A traktorhoz és a kombájnhoz hasonlóan az önjáró szecskázógépek ma sok gazdálkodó és vállalkozó, sőt az egész mezőgazdasági ágazat számára kulcsfontosságú gépek. Ideális szecskahosszúságot és szemfeltárást, valamint kiváló teljesítményt és sokoldalúságot biztosít - legyen szó akár a tejelő szarvasmarhák és a hízómarhák számára kiváló minőségű takarmány betakarításáról, akár a biomassza betakarításáról. A CLAAS, mint a világpiac vezetője, immár fél évszázados múltra tekinthet vissza a JAGUAR önjáró silózó gépek terén, amelyekből már több mint 45 000 darabot gyártottak. "A JAGUAR 50 éve az innováció, a hatékonyság, a termelékenység és a megbízhatóság jelképe, és az öt évtized alatt az önjáró szecskázógépek szegmensében elért eredményei minden bizonnyal egyedülállóak" - mondta Dominik Grothe, a CLAAS önjáró szecskázógépek vezető alelnöke. "A CLAAS azonban nem csak a technológiai fejlődésnek, és ezen keresztül a fejlesztőknek és az ügyfeleink visszajelzéseinek köszönheti világpiaci vezető pozícióját. Az érdem nagy része a forgalmazóinknak és szervizpartnereinknek is jár, mivel a silózók kulcsfontosságú gépek, különösen a bérvállalkozók számára. A rövid állásidő, amelyet nemcsak a megbízható technológia, hanem a rendkívül hatékony alkatrészellátási rendszer és a gyors, szakszerű szerviz is segít, döntő tényező."
1973–2023: A CLAAS JAGUAR 50 éve - ebben az időszakban több mint 45 000 önjáró JAGUAR szecskázógép hagyta el a harsewinkeli gyárat.Alacsony teljes életút költség és kiemelkedő termékéletciklus-menedzsment
Nem a technológiai fejlődés és az optimális hatékonyság az egyetlen tényező, amely lehetővé tette, hogy a JAGUAR a mai napig megvédje vezető pozícióját. Az alacsony kopású, kiváló minőségű alkatrészek, a CLAAS forgalmazók által nyújtott első osztályú szolgáltatás és az alkatrészek gyors elérhetősége szintén jelentős szerepet játszik. Ezek olyan tényezők, amelyekre az ügyfelek számíthatnak, akár új, akár használt gépet vásárolnak. A CLAAS globális értékesítési hálózatán belül a használt JAGUAR gépek átlépik az országhatárokat - sőt az óceánokat is -, hogy Thaiföldön elefántfüvet vagy cukornádszalmát, Dél-Franciaországban pedig levendulát szecskázzanak. Ez az oka annak, hogy egyetlen más takarmánybetakarító gép sem marad olyan sokáig használatban, mint a JAGUAR. És ez az oka annak is, hogy egy használt JAGUAR-nak soha nem kell sokáig várnia új tulajdonosára.
Kezdetben – a kombájntechnológia segítségével
Az 1970-es évektől kezdődően a kukoricatermesztés növekedése és a vontatottról az önjáró gépek irányába való elmozdulás, az önjáró kombájnokra való fokozatos átállást eredményezte, amely szinte egyidejűleg zajlott Észak-Amerikában, Európában és az akkori keleti blokkban is. A CLAAS 1973-ban lépett be ebbe a rendkívül ígéretes növekedési szegmensbe a JAGUAR 60 SF modellel, miután két forgalmazó már korábban saját kezdeményezésre legyártotta az első prototípusokat. A 120 lóerős modell, amelynek fejlesztésénél a vontatott JAGUAR 60 szecskázógép és az akkori kombájnmodellek kulcsfontosságú részegységeit vették alapul, eladási számai az első évben 33 darabot értek el, míg a gyártás 1976-os befejezéséig 500 gépre emelkedtek.
