MENÜ

Lezárult a három évig tartó uniós juh- és kecskehús promóció

Agro Napló 2020.12.21.

Online konferenciával zárult le december második felében a három évig tartó magyar-spanyol uniós juh- és kecskehús promóció, ami „Válaszd a kiváló ízű, fenntartható és természetes juhhúst! Keresd az európait!” mottóval népszerűsítette a kiskérődzők húsának fogyasztását az előnyökre felhívva az EU polgárainak figyelmét.

 

A tanácskozás szervezői emlékeztettek: a Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezet (Juh Terméktanács), valamint a spanyol testvérszervezet, az Interovic (La Interprofesional del Ovino y Caprino de Carne) közösen a 2018-2020 közötti időszakra Európai Uniós támogatást nyert el a juh- és kecskehús fogyasztásának európai népszerűsítésére 6,825 millió euró – mintegy 2,3-2,4 milliárd forint - összegben. (A pályázat keretében Magyarországon csak a bárány- és juhhús népszerűsítésére került sor).

Az eseményem a Juh- és Kecske Terméktanács és Szakmaközi Szervezettől Kukovics Sándor ügyvezető igazgató és Bátor Árpád alelnök bemutatta az elnyert Európai Uniós pályázat előzményeit és ismertette indokoltságát, aminek legfontosabb célkitűzése az európai juh- és kecskehús fogyasztásának népszerűsítése volt Magyarországon és Spanyolországban. Jávor András, egyetemi tanár a juhágazat jövőjéről is beszélt előadásában.

Az eseményen többek között elhangzott: az elnyert EU támogatású spanyol-magyar multi promóciós program nemcsak a két ország juh- és kecskeágazatainak együttműködését jelentette, hanem lehetőséget adott a spanyol ágazati fejlesztések megismerésére és hasznosítására, valamint a hazai tapasztalatok átadását is lehetővé tette a spanyol szakemberek számára.

A program fő célkitűzései a következők voltak: újra ismertté tenni a bárány- és juhhúst az azt elfelejtő városi, főleg fiatal lakosság számára. Továbbá megváltoztatni a juhhúsról hangoztatott téves képzeteket (zsíros, nehezen elkészíthető, szakértelmet igényel) és egészséges, könnyen elkészíthető ételt kínálni a fogyasztók számára, ami egyébként a más, olcsóbb húsféleségekkel is versenyképes lehet. Az információkkal három év alatt több mint 3 millió elérést értek el a kampány szervezői az online platformokon. Emellett a társadalom egésze számára világossá kívánták tenni, hogy továbbra is elvégezhető az a szolgáltatás, amit a vidék és a táj fenntartásban a juhászat ellát.

A kampány főbb üzeneteit és annak elemeit Soós Mihály, az InnoFood Marketing Kft. ügyvezetője ismertette a résztvevőkkel. Emlékeztetett: a pályázat 2018. január 1-én indult el, amelynek keretében először az online kommunikációs csatornák alapjai készültek el. Ennek során létrehoztak két honlap, egyet a fogyasztók számára (www.barihus.hu), egyet pedig a HORECA – azaz a szálloda- és vendéglátóipari - szektor számára (www.szervezetek.barihus.hu). Ehhez kapcsolódóan kialakítottak két Facebook-oldalt is. Ez is ugyanazt a két célcsoport megcélozását jelentette (Bari-info, Bari-info Horeca), mint az előző.

A stratégia részeként nemcsak online kommunikációra került sor, hanem a hagyományos, azaz a klasszikus csatornákon keresztül is áramlott információ, így a nyomtatott sajtón, a televízió- és a rádióadásokon keresztül is. Vagyis televíziós és rádiós műsorokban, valamint nyomtatott sajtóban megjelent hirdetésekkel is közvetítették a kampány üzeneteit. Ezeken a csatornákon keresztül több mint 3,3 millió embert értek el a kampánnyal.

A pályázati forrásból megvalósításra került három kóstoltatás 15 helyszínen, 22 kiállításon, rendezvényen való megjelenés is. Emellett bevezetésre került az úgynevezett Lamb Meat Day (Bárány Napok) kezdeményezés, aminek alkalmával a hazai éttermekben speciális bárány- és juhhúsból készült ételeket lehetett fogyasztani kedvezményesen egy adott időszak alatt. Ezt a pályázat ideje alatt minden évben megrendezték. A kampány ideje alatt 124 étterem csatlakozott a kezdeményezéshez, így több, mint 25 ezer ember értesült a kampányról. A Horeca szektor nyitottan és pozitívan állt a kampányhoz, amelyet az is mutat, hogy a 2020-ban megkérdezett éttermek 70 százaléka továbbra is részt szeretne venni a Bárány Napokon.

Ez utóbbi esetben a kampány egyik célja az is volt, hogy az alapvetően spanyol hentesek által kialakított új vagy újszerű szeletelési módokat is ismertté tegye Magyarországon. Ezek a szeletelési módok olyan új típusú húsrészek kinyerését eredményezik, amelyekből a megszokottól eltérő ételek is elkészthetők. A kampánynak köszönhetően a megkérdezett hazai éttermek 40 százaléka ismeri és alkalmazza is ezeket.

Szakály Zoltán professzor az előadásából azt  ismerhették meg a résztvevők, hogy a hatékony kommunikációnak köszönhetően javult a bárány- és juhhússal kapcsolatos fogyasztói megítélés. A megkérdezettek ehhez a húsféléhez társítják a fenntarthatóságot leginkább.

A kampány teljes költségvetése 6 825 000 euró volt, amelyből a magyar akciósorozat 825 ezer euróba – azaz mintegy 280 millió forintba – került.

A szakemberek szerint a kampány összességében sikeresnek tekinthető, azonban szükséges folytatni a megkezdett munkát. Ezért az Interovic és a Juh Terméktanács újra pályázott és nyert el forrást a kampány folytatásához. Így 2021-től újabb 3 éves ciklus veszi kezdetét, amelynek során tovább folytatják bárány- és juhhús fogyasztásának népszerűsítését – hangzott el a mostani programsorozat záró konferenciáján.