Ismertetése szerint ahogy eddig is, ezentúl is piaci áron tölthetők a 7,5 tonnát meghaladó, magyar rendszámú gépjárművek, továbbá a külföldi rendszámú járművek, de ide tartozik a kannás üzemanyagtöltés is; ezentúl piaci áron tankolhatnak - a személytaxi-szolgáltatást nyújtó gépjárművek kivételével - a nem természetes személy által fenntartott gépjárművek – közölte az MTI.
A miniszter a döntést azzal indokolta, hogy karbantartás miatt pénteken le kellett állítani a százhalombattai kőolajfinomítót, amely fedezi a magyarországi szükségletek száz százalékát. Hozzátette: az üzemanyagellátást így most importból és a stratégiai készletek negyedének felszabadításából biztosítják.
Elmondta, hogy pénteken a Mol elnök-vezérigazgatója tájékoztatta a kormányt a finomító karbantartásáról, amelyet már egyszer elhalasztottak és tovább nem halasztható. Megjegyezte, a Mol Százhalombattán finomítja az orosz kőolajat. Értékelése szerint a háború és az arra adott szankciós válaszok lehetetlen helyzetet teremtettek az energiaellátás területén Európában, az egekbe szökött a kőolaj és a földgáz ára. A háború és a szankciók miatt ma senki nem tudja garantálni, hogy a kőolajszállítás folyamatos lesz ősszel és télen, ezért a stratégiai készlet felszabadítása nem lehetséges, csak annyit tudnak felszabadítani, amelynek pótlására "reális esély" van a következő fél- háromnegyed évben - magyarázta. Gulyás Gergely kifejtette, a stratégiai készletek negyedének feloldása - a Molnál lévő készletekkel együtt - csak a hazai igények egy részének kielégítésére elég, a többit importból kell fedezni.
Kitért arra, hogy az import ára a háborúk és szankciók miatt rendkívül magas, és feldolgozott gázolajat decembertől nem lehet Oroszországból behozni, mivel azt Brüsszel megtiltotta. Úgy összegzett, hogy a megmaradó készletek csak a lakossági fogyasztásra elegendőek.
A miniszter hozzátette: a Magyar Ásványolaj Szövetség július 27-én arról tájékoztatta a kormányt, hogy az import részben a hatósági ár, részben a szankciók miatt jelentős mértékben visszaesett. A schwechati finomító elhúzódó üzemzavara szintén nehezíti a beszerzést, továbbá a tartós aszály következtében a Duna drámaian alacsony vízszintje visszafogja az uszályos üzemanyagbehozatalt is - mondta.
Hozzátette: százhalombattai finomító leállásának időtartama nem becsülhető meg, mert az újraindítás nem automatikus, annak során lehetnek hibák, mint a schwechati finomító esetében, de a Mol folyamatosan tájékoztatja a kormányt a karbantartás állásáról. Gulyás Gergely elmondta azt is, hogy augusztusban 155 kilotonna, azaz 184 millió liter dízelolajat szabadítanak fel. A felszabadított készlet a stratégiai gázolajkészlet 38 százaléka, a gázolaj előállítására alkalmas kőolaj- és dízelkészletnek pedig együttesen a 24 százaléka.
Mezőgazdasági gépeknél nem számít, hogy magán- vagy jogi személy az üzembentartó
Jogszabályhely:
- 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet 1. § (3) bek.
- 278/2022. (VII. 30.) Korm. rendelet 4. § b) pont
Üzembentartó vagy tulajdonos?
Ellentmondást talált a benzinárakról szóló intézkedés kormányinfón bejelentett verziója és az alig pár perccel később megjelent kormányrendelet szövege között a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete – hívta fel a figyelmet a Telex.
Gulyás Gergely arról beszélt a kormányinfón, hogy szombat déltől csak a magántulajdonú gépjárművekre, a taxikra és a mezőgazdasági gépekre vonatkozik a 480 forintos, hatósági áras kedvezmény, és piaci árat kell fizetnie a taxik kivételével a céges, avagy a nem természetes személy által üzemben tartott járművek után.
Később újságírói kérdésre megerősítette Gulyás, hogy az üzemanyagárnál a jármű üzembentartójának személye számít.
Az egyesület a céges járművek üzembentartói átíratásának számviteli-adózási hatásait is elemzi a Facebook-oldalán, a bejegyzés itt érhető el.
800 ezer autó esik ki a kedvezményesen tankolók köréből
A Portfolio kormányközeli forrásokból úgy értesült: az ársapkás tankolást szűkítő szombati kormányrendelettel a személygépkocsik mintegy 20 százaléka, 800 ezer autó esik el a 480 forintos tankolás lehetőségétől. Mivel ezek a céges üzemben levő autók az átlagosnál többet futhatnak, a fogyasztást az intézkedés nagyobb arányban érinti. A 800 ezres a számban valószínűleg a dolgozóknak juttatásként adott, és a sima cégautók is benne vannak.
A magyarországi személygépkocsi-állomány 2021-ben átlépte a 4 milliót. A külföldiek és a 7,5 tonna feletti járművek korábbi kizárása a fogyasztás negyedét érintette, a mostani lépésnek hasonló lehet a hatása, vagyis az országos fogyasztás kb. fele maradhat a 480 forintos szinten – értékelt a Portfolio.
A cégek által üzemeltetett autók kiesése az ársapkás benzinre jogosultak köréből leginkább a kisebb áruszállító cégek, illetve az egyéb, autózáshoz kötött szolgáltatást kínáló cégek költségnövekedésén keresztül érintheti a lakosságot. De nincsenek kevesen azok sem, akik juttatásként kapott cégautót használnak, az ő üzemanyag-költségük is drasztikusan nő szombat déltől. Tehát a cégek számára megdrágul ez a dolgozói juttatás – avagy mostantól már nem lesz olyan csábító cégautóval járniuk a dolgozóknak, ha azt maguknak kell tankolniuk.
A G7 tavaly részletes cikket közölt a magyarországi, dolgozói juttatás gyanánt adott cégautókról. Ebből kiderül, hogy 2020-ban a magyar utakon futó összes személyautónak már a 7 százaléka céges volt, az összes személygépkocsival megtett kilométer 14 százalékát a céges autók adták. A portál 266 ezerre becsülte a juttatásként adott cégautók számát 2020-ra.
A cégautók száma azért bővült dinamikusan az elmúlt években, mert adózásban sokkal kedvezőbb ezt a juttatást adni a dolgozóknak, mint ennek bekerülési összegét nettóban kifizetni nekik. A cégautók tankolásában nincs egységes modell, van, ahol a cég fizeti a teljes benzinköltséget, de olyan is, ahol egy adott kilométerszám (ezt jellemzően a munkába járáshoz igazítják) felett már a dolgozó saját költségen vásárolja a benzint. Az új szabályozásban érintett, legalább 266 ezer juttatásként adott cégautó tehát szombattól jelentősen drágábban tankol, ezt pedig részben a vállalatok, részben a sofőrök fizetik majd meg.
Ez levehet a cégautók vonzóságából, amire rásegít az is, hogy tartósan megduplázódik a cégautók közterhe. A kormány eredetileg még az extraprofitadós körben vezetett be adóemelést erre a tételre, és csak 2022 második felére vonatkozott volna, de a költségvetéshez kapcsolódó egyik törvénnyel időhatár nélkülivé tették a duplázást.
(Forrás: MTI/MAGOSZ/Telex/Portfolio)