Hamarosan világossá vált, hogy különösen a bérvállalkozók még nagyobb teljesítményű gépet szeretnének. A válasz 1975-ben érkezett a JAGUAR 80 SF formájában. A CLAAS Bad Saulgau-i üzemében kifejlesztett új gép 213 lóerős volt, három-négysoros kukorica adapterrel, kifúvóval és új CLAAS automata kormányzási rendszerrel rendelkezett. Szintén újdonság volt, hogy a behordóegység és a szecskázóegység szétválaszthatóvá vált, ami nagyban megkönnyítette a karbantartási feladatokat. Ezzel egy időben a CLAAS már fejlesztette a JAGUAR 60 SF utódját. A JAGUAR 70 SF nagyobb szecskázódobbal és 150 vagy 175 lóerős motorral rendelkezett. Az 1976/77-es szezonban mutatták be, és a kukorica betakarítására 75 t/óra tartós teljesítményt tudott elérni.
A trendteremtőből világpiaci vezető lesz
Egy évtizeddel a JAGUAR 60 SF bevezetése után, 1983-ban óriási technológiai ugrás következett be az új JAGUAR 600 modellsorozat formájában, amely új mércét állított fel a teljesítmény és a szecskaminőség, valamint a formatervezés terén. A legfontosabb újdonságok a fémdetektor, a szemroppantó és a kifúvóventilátor voltak. A legmodernebb Mercedes-Benz motorok nagy nyomatékot biztosítottak alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett. A DOMINATOR kombájnoktól átvett és szilentblokkokra szerelt, lenyűgöző új fülke kiváló ergonómiát és hangszigetelést biztosított. Egy új menetkar lehetővé tette több funkció vezérlését anélkül, hogy a kezelőnek át kellett volna helyeznie a jobb kezét. Az akár 300 lóerős motorteljesítmény lehetővé tette, hogy akár 6 soros kukorica adaptereket is lehessen használni, ami a gép hatékonyságának további jelentős növekedését eredményezte. A teljes növények és a kukoricacső-zúzalék betakarításához egy új, többkéses szecskázódob állt rendelkezésre, amelynek kései eltolt "V" alakban helyezkedtek el. 1988-ban a modellsorozat további frissítései közé tartozott az új fülke. A 354 lóerős JAGUAR 695 MEGA szintén a sikeres sorozat új zászlóshajójaként debütált.
A teljesen új JAGUAR 800-as modellsorozat 1994-es bevezetése szenzációs fejlesztés volt, amely a CLAAS-t a teljesítmény új dimenziójába emelte, és megerősítette a technológiai vezető szerep igényét - a márka, amely a JAGUAR 600-as modellel európai piacvezető volt, most az önjáró silózók világpiaci vezetője lett. Ráadásul a JAGUAR 880 a maga 481 lóerejével akkoriban a világ legerősebb önjáró szecskázója volt. Ennek eredményeként most először lehetett 8 sor kukoricát egyetlen silózóval betakarítani. Egy évvel később az RU 450 csatlakozott a termékpalettához, mint az első sorfüggetlen CLAAS kukorica adapter, 4,5 m-es munkaszélességgel. A motor hátsó híd mögé keresztirányban történő beépítésével a teljesítményt egy nagy teljesítményre készített ékszíj segítségével a szecskázódob közvetlenül át tudta venni. Emellett pótsúlyként is működött a széles, nehezebb adapterekkel szemben. A kukorica betakarításáról a fűfélék betakarítására való átálláskor a szemroppantót gyorsan és egyszerűen ki lehetett gördíteni a helyéről - illetve szükség szerint fordítva. A nagy teljesítményű kifúvóventilátor biztosította az oldalsó, messzire történő, pontos feltöltését a teherautóknak és pótkocsiknak - sőt, még hátrafelé is a silózó mögött haladó vontatójármű pótkocsijára is. Az új fülke ívelt szélvédőjével, a 360 fokos kilátás, a tágas tér és a pótülés szintén új mércét állított fel. 1997-től néhány darabot FIELD SHUTTLE modellként gyártottak kis sorozatban - a legtöbbet oldalra vagy hátrafelé billenő gyűjtőtartályos felépítménnyel, de néhány példány félpótkocsikhoz való Dolly pótkocsis kivitelben készült.
