MENÜ

Az agrártárca érdekelt a hazai nyúlhús-fogyasztás növelésében

Folytatódik a 2017-ben kezdődött belföldi nyúlhús-fogyasztást ösztönző kampány

2019.05.27.

Az agrártárca érdekelt abban, hogy a hazai nyúlágazat jövedelemtermelő képessége növekedjék, és érdekelt abban is, hogy a belföldi nyúlhús-fogyasztás szintén emelkedjen – közölte az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára Budapesten a MOM Parkban.

 

Feldman Zsolt a bevásárlóközpont Spar szupermarketjében – amely többek között helyet adott a nyúlhús-kóstoltatásnak – tartott sajtótájékoztatón elmondta: annak érdekében, hogy a magyar nyúlágazat megállja a helyét mind a bel- mind pedig az exportpiacokon, az agrárkormányzat évente 100 millió forintos nagyságrendben támogatja a magyar nyúlágazatot, többek között a tenyésztés állategészségügyi költségeit valamint a tenyészállatok beállítását is.

A magyar nyúlhús minőségi, amit az jelez, hogy az ágazat termelésének, ami évente mintegy 10 ezer tonna körül mozog, 98 százalékát az országhatárokon túl fogyasztják el. Így az ágazat jelentős exportőrnek számít az Európai Unióban. Annak érdekében pedig, hogy a nyúlhús-fogyasztás belföldön is növekedjen, az agrártárca az Agrármarketing Centrummal (AMC) valamint a Nyúl Szakmaközi Szervezet és terméktanáccsal közösen nyúlhús-fogyasztást ösztönző kampányt szervez az idén is, sorrendben már harmadik alkalommal.

Az államtitkár emlékeztetett: a fogyasztásösztönzésnek már mutatkoznak az első eredményei belföldön, mivel az utóbbi időben mintegy 6 százalékkal növekedett a belföldi nyúlhús-fogyasztás. A cél pedig az, hogy a magyar nyúlhús-termelésből a mostani, mintegy 2 százaléknyi belföldi fogyasztás szignifikánsan, azaz érezhető módon növekedjen belátható időn belül. Azaz a magyar fogyasztók tudatosan keressék a magyar nyúlhúst a hazai üzletek polcain.

 

nyulhus-amc-1

Feldman Zsolt, Giczi Gergely, Juráskó Róbert és Horváth Ferenc

 

Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese arról beszélt, hogy az AMC évente több úgynevezett termékpálya-kampányt is folytat Magyarországon; ez négy-hat kampányt jelent. Ennek részeként kerül most sor a nyúlhús-fogyasztást ösztönző kampányra. A mostani fogyasztásösztönző kampánnyal arra szeretnék felhívni a magyar fogyasztók figyelmét, hogy a nyúlhús sokféleképpen elkészíthető, és ezért érdemes beemelni a mindennapi fogyasztásba, étrendbe. A nyúlhús beltartalmi értékét tekintve ugyanis egy nagyon különleges és tápláló húsféleség, mivel zsírtartalma nagyon alacsony, fehérjetartalma pedig nagyon magas. Ez azt jelenti, hogy 6-8 százalékos zsírtartalom mellett a fehérjetartalma 17-20 százalék. Továbbá sok esszenciális aminosavat, és a B-vitaminok teljes tárházát is tartalmazza. A nyúlhús fogyasztását ösztönző kampány rövid, de intenzív lesz – mondta az AMC ügyvezető-helyettese.

Juráskó Róbert, a Nyúl Terméktanács elnöke az Agro Naplónak elmondta: az ágazatban jelenleg mintegy 80 ezer anyanyúl van, amelyekkel évente mintegy 4 millió vágónyulat állítanak elő a termelők. Ez mintegy 9950 tonna élősúlynak felel meg. Ennek a húsmennyiségnek a 98 százalékát exportálják. Így a magyar nyúlhús-export a legjelentősebb Európában. Belföldön a magyar nyúlhús mintegy 2 százalékát értékesítik. Így az ágazat éves árbevétele 4,0-4,5 milliárd forint. A belföldi éves mintegy 260 tonnányi nyúlhús-fogyasztás jelentősen növelhető a terméktanács véleménye szerint. Magyarországon jelenleg két nagy nyúlvágóhíd működik, az egyik Baján, a Tetrabbit Kft., Lajosmizsén pedig a Olivia Kft. A két cég gyakorlatilag fele-fele arányban dolgozza fel a haza nyúlhúst. A két vágóhídon hetente mintegy 80 ezer nyulat vágnak le.

A Nyúl Terméktanács elnöke kitárt rá, hogy a korábbi ágazati válságot – amelyet az orosz embargó okozott – kezdik kiheverni a piacfejlesztéseknek köszönhetően, amiben már benne van a belföldi fogyasztás valamelyest növekedése is. Így most már ott tart az ágazat, hogy érzékelhető hiány lépett fel a piacokon a magyar nyúlhúsból. Ezért az anyanyúl számot 10-15 ezerrel szeretnék növelni, gyakorlatilag azonnal, ami mintegy 500 ezer vágónyúl-többletet jeleneten évente. A távlati cél pedig az volna – a terméktanács vezetője szerint -, hogy 2022-re a jelenlegi mintegy 4 millió éves vágónyúl-mennyiséget 7 millióra lehessen növelni. A piaci tendenciák azt mutatják, hogy ezt a mennyiséget is képesek felvenni a piacok. A fejlesztéseknek köszönhetően a magyar nyúlágazat előrébb jár mind a nyugat- mind pedig a kelet-európai konkurenseinél. Ezért keresett Nyugat-Európában a magyar nyúlhús.  Jelenleg a felvásárlási ár a keresletnövekedés miatt emelkedett, így élősúly-kilogrammonként 540-560 forint. Azok a termelők, akik meghatározott programokkal tenyésztik a nyulat, és garantált szerződésük van a  vágóhidakkal, mindegyiknek megéri vágónyulat tenyészteni és tartani.

Horváth Ferenc, a Spar Magyarország Kft. élelmiszeripari cégvezetője arról beszélt, hogy a magyar nyúlhús gyakorlatilag minden magyar Spar üzletben már elérhető. Jelezte: személy szerint is nagyon örül annak, hogy hozzájárulhat a magyar nyúlhús-fogyasztás növeléséhez, mert nagymamájánál gyerekkorában gyakran evett nyúlhúst. Ezért szeretné, hogy gyerekei is fogyasztanának ebből a finomságból. Kitért rá, hogy a nyúlhús nátriumtartalma igen alacsony, ezért a szív- és érrendszeri betegséggel küszködők számára is előnyös. Ezért is támogatta, hogy a Spar Magyarország vegyen részt a magyar nyúlhúst népszerűsítő kampányban. A Spar üzleteiben ugyanis biztosítani lehet a minőségi magyar nyúlhús kínálatát, az áruházlánc ugyanis elkötelezett az egészséges élelmiszerek forgalmazása mellett.