álunk a Formula-1 és a rali a legismertebb autós versenyágak, holott rajtuk kívül még számtalan motorral hajtott járművekkel művelt versenyág létezik. A földrajzi, időjárási és nem utolsó sorban a lokális gazdasági körülményeknek megfelelően rengeteg versenyzési forma alakult ki, beleértve a nyerges vontatókat - Eb-futam szeptember elején a Hungaroringen! -, a hójárókat, a fűnyírókat és természetesen a traktorokat is. Utóbbiakkal a legismertebb és leglátványosabb a traktorhúzás, azaz a Tractorpulling, melyet egyenesen a Formula-1-hez lehet hasonlítani.
A Tractorpulling eredendően amerikai sport az 1950-es évekből. Az öreg kontinensen a '70-es, '80-as években honosodott meg, és azóta is folyamatosan működik - elsősorban Nyugat- és Észak-Európában. A farmerek eleinte csak egymás szórakoztatására kezdtek el versengeni traktorjaikkal, majd ahogy az lenni szokott, a küzdelmek egyre komolyabbá váltak. Egészen addig, hogy a komoly szabályrendszer megszületésével létrejött egy addig ismeretlen sportág. Kezdetben a mindennapi munka során is használt traktorokkal versenyeztek, majd ahogy élesedett a küzdelem, szépen sorra megjelentek a tuningolt, átépített gépek. Az első Európa-bajnokságot 32 évvel ezelőtt tartották, és mára már 13 európai ország tagja az Európai Tractor Pulling Szövetségnek, aminek angol rövidítése: ETPC.
A versenyeken többféle traktortípus vehet részt, kezdve a hagyományos szériagyártású mezőgazdasági traktoroktól egészen az újonnan épített többmotoros, több ezer lóerős monstrumokig. Némely traktort világháborús, átalakított repülőgépmotorokkal szerelik fel, másokat helikopterturbinákkal, vagy a legkülönfélébb tuningolt és metanol üzemmódra átalakított nyolchengeres motorokkal építenek.
A verseny lényege, hogy egy súlygépnek nevezett, 24 tonna induló súlyú gépet kell elvontatni a közel 120 méteres vízszintes versenytávon úgy, hogy a traktor és a vontatott súlygép a 10 méter széles versenypályán belül maradjon. Az a versenyző győz, amelyik a legrövidebb idő alatt a leghosszabb távon tudja elvontatni a súlygépet. Növeli a feladat nehézségét, hogy a vontatmány csak hátul rendelkezik kerekekkel, elöl egy földgyalura támaszkodik, és a húzás hatására a rászerelt súly folyamatosan előrébb kerül, ezzel egyre jobban terhelve a tolólapot és egyúttal megnehezítve a vontató traktor és traktoros dolgát.
A versenyeket több kategóriában rendezik. A legkisebbek, a 900 kg-os, egy darab nyolchengeres motorral szerelt, közel 1400 lóerős versenygépek, amelyeket Minipullernek hívnak. A következő kategória az úgynevezett Farm Stock Class, ahol olyan át nem alakított mezőgazdasági traktorok versenyeznek, amelyek teljes mértékben megfelelnek a gyári normáknak, de minimum 100 lóerősek (ez az amatőr versenykategória). Ezeket követi az úgynevezett Superstock, ahol már 3,5 tonnás gépek versenyeznek, amelyek ránézésre hagyományos traktorok, viszont a motortérben mindenféle tuningolt és turbókkal felszerelt metanol üzemmódú motorok lapulnak, amelyek könnyedén elérik a 4000 lóerőt. Még erősebbek az úgynevezett Modified - átalakított - kategóriába tartozó gépek, ahol már 4,5 tonna, illetve 5,4 tonna súlyú traktorok versenyeznek. Ezeknek megépítése, motorokkal való felszerelése teljes mértékben a tulajdonos fantáziájára van bízva, de természetesen meg kell felelniük a nemzetközi szövetség által előírt paramétereknek. Az előbbi két kategóriában a traktorok ereje 4500 és 6700 lóerő között mozog, függően attól, hogy hány motort szereltek fel rájuk és milyen turbófeltöltőket alkalmaztak. Ezek a gépek ugyanúgy metanol üzemanyagot használnak. Fogyasztásuk átlagosan 50 liter/10 másodperc!
A Magyar Traktorhúzó Sport Egyesületet 1999 óta jegyzik, mint az ETPC (Európai Tractor Pulling Szövetség) teljes jogú tagegyesületét, amely kizárólagosan rendelkezik minden bemutató, illetve verseny-szervezési joggal Magyarországon. A Magyar Traktorhúzó Sport Egyesület fővédnöke Habsburg György. Magyarországon 2001 óta szerveznek traktorhúzó sport rendezvényeket.
2015-ben negyedik alkalommal lesz a Hajdúsági Expo keretein belül traktorhúzó Európa Kupa futam két versenyszámban, a Super Stock és a Modified kategóriákban.
A rendezvényen kiemelt fókuszt kapnak az új Vidékfejlesztési Program keretében megnyíló pályázati források, az ezekhez kapcsolódó finanszírozási és üzleti lehetőségek, valamint a régió mezőgazdaságát és feldolgozóiparát hangsúlyosan érintő témák.
Ez évben is az ETPC-vel egyeztetve augusztus 15-én (szombaton) a Super Stock kategóriában, augusztus 16-án (vasárnap) a Modified kategóriában lesznek versenyek, melyek amiatt is különlegesek, mert az európai kupák utolsó versenyei, és Hajdúböszörményben nemcsak a város Európa Kupa futamának győztesét, hanem a kontinensviadalba tartozó futamok győztese is kihirdetésre kerül az itt futott két kategóriában.
Hajdúböszörményben Európa hat országából érkezik mintegy 24 versenycsapat és versenykamion, amik a városban kialakított traktorhúzó pálya mellett egy boxutcában négy napon át megtekinthetők.