Bejelentést tett a napokban a Tej Terméktanács a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál (Nébih) a budapesti Danone Magyarország Kft. egyik új forgalmazású terméke miatt, mert a TT szerint a csomagolás megtévesztheti a magyar fogyasztókat. A terméktanács az Alpro márkanevű új zabitalt támadja, amely ezer forint körüli literenkénti áron nemrég jelent meg a hazai internetes webáruházas kereskedelemben.
Agrárium 2022 konferencia: mi lesz veled, magyar állattenyésztés?
Súlyosan befolyásolja az orosz-ukrán háború a hazai állattenyésztő vállalkozások tevékenységeit, mert további drasztikus mértékben növekednek az egyébként is magas takarmányárak. A Portfolio Csoport április 6-án rendezi meg Agrárium 2022 konferenciáját, amelyen a legfontosabb támogatási információk mellett az állattenyésztés jelenlegi helyzetével, illetve rövid- és hosszú távú kilátásaival összefüggő kérdések is kiemelt szerepet kapnak. A konferencián többek között szó lesz arról, milyen takarmányárakkal kalkulálhatnak az állattartók, milyen felvásárlási árakra és értékesítési lehetőségekre számíthatnak, illetve milyen változásokat hozhatnak az antibiotikummentes takarmányozásra vonatkozó uniós követelmények. Ne hagyja ki az Agrárium 2022 konferenciát április 6-án Kecskeméten!A dobozos termék csomagolásán a "Shhh…This is not m*lk" angol nyelvű felirat szerepel, amely növekvő betűmérettel a fő látómezőben a milk (tej) szót hangsúlyozza ki legjobban, az "i" betű helyett pedig egy tejcseppszerű szimbólumot tüntet fel. A TT szerint a magyarul "Pszt…Ez nem tej" jelentésű felirat, illetve annak megjelenítése alkalmas lehet arra, hogy félrevezesse a hazai fogyasztókat, főként akkor, ha nem, vagy csak hiányosan tudnak angolul. Bár a dobozoláson egy kisebb címkézésen megjelenik a termék magyar nyelvű leírása is, a csomagolás a vásárlók számára azt a látszatot keltheti, mintha valódi tejből készült italról lenne szó, holott azt ténylegesen alternatív növényi alapanyagból - zabból - állítják elő. A terméktanács szerint megtévesztő lehet az is, hogy a dobozoláson szerepeltetik a zsírtartalomra vonatkozó információt is, hasonlóan ahhoz, ahogy a valódi tejből készült dobozos termékek csomagolásán is megjelenik.
Az Agrárszektor információi szerint a piaci szereplők most a Nébih állásfoglalására várnak, annál is inkább, mert egyes kiskereskedelmi láncok már az új termék belistázására készülnek. Az esetnek azért is van különös jelentősége, mert a növényi alapú termékek egyre nagyobb feszültséget okoznak a tejszektorban nem csak Magyarországon, hanem az Európai Unió más tagállamaiban is. Kereskedelmi részarányuk ugyanis folyamatosan növekszik, így a valódi tejtermékektől piacot hódítanak el.
Kifogások nem is a növényi alapú termékek megjelenése miatt merülnek fel, hanem azért, mert több esetben megtévesztő megnevezéssel kerülnek a boltok polcaira. Az utóbbi években több esetben is előfordult, hogy az alternatív termékek csomagolásai - nem csak a tejeknél, hanem a tejszíneknél, a vajaknál, a sajtoknál vagy a joghurtoknál is - olyan megnevezéseket tartalmaztak, amelyek valódi tejtermékekre utaltak, miközben zab, szója, mandula vagy rizs, illetve víz, cukor, növényi zsírok és olaj felhasználásával készültek, amelyekből valódi tejtermékek nem állíthatók elő.
A francia Danone Csoport egyébként 2017-ben vásárolta meg a bio- és növényi alapú élelmiszerek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó amerikai WhiteWave Foods vállalatot, így vált olyan ismert márkák forgalmazójává, mint az Alpro vagy a Provamel. A Danone emellett továbbra is gyárt tejtermékeket is, de a magyarországi előállítást évekkel ezelőtt leállította, miután 2015-ben bezárta budapesti gyárát. Azóta a hazai leányvállalat a Danone-termékek magyarországi kereskedelmi tevékenységét látja el.