Közel 6 milliárd forintnyi uniós támogatás a borászatoknak

agrarszektor.hu
Sikeresen pályáztak uniós támogatásokra a magyar borászatok, a húsz legnyereségesebb hazai társaság összesen 5,8 milliárd forintot nyert el az idén záródó hétéves uniós programozási ciklusban - - ismerteti közleményében a KPMG tanácsadó cég.

Három önálló támogatással segíti a borászatokat az EU a 2013-ig tartó jelenlegi pályázati időszakban. A húsz legnagyobb adózás előtti eredménnyel rendelkező hazai borászat összesen 980 millió forint uniós forráshoz jutott csak ezen a három jogcímen a 2012. évi adatok alapján. Borászati gépbeszerzésre csaknem 830, szerkezetátalakításra több mint 80, míg a musttal történő alkoholfok-növelésre 74 millió forintot nyertek el a cégek.

Cserháti Gábor, a KPMG igazgatója hangsúlyozza azt is: a borászok nem csak a borászati támogatásokat figyelik. A mezőgazdasági termékek értéknöveléséhez nyújtott forrásból, azaz az EU mezőgazdasági beruházási támogatásából a legnagyobb termelők összesen több mint 4,5 milliárd forintot nyertek el, és a nyereségességi toplistában szereplő borászatok szinte mindegyike élt a lehetőséggel.

A nem borászatspecifikus támogatások közül kiemelkedik még a földalapú támogatás, amelyből a nagyok közül nyolcan összesen mintegy 100 millió forintot kaptak. Ezeken felül a borászok szívesen indulnak az EU általános gépbeszerzési pályázatán, amelyen csaknem 50 millió forinthoz jutottak, valamint a speciális kerti gépbeszerzési pályázaton, de a nagyok közül egy szekszárdi pincészet turisztikai pályázaton nyert el több mint 50 millió forintot helyi turisztikai fejlesztésekre.

Ugyanakkor a legnyereségesebb cégek között a sikeres pályázók mellett olyanok is vannak, amelyek a 2007-2013 közötti pályázati ciklusban nem, vagy csak egészen kis összegű uniós támogatást tudtak vagy akartak lehívni. Úgy véli, ebben a programozási ciklusban a hazai borászatok a rendelkezésre álló uniós forrásokat jellemzően kapacitásteremtésre, illetve -bővítésre, valamint a borászatokhoz kapcsolódó kiegészítő tevékenységek, profilok létrehozásához, elindításához használták. A most felépített alapokon a következő ciklus támogatási céljai között kiemelt helyet kaphatnak a tudatos márkaépítési stratégiák és a fenntartható fejlődést elősegítő, elsősorban regionális, térségi vidékfejlesztési kezdeményezésekbe ágyazott integrált fejlesztések.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?