2024. december 27. péntek János

A jövedéki adó betett a sörfogyasztásnak

agrarszektor.hu
Mindig ez van, amikor emelik az adót.

Csaknem öt százalékkal csökkent tavaly a hazai sörértékesítés, köszönhetően az év elején jelentősen megemelkedett jövedéki adónak A számokból kiderül, hogy a túladóztatás elkerülésével a söripar jelentős mértékben hozzájárulhatna a magyar gazdaság növekedéséhez. A sörrel kapcsolatos foglalkoztatottság tavaly elérte a 24,3 ezer főt.

Az előző év enyhe növekedése után, 2013-ban 4,45%-kal csökkent a belföldi sörértékesítés 2012-höz képest. A visszaesés mögött elsősorban az év eleji, 10%-os jövedéki adó emelés áll - hangzott el a Magyar Sörgyártók Szövetségének éves sajtótájékoztatóján. A hazai sörpiac közel 90%-át lefedő, a három legnagyobb hazai sörgyár képviseletét ellátó szervezet által bemutatott éves jelentésből kiderül: a söripari vállalatok 2013-ban összesen 66 milliárd forint adót fizettek be a költségvetésbe, melynek jelentős tétele a jövedéki adó (37 Mrd Ft), az ÁFA (21 Mrd Ft), valamint a környezetvédelmi termék díj (2,1 Mrd Ft).

Az elmúlt 5 év tapasztalatai alapján egyértelműen kimutatható, amikor nem növekedett a jövedéki adó, akkor a sörforgalom és az adóbevétel is nőtt. Ugyanakkor, amikor a jövedéki adó szintje növekedett, a forgalom csökkent, így az adóbevétel csak kis mértékben tudott növekedni. Csíkné Dr. Kovács Klára, a Magyar Sörgyártók Szövetségének elnöke szerint a fogyasztók árérzékenységének köszönhetően folytatódott a gazdaságos árkategóriájú sörök térnyerése a prémium és középkategóriás termékek rovására.

A közvetlen foglalkoztatás területén kismértékű emelkedés volt tapasztalható 2013-ban a söriparban, ami a teljes vertikumra pozitív hatással volt. Egy söripari munkahely körülbelül 15 további munkahelyet teremt a mezőgazdasági termelés, a marketing, a logisztika és csomagolás, továbbá a vendéglátás területén - fejtette ki Csíkné Dr. Kovács Klára. Hozzátette: az indirekt foglalkoztatáson keresztül Magyarországon közel 25 ezer munkavállalónak ad munkát a söripar.

A söripar tovább erősítette a környezettudatos fogyasztói és vásárlói magatartást az aludobozok gyűjtési rendszerének fejlesztésével. Az ország több, mint 200 kiskereskedelmi pontján gyűjtő automaták segítségével ösztönzi a gyűjtést, és ez által az újrahasznosítást. "A söripar környezeti terhelésének további csökkentése érdekében 2014-ben újabb közös kezdeményezésre lehet számítani - közölte a Sörszövetség elnöke.

A sörgyártók emellett továbbra is aktívan részt vesznek a magyar társadalmi életben: támogatják a helyi közösségeket, segítik konkrét társadalmi problémák megoldását és társadalmi szervezetekkel való együttműködés révén terjesztik jó gyakorlataikat más üzleti szereplők fejlődését is segítve.

A kulturált, felelős alkoholfogyasztás fejlesztése 2013-ban is a sörgyártók kiemelt fontosságú célja volt. Ennek érdekében a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogszabályok és az etikai kódex betartása mellett a Szövetség továbbra is szorosan együttműködik az Önszabályozó Reklámtestülettel. A Sörszövetség által fejlesztett népszerű okostelefon alkalmazás, a JÓFEJ használatával a felnőtt lakosság 2013-ban is rendszeresen ellenőrizhette, hogy alkoholfogyasztást követően mikor ülhet újra a volán mögé.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?