Példátlan módon magyar tejjel kampányolva hirdetett a közelmúltban olyan akciót az Aldi, amely alkalmas lehetett arra, hogy letörje a hazai tejárakat. Az áruházlánc a piacvezető Alföldi Tej Kft. ultramagas hőmérsékleten kezelt (UHT), Riska márkájú zsírszegény tejét kínálta olyan áron, amely alulmúlta az árletörőnek tartott import UHT-tejek árszintjét is. A tejárakat más élelmiszerláncok is csökkentették és vevőcsalogató óriásplakát-kampányokba kezdtek. A hazai piaci szereplőket tömörítő terméktanács előre megmondta, hogy ez lesz, mert túlkínálat alakult ki az egész uniós tejpiacon.
Literenként 155 forintos akciót hirdetett az Alföldi Tej 0,1 százalékos zsírtartalmú Riska UHT-tejére a napokban az Aldi, amely a termék 169 forintos eddigi árat csökkentette tovább. Mint az agrarszektor.hu beszámolt róla, a 0,1 százalékos Riska hosszú ideje az egyetlen olyan magyar UHT-termék volt, amely az élelmiszerláncokban fel tudta venni az árversenyt az olcsó, 1,5 százalékos import UHT-tejekkel. Ezek a 0,1 százalékos Riskával együtt mostanában 170-190 forintos ársávban mozogtak, míg a többi hazai UHT-termék literenként 200-300 forintba kerül.
Most viszont az Aldi már kifejezetten az Alföldi Tej Riskáját használta akciózásra, és a terméket a 155 forintos árral az import tejeknél is olcsóbban kínálta. Ezzel ma már fennáll a veszélye annak, hogy a 0,1 százalékos magyar termék játszhat árletörő szerepet a hazai piacon, holott erre az elmúlt években az olcsó külföldi UHT-tejek szolgáltattak példákat.
Egyelőre nem beszélhetünk árletörésről, és nem is szabad, hogy a jelenlegi tejtermelési helyzet összezúzza a hazai piacot - fogalmazott ugyanakkor az agrarszektor.hu-nak Mélykuti Tibor, a magyar termelők tulajdonában lévő és a hazai tejfelvásárlásban piacvezető szerepet betöltő Alföldi Tej Kft. ügyvezető igazgatója. A mostani időszak sajátossága, hogy az éves tejtermelési csúcs egyébként is április-májusra esik, de az enyhe tél miatt a tehenek az idén az átlagosnál is több tejet adnak. Hideg időjárási körülmények között ugyanis az állatok kevesebbet esznek, de a meleg tél a tehénállományt "komfortzónában tartotta", és ez most a termelt tej mennyiségében is megmutatkozik.
A 155 forintos literenkénti ár azt jelenti, hogy a beszerzési árra a 18 százalékos áfán kívül az Aldinál vélhetően nem rakódik árrés - mondta az ügyvezető igazgató. Ebből is látszik, hogy az áruházlánc a 0,1 százalékos Riskát vevőcsalogató terméknek szánta. Ugyanilyen céllal egyébként a közelmúltban több más üzletlánc is tejakciókat indított, amelyeket egyikük-másikuk a Aldihoz hasonlóan óriásplakát-kampánnyal is megtámogatott. Az Auchan például a szlovák 1,5 százalékos Mlekot literenként 179, a Spar a szintén 1,5 százalékos S Budget-et 175-ért kínálta, de ezek így is jóval drágábbak voltak az Aldi 0,1 százalékos Riskájánál.
A hazai tejpiaci szereplőket tömörítő Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TT) közelmúltbeli állásfoglalásával jó előre felhívta a figyelmet arra, hogy az árcsökkenés nálunk is bekövetkezhet. A TT szerint az árak visszarendeződését az uniós szintű túlkínálat, illetve egyes EU-s feldolgozó--kapacitások kiesése okozza. Ugyanakkor a szervezet az árcsökkenést átmenetinek tekinti, és azt prognosztizálja, hogy néhány hónapon belül újra normalizálódik a piac. Addig is kilátásba helyezte azonban, hogy hatósági bejelentéseket tesz, ha egyes ágazati szereplők az árcsökkenésre alapozva tisztességtelen piaci magatartást tanúsítanak.
Az utóbbi időszakban elsősorban a kereskedőláncokkal szemben merült fel, hogy - főként a már említett, olcsó import UHT-tejeket - törvénysértő módon értékesítették a magyar piacon. E szempontból szakértők szerint változást hozhat, illetvea vitákat csökkentheti, hogy a TT az Auchant nemrégiben felvette tagjai sorába és más áruházláncokkal is tagfelvételi tárgyalásokat folytat.