tudjuk, nagyban meghatározza a hazai viszonyokat is –, azt igazolják, hogy szükség van olyan gazdasági együttműködésekre az eredményes és hosszú távú működés fenntartása érdekében a tenyésztők és a nagyvállalatok között, amely kölcsönösen előnyös lehetőségeket biztosít mindkét fél számára nehéz és kedvező piaci helyzetben egyaránt.
A Bonafarm sertésintegrációjának működéséről, valamint a hízóintegrációs csatlakozási lehetőségről Balázs Norberttel, a Bonafarm Mezőgazdaság sertésintegrációs igazgatójával beszélgettünk.
– Ha valaki csatlakozni szeretne a hízóintegrációhoz, akkor mi az, ami szükséges a közös együttműködés elindításához?
– A leendő partnernek saját vagy bérelt, érvényes engedélyekkel rendelkező, sertéstartásra alkalmas telephellyel kell rendelkeznie.
– Mekkora üzemmérettől és milyen vállalkozási formában lehet végezni a tevékenységet?
– A jelenleg Magyarországon elfogadott összes vállalkozási formában (pl. egyéni vállalkozóként, gazdasági társasági formában) végezhető a bérhizlalási tevékenység. Üzemméret tekintetében 500 m2-es istállómérettől tudunk állományt kihelyezni.
– A közös munka megkezdése előtt milyen segítséget, támogatást kaphat a leendő partner?
– A közös helyszínbejárás során a leendő telepet teljeskörűen felmérjük és az eredményes működéshez szükséges átalakításokra javaslatot teszünk. Amennyiben szükséges, segítünk a gazdasági számításokban, megtérülés-számításban, pénzügyi terv elkészítésében is. Gyakorlatias, szakmai útmutatót biztosítunk leendő partnereink számára ahhoz, hogy egy minél eredményesebb hizlalásra képes telepet alakítsanak ki.
– Csatlakozást követően mit biztosít a Bonafarm Csoport?
– Az integrációnk keretében biztosítjuk a hízóalapanyagot, melynek során a teljes telepet betelepítjük, így a partnereinknek nincs kihasználatlan kapacitása és ezzel elkerülhető az állományok keveredése is. A nevelés során, a szintén a cégcsoporthoz tartozó Bonafarm-Bábolna Takarmány Kft. magas minőségű termékeivel biztosítjuk a folyamatos takarmányellátást, biztosítva ezáltal azt is, hogy a hizlalás alatt minden állat a fejlettségi szintjének megfelelő összetételű takarmányt kaphassa meg a megfelelő időben. A közös munka keretében emellett sokéves telepi tapasztalatainkkal is támogatjuk a partnereket, hiszen szaktanácsadó és állatorvos kollégáink folyamatosan kapcsolatban vannak velük, figyelemmel kísérik az állomány fejlődését, illetve szükség és igény szerint segítséget nyújtanak a sikeres munkához.
– Mekkora vállalkozói díj érhető el?
– A vállalkozói díj meghatározásához több tényezőt is figyelembe kell venni, így a szerződés részletesen kitér a fajlagos takarmányértékesülésre, az elhullási %-ra és az értékesítéskor elérendő súlykategóriákra is.
– Milyen időtartamra szól a szerződés?
– A szerződést egy hizlalási turnusra kötjük, éves szinten pedig biztosítjuk a 3 turnus felnevelését.
– Az állatjóléti támogatást ki igényelheti az integrációban?
– Az integrációs szerződésben rögzítésre kerül, hogy az állatjóléti támogatást az állományt tartó integrációs partner veheti igénybe.
– A digitális eszközök elterjedésével a gyors adatszolgáltatásra az állattenyésztésben is igény van. Hol és milyen módon tud tájékozódni a partner a termelési és gazdasági eredményeiről?
– A 3 évvel ezelőtt kifejlesztett integrációs portálra minden szerződött partnerünknek regisztrációt biztosítunk, ahová saját felhasználónévvel és jelszóval tudnak belépni. Itt nem csak a saját termelési és gazdasági eredményeiket tudják nyomon követni, hanem anonim módon össze is tudják hasonlítani saját telepi teljesítményüket az integráció többi résztvevőjének eredményeivel.
A digitális jegyzőkönyvek, így pl. a tanácsadói és az állatorvosi látogatások feljegyzései mellett a weboldalon a partnerek többek között kimutatásokat kapnak futásidőben, így szükség esetén azonnal reagálni tudnak és újra tudják tervezni a jövőbeni takarmány- és élőállat-szállításokat. Ezenkívül az azonnali digitális adatszolgáltatással a felületen elérhetővé válnak a saját állományaik vágóhídi eredményei is az elszámolás elkészülésével párhuzamosan. Az elektronikusan tárolt adatok hosszú távon is rendelkezésre állnak, egyszerűen elérhetők, így könnyebbé válik a kimutatások, elemzések elkészítése is, amely nagyban segíti a következtetések levonását, és a tapasztalatok beépítését az egyes folyamatokba a jövőbeni eredményesség növelése érdekébe. A folyamatos kétirányú kommunikáció lehetőséget nyújt az integrációs közösség építésére is, a partneri kör ismereteinek bővítésére, fejlesztésére.
A Bonafarm Sertésintegráció előnyei:
- jelentős forgóeszközigény nélkül vehetnek részt a hízó-előállítás folyamatában,
- függetlenítik magukat a hízó- és takarmánypiac árváltozásaitól,
- szerződésben rögzített termelési paraméterek elérése esetén jól kiszámítható bevételre tesznek szert,
- komolyabb tőkelekötés nélkül, akár bérelt telepen is hozzájárulhatnak egyes elmaradott régiók munkaerőhelyzetének javításához,
- szakembereink irányítása mellett minimális termelési kockázattal lehetnek beszállítói Kelet-Közép-Európa egyik meghatározó mezőgazdasági vállalkozásának.