A tél beálltával a mezőgazdasági gépek a háttérbe szorulnak, mivel ebben az időszakban nemigen kell olyan tevékenységet folytatnunk, melyek indokolnák használatukat. Bár ebben az évben sajnos ez nem volt igaz minden esetben, hiszen a talaj nedvességtartalma megakadályozta a munkálatok megszokott lejártát, és volt, aki még decemberben is kénytelen volt a gépeivel dolgozni, hogy a föld művelésével szükséges eljárásokat legalább megközelítően elvégezze. Mások azonban szerencsésebbek voltak, és még a komolyabb fagyok előtt téli álomba küldhették gépeiket.
Első lépés a tisztítás
Nem mindegy azonban, hogy milyen állapotukban veszünk búcsút tőlük több hideg hónapon keresztül. Különösen igaz ez a betakarító gépekre, hiszen optimális esetben a kombájnt egy, maximum két hónapig használjuk az adott évben.
Steinhauser Gábor, az Axiál Kft. szervizmérnöke lapunknak elmondta, hogy a téli felkészítés első és nagyon fontos lépése az alapos tisztítás. Ilyenkor érdemes eltávolítani előzőleg a lehető legtöbb burkolatot, így könnyítve, illetve alaposabbá téve a tisztítást. Ezt követően levegős tisztítással takarítsuk le alaposan a szennyeződést. Nagyobb sár, illetve kosz esetén alkalmazhatunk vizet is, de a motornál, továbbá az elektronika környékén legyünk nagyon óvatosak, így kerülve el a bemosás veszélyeit.
A vegyszer alkalmazása bizonyos esetekben ajánlott, de általában a nagynyomású levegő, illetve melegvizes megoldás elegendő.Ám vannak olyan területek a szerkezeteken belül, ahol kénytelenek vagyunk vegyszert alkalmazni, hiszen zsíros, olajos foltokat máshogy nincs esélyünk eltávolítani.
Az első lépés második fázisaként fontos, hogy ellenőrizzük az olajszinteket, és szükség esetén pótoljuk a hiányt. A zsírzó és olajzó felületeket gondosan kenjük át, majd annak érdekében, hogy megfelelően eloszlassuk a kenőanyagot a felületeken, alapjárati fordulatszámon járassuk kicsit a gépet.
Élettartam növelés
Miután a masinánk már megfelelően tiszta, fontos úgy tárolnunk azt, hogy a problémásabb alkatrészek élettartamát a lehető legjobban elnyújtsuk. A szakértő elmondta, hogy ennek első lépéseként, ha lehetséges, távolítsuk el a gépről a láncokat, majd tisztítás és szárazra törlés után felmelegített zsírba mártva készítsük elő a téli tárolásra azokat. Amennyiben nincs lehetőségünk erre, akkor a helyükön zsírozzuk be jó alaposan mindet, így tudjuk őket a legmegfelelőbben konzerválni.
Ha a láncokkal végeztünk, semmiképp sem szabad elfelejtenünk az ékszíjakat, mindenképpen lazítsunk a szíjfeszítőkön, ezzel jóval tovább marad használható az alkatrész.
Fontos, hogy minden alkatrész tárolása esetén olyan helyet válasszunk erre a célra, ahol van egy minimális légmozgás, szellőzés, hiszen ha a pára lecsapódik rájuk, korrózió következhet be.
Ha ezekkel az alkatrészekkel készen vagyunk, nézzük meg, hogy vannak-e olyan felületek, ahonnan lekopott a festék. Ha igen, akkor ezeket a területeket legcélszerűbb festékkel javítani, vagy lekenni zsírral, mivel ezek a felületek könnyen rozsdásodhatnak.
Hol érdemes tárolni?
Miután ezekkel a műveletekkel megvagyunk, ellenőrizzük a fagyálló folyadék minőségét és mennyiségét. Ha szükséges, töltsük újra, ha pedig már a csereperiódusát elérte, cseréljük azt le. Normál esetben 2 évente új folyadékot kell tennünk a régi helyére, mivel ezeknek a szavatossága nagyjából eddig tart, hosszú csereperiódusú folyadék esetében azonban akár 3-5 évig is húzódhat a szavatossága.
Ha ezekkel készen vagyunk, helyezzük a gépet a hangárba, amennyiben rendelkezünk olyannal, ha nincs, akkor a szabad ég alatt hagyjuk. A szakértő külön kiemelte, hogy a gépeket fóliával letakarni semmiképpen nem érdemes, mert az alatt befülledhetnek.
Ha a gép a kijelölt téli nyughelyén van, mindenképpen érdemes úgy felbakolnunk, hogy a kerekei ne érjenek a talajra, mert ha ezt nem tesszük meg, a sok hónapos állás miatt maradandóan deformálódhatnak az abroncsok.
Az utolsó lépés
Legvégül, miután már minden ápolási, karbantartási munkát elvégeztünk, áramtalanítanunk kell a munkagépet. Vegyük ki az akkumulátort, és ne egymásra pakolva tároljuk azokat. Mivel ezek az alkatrészek önkisülés miatt folyamatosan veszítenek a töltöttségükből, érdemes néha áram alá helyezni őket, így elkerülhetjük el a lemerülésüket.
Steinhauser Gábor elmondta, hogy ha ezeket a műveleteket elvégezzük a tél előtt, akkor komoly anyagi megtakarítást érünk el, ami mellé párosul még az is, hogy munkagépünk sokkal tovább lesz alkalmas a mezőgazdasági munkálatokra, meghálálva ezzel fáradozásainkat.