2001-ben a JAGUAR 900 lett az első modell, amely átlépte a 600 lóerős teljesítményhatárt. Az új fülke a digitális terminállal és a modern multifunkciós kezelőkarral ismét a versenytársak előtt járt. Ezen felül 2003-tól a JAGUAR SPEEDSTAR, amellett, hogy a maximális teljesítményt új csúcsra, 623 lóerőre emelte, az első olyan szecskázógép lett, amely 40 km/h-s közúti sebességgel való közlekedésre is engedélyt kapott.
Hatékonyság az intelligencia révén
2008 hozta el a következő kvantumugrást: az új JAGUAR 900-as modellsorozat, amely még tovább feszegette a teljesítmény határait, és a 980-as modellben egy akár 830 lóerő leadására is képes dupla motorrendszert mutatott be. Az új tervezésű, lapátformájú szecskázókésekkel szerelt V-MAX szecskázódob a szecskaminőség, a hatékonyság és a karbantartás szempontjából egyértelmű előnyei miatt kiemelkedett. Az új generációs fülke nagyobb kényelmet és kényelmet biztosított a kezelőnek - csakúgy, mint az opcionális AUTO FILL automata szállítójármű töltő rendszer. Ezen előnyök mellett a 900-as sorozat az intelligens DYNAMIC POWER motorvezérlő rendszerrel is magas pontszámot ért el, amely a motor teljesítménygörbéjét az adott feladathoz igazította, és részterheléses üzemmódban akár 10 százalékos üzemanyag-megtakarítást biztosított. 2012-től az opcionális NIR-szenzoros folyamatos szárazanyagtartalom-mérés segítségével nemcsak a pontos területspecifikus hozamdokumentáció vált elérhetővé, hanem akár más beltartalmi összetevők folyamatos mérése is lehetővé vált. A gyárilag szerelt abroncsnyomás-szabályozó rendszer nemcsak az első kerekekhez, hanem a hátsó kerekekhez is elérhető volt, ami egyedülálló volt a silózó gépek szegmensében, optimalizálta a talajvédelmet és növelte a vezetési kényelmet. 2014-re számos ilyen funkció az új JAGUAR 800-as modellsorozatban is megtalálható volt.
2015-ben a CLAAS megvásárolta az USA-ban kifejlesztett SHREDLAGE® szemroppantó technológiát. Azóta a MCC (MULTI CROP CRACKER) SHREDLAGE® technológia az igényeknek megfelelően egészíti ki a sikeres és rendkívül sokoldalú JAGUAR szemroppantó kínálatot. A JAGUAR 900-as terményáramlását és járószerkezetét 2017-ben tovább tökélesítették, 2019-ben pedig bevezetésre került az ORBIS kukorica adapterek új generációja. Két évvel később debütáltak a CEMOS automatikus funkciók a JAGUAR 900-ban, amelyek tovább növelték a harsewinkel-i "nagy" silózó gépsorozatának teljesítményét és hatékonyságát. A CLAAS kínálatát két gumihevederes silózó is bővíti a JAGUAR 960 és 990 TERRA TRAC személyében, amelyek a talaj védelme mellett egyedülálló fordulóvédelmi rendszerrel csökkentik a zöldtakarmány nyíróerőkből származó sérülését a táblavégi fordulókban.
Különleges modell az Agritechnica kiállításon és a kiválasztott forgalmazók által szervezett eseményeken
Az Agritechnica 2023 kiállításon a CLAAS a JAGUAR 50 éves fennállását egy különleges, évfordulós grafikával díszített és egy "gépkezelői csomaggal" ellátott modell kiállításával ünnepli meg. Az ünneplés középpontjában a CLAAS Agritechnica standján (13. csarnok) egy különleges kiadású, exkluzív jubileumi színösszeállítású JAGUAR 990 TERRA TRAC bemutatása áll. Ez a gép a 2024-es szezon során megrendezésre kerülő bemutatókon és a kiválasztott forgalmazók által szervezett JAGUAR jubileumi rendezvényeken is megjelenik majd.
