Változatlanul a Tesco a legnagyobb forgalmú lánc bruttó 704,7 milliárd forint összforgalommal, mögötte a Coop, amely 20 milliárd forintos pluszt tudott felmutatni a 2012-es forgalmához képest, és ezzel megelőzte a CBA-t a Trade magazin által összeállított FMCG kereskedelmi láncok toplistáján.
A napi fogyasztási cikkekkel (élelmiszerekkel, kozmetikumokkal és háztartási vegyi árukkal) foglalkozó láncok 12-es ranglistáján a 2012-ben kivonult Match, Profi és Cora láncok már nem szerepelnek, a kis- és nagykereskedelemmel foglalkozó METRO viszont újra.
Bár a ranglista nem sok változást mutat a 2012-eshez képest, a napi fogyasztási cikkek (FMCG) kereskedelmét több új tényező is befolyásolta - értékelte az adatokat Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője. Negatívan hatott az eredményekre, hogy önálló csatornát kapott a dohányforgalom. Pozitív fejlemény volt ugyanakkor, hogy végre nőni kezdett a fogyasztói bizalom, aminek lecsapódását folyamatosan vártuk a kereskedelemben. Újabb "pályaelhagyó" szereplőnk nem volt, viszont a 2012-ben távozott láncoktól átvett üzletegységek három lánc (az Auchan, a COOP és a CBA) 2013-as forgalmában is megjelentek.
Ha részletesebben áttekintjük az FMCG láncok tavalyi aktivitásait, látható, hogy más-más stratégiákkal próbálnak fejlődni. Vannak, akiknek fő jelszava továbbra is a terjeszkedés, ilyen például az Aldi, vagy akinél újra egy speciális formációban, mint például a SPAR új franchise boltjai, de a piaci szereplők többsége már inkább boltjai átépítésétől reméli a forgalmon növekedését. Ezzel vagy a vevői élmény fokozására törekszenek (pl. dm drogerie markt), vagy az egységeik specializálására: lakóhely-közeli, kényelmi, prémium vagy diszkont "alláncok" létrehozására, ilyen például a prémium irányba terjeszkedő CBA, vagy a kisebb boltjaival a Tesco. A láncok nagy része nem csak növeli, hanem ezen belül szegmentálja is sajátmárkás termékeinek választékát, mint ahogy például az Auchan is. Sok fejlesztés történt a webes kereskedelem területén is, ebben a Tesco járt az élen, de általánosságban is elmondható, hogy a láncok egy része, mint ahogy a METRO például, kiemelten kezelte vásárlói megismerését és a számukra nyújtott szolgáltatások magasabb szintre emelését.
A nemzetközi láncokról elmondható, hogy 2013-ban még inkább törekedtek a hazai beszállítók arányának növelésére, ennek érdekében beszállítói fórumokat, partnertalálkozókat szerveztek, és nagyszabású promóciókat bonyolítottak le. A hazai láncok jellemzően belső hatékonyságuknak, boltjaik ellátásának javításával voltak elfoglalva. Velük kapcsolatban meg kell említeni azt is, hogy az egyes régiók kisebb kereskedelmi cégei keresik a számukra legoptimálisabb láncot, és ez a mozgás komoly hatást gyakorolt az éves eredményre, ahogy a CBA és a Coop helycseréje is ennek tudható be. Ugyanakkor az is látszik, hogy a boltszám-változás, a letisztulás, racionalizált döntések az egy boltra jutó forgalom jelentős növekedését is mutathatják, mint például a CBA esetében.
Az idei év első negyedéve pozitív hangulatban és pozitív eredményekkel zárt. Ez jó alapot adhat egy sikeres évre, a végeredményt pedig, a Trade magazin Toplistát, a jövő évi júniusi számunkban tesszük ismét közzé - tekintett előre Hermann Zsuzsanna. - Addig pedig sok munka vár az FMCG-piac minden résztvevőjére!