Megközelítőleg 15 500 hektár volt idén a dinnye termésterülete Magyarországon, amely közel 6%-kal nagyobb, mint 2015-ben - mondta el Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrármarketing Centrum által július közepén indított dinnye promóciós program záró sajtótájékoztatóján.
Termesztéstechnológiai szempontból örvendetes, hogy folyamatosan nő az oltott dinnye aránya, az idei szezonban már meghaladta a 40%-ot. Augusztus közepére a termés 70%- a betakarításra került: a Jászságban és Békésben befejeződött, míg Szabolcsban még jelentősebb mennyiségű dinnye van kint a földeken - tette hozzá az államtitkár.
Az árak meglehetősen alacsony szinteken stabilizálódtak: a szezon első felében a termelői árak nettó 50 ft/kg körül mozogtak, majd a hűvösebb időjárás miatti keresletcsökkenés és túlkínálat miatt 17-20 ft/kg környékére zuhantak le, miközben a termelési önköltség 18 ft/kg környékén mozog. A fogyasztói árak a szezon elejét leszámítva 80-100 Ft/kg körül alakultak, ami 10-15 forinttal alacsonyabb a tavalyi áraknál. Az exportárak 10-15%-kal voltak alacsonyabbak a 2015-ös szezon áraihoz képest.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrármarketing Centrum 2016. július 19-én indított magyar dinnye promóciós programot hat kereskedelmi áruházlánc - az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR - közreműködésével. A kampány célja az volt, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a kiváló minőségű hazai görög- és sárgadinnyére, és megismertesse a vásárlókkal az új fajtatípusokat és termékeket.
A promóciós program a szervezők beszámolója alapján minden eddiginél sikeresebb volt: az egy hónapos kampány során a hat áruházlánc 46 üzletében, összesen 124 alkalommal, valamint három belföldi rendezvényen (EFOTT, Tisza-tavi Vágta, Csabai Nyár) zajlott kóstoltatás. Ezek mellett két balatoni Erzsébet-táborban - Fonyódligeten és Zánkán - hat alkalommal jutottak hozzá hátrányos helyzetű gyermekek a gyümölcsökhöz. A promóciós programmal közvetlenül mintegy 70 ezer fogyasztót sikerült elérni, akik összességében több mint 9 tonna hazai sárga- és görögdinnyét kóstoltak meg.
Az áruházláncok tapasztalatai szerint a tavalyi évhez viszonyítva nőtt a hazai, főként a különleges dinnye iránti kereslet, egyre több vásárló kereste például a magszegény, fekete héjú dinnyét. A promóciós program lezárultával nem ér véget az idei dinnyeszezon, szeptember közepéig még vásárolható jó minőségű, hazai dinnye a piacokon és az üzletekben. A dinnye promóciós programot követően a tervek szerint szeptember közepétől kampány indul a hazai alma népszerűsítésére is.