A különleges fényezéssel ellátott limitált JAGUAR 990 TERRA TRAC kiadás premierje az Agritechnica kiállításon lesz – a CLAAS standján a 13. csarnokban.
A CLAAS JAGUAR fejlődése egy pillantásra:
- 1973: A JAGUAR 60 SF bemutatása.
- 1975: A CLAAS Bad Saulgau-ban kifejlesztett JAGUAR 80 SF a V10-es dízelmotor 213 lóerejével a teljesítmény új dimenziójába emeli a takarmánybetakarító gépeket.
- 1977: A CLAAS bemutatja a JAGUAR 70 SF-et, a JAGUAR 60 SF utódját.
- 1983: A teljesen új JAGUAR 600-as generáció új mércét állít fel az önjáró silózók között.
- 1989: JAGUAR 600 S/SL/MEGA új fülkével, akár 354 lóerővel és még nagyobb összteljesítménnyel.
- 1994: JAGUAR 800 keresztirányban beépített motorokkal, akár 481 lóerővel és először 8 soros kukorica adapterrel. Ugyanebben az évben készül el a 10.000. JAGUAR - és kezdetét veszi a JAGUAR gyártási mérföldkövek megünneplésére szolgáló különleges fényezések hagyománya.
- 1997: A JAGUAR FIELD SHUTTLE kombinálja a silózót egy gyűjtőtartályos felépítménnyel.
- 1998: CLAAS elkészíti a 15 000. JAGUAR-t, szenzációs festékszóróval készült művészeti alkotással.
- 2001: Modellváltás és új zászlóshajó a 605 lóerős JAGUAR 900 formájában.
- 2003: A JAGUAR SPEEDSTAR 40 km/h sebességű közúti közlekedésre engedélyezett.
- 2004: A 20 000. JAGUAR gyártása.
- 2006: A JAGUAR 900 GREEN EYE bemutatása akár 623 lóerővel.
- 2008: A teljesen új JAGUAR 900 modellsorozat bevezetése DYNAMIC POWER és számos automatikus funkcióval.
- 2009: A 25 000. JAGUAR egy JAGUAR 980-as, 830 lóerős dupla motorral.
- 2011: A CLAAS elkészíti a 30 000. JAGUAR-t különleges fekete fényezéssel.
- 2012: Az integrált NIR-szenzoros szárazanyagtartalom mérés által sokkal pontosabb hozamadatok, és akár beltartalmi adatok is mérhetők a silózón, például a nyershamu-, a nyersrost- és a cukortartalom.
- 2014: A JAGUAR 800-as sorozat frissítése nagyobb kényelemmel, nagyobb hatékonysággal és nagyobb teljesítménnyel.
- 2017: Az új generációs JAGUAR 900 fokozatmentesen szabályozható elülső adapterhajtással és új járószerkezettel rendelkezik.
- 2019: A CLAAS piacra dobja a JAGUAR 900 TERRA TRAC-ot gumihevederekkel, amelyek egyedülálló fordulóvédelmi rendszerrel rendelkeznek, és ezzel egyidejűleg bevezeti a CEMOS AUTO PERFORMANCE-t a JAGUAR-hoz.
- 2019: A 40.000. JAGUAR takarmánybetakarító elhagyja a harsewinkeli gyártóüzemet.
- 2020: Az új ORBIS kukorica adapterek kombinálják az akár 9,00 m-es munkaszélességet a mindössze 3,00 m-es szállítási szélességgel és automatikus védőponyvával: nagyobb biztonság az úton és jelentősen csökkentett átállási idő.
- 2022: Új GPS PILOT CEMIS 1200 bevezetése a JAGUAR-on az automatizált kormányzáshoz és a precíziós gazdálkodáshoz.