Az aláíráson részt vett Budai Gyula, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) parlamenti államtitkára is, aki kiemelte: a kormány a keleti nyitás jegyében 2011-ben tette intenzívebbé a kapcsolatokat Szaúd-Arábiával. 2011 októberében pedig a miniszterelnök vezetésével magyar üzletemberek - köztük Balogh Levente, a Szentkirályi tulajdonosa - utaztak Rijádba. A folyamatos egyeztetések után az akkori üzletember-találkozó eredményeképpen ez az első együttműködési megállapodás - fűzte hozzá.
Tóth Tamás kifejtette: Szaúd-Arábia 23 milliós piac, az első, tíz konténerből - ez 134 ezer liter - álló szállítmány márciusban indul a közel-keleti országba, és reményeik szerint ezt ennek többszöröse követi még az idén.
Budai Gyula ismertette: a megállapodás fontos állomása a magyar kormány keleti nyitásának, amelynek legfontosabb üzenete, hogy a magyar termékeket az európai uniós piacokon túl azokban az országokban is próbálják elhelyezni, amelyek régen jó partnerei voltak Magyarországnak. 2011-ben nagy lendülettel indultak újra a szaúdi kapcsolatok - hangsúlyozta az államtitkár. Hozzáfűzte: a kaskavál sajt nagyon népszerű Szaúd-Arábiában, 2011-ben az előző évekhez képest 20 százalékkal nőtt a kivitt mennyiség.
Tóth Tamás is hangsúlyozta a 2011-es rijádi üzletember-találkozó fontosságát a megállapodás létrejöttében. Ismertette, hogy a kft. már jelen van a Közel-Keleten: Kuvaitba, Bahreinbe, és az Egyesült Arab Emirátusokba is exportál, Szaúd-Arábia pedig immár a 45. ország lesz, amelybe eljut az ásványvíz és az abból készült termékek. Hozzáfűzte, hogy a közelmúltban kezdtek exportálni a Szent Márton-szigetre és Panamába.
A kft. a tervek szerint az idén egymillió liter természetes ásványvizet juttat a Közel-Keletre, ennek nagy részét Szaúd-Arábiába.
Tóth Tamás kifejtette, hogy az arab országok lakóinak nagy része a tengervízből kinyert, tisztított, sótalanított vizet fogyaszt, ez az arány Szaúd-Arábiában 70 százalék. Ugyanakkor egyre nagyobb teret hódítanak az Európából érkező prémium kategóriás ásványvizek.
Hyatt Ettaghy, a szaúdi partnercég részéről elmondta: Magyarország tele van természeti kincsekkel, több országot, céget is felkerestek, és a Szentkirályi felel meg leginkább az általuk támasztott elvásárlásnak.
Az eseményen kiadott sajtóanyag szerint a kft. kapacitása a folyamatos beruházásoknak köszönhetően az idén eléri az évi 500 millió litert. Az értékesítés döntő részét a belföldi eladások adják, de egyre nő az export is: 2012-ben kétszer annyit szállítottak külföldre mint 2011-ben. A kft. 2011-ben 13 százalékkal, 6,05 milliárd forintra növelte árbevételét.
(MTI)