Kiderült: jövőre nem lesz olcsóbb a sonka és a virsli

agrarszektor.hu
Az élelmiszerek áfájának csökkentése az ágazat több szereplőjének ad reményt a jövő évi növekedésre, de a virslik és párizsifélék gyártói nagyon pórul járhatnak. A Sága Foods Zrt. vezérigazgatója nemcsak saját cégét, hanem az egész baromfi-húsfeldolgozó iparágat félti az intézkedéstől. A támogatások pazarlásáról, az exportlehetőségekről és a változó fogyasztási trendekről is beszélt nekünk a Coop Rally-n.

Az idei Coop Rally egyik állomása a Sága Foods Zrt. sárvári üzeme volt, ahol többek között a selyemsonkát és a Füstli virslit is gyártják. Keleti Zsolt vezérigazgató elmondta, nemcsak ilyenkor enged be szívesen látogatókat: akár a konkurenciát is bármikor fogadja, hiszen nincs takargatni valója. A sajtótájékoztatón arról is szó volt, hogy a Sága-méretű vállalatok nem kapnak támogatást, pedig csak magyar viszonylatban számít nagynak egy ekkora élelmiszeripari cég. A források jobb elosztása szerinte óriásit lendítene a húsfeldolgozóiparon, mert úgy látja, hogy most nem a piaci igényekre fordítják ezeket a pénzeket.

Az áfacsökkentés, ami mindent elronthat

Az élelmiszerek áfájának csökkentése látszólag reményt ad több agráripari szereplőnek a fellendülésre, hiszen eddig a hazai áfa a legmagasabb volt Európában. A jövő évre ígért áfacsökkentést (27-ről 5 százalékra) a baromfitermékeknél azonban nem mindenki üdvözli, ugyanis csak a nyers húsokra vonatkozik majd, tehát azoknak nem kedvez a változás, akik csak feldolgozott termékeket állítanak elő, sőt.

Lesznek a boltokban sertés - és baromfitermékek 5 százalékos áfával, miközben a virsliknél, párizsiféléknél, sonkáknál marad a 27 százalékos áfa. Olyan jelentős lesz az árkülönbözet, hogy attól tartunk, ez a mi iparágunkat nagyon negatívan fogja befolyásolni, és nemcsak a mi cégünket, hanem minden hasonló szereplőt

 - mondta az Agrárszektornak a vezérigazgató.

Változás van a baromfifogyasztásban

A Sága 2015-ben jelentős, 9 milliárd forint feletti forgalmat ért el, Keleti Zsolt az idei évben ehhez képest körülbelül 5-6 százalékos növekedésre számít belföldön. A folyamatos növekedés egyik oka véleménye szerint, hogy a válságból kifelé lábalva a vásárlók megint elkezdték a magasabb minőségű termékeket keresni a polcokon.

A válság alatt sem kevesebbet vásároltak az emberek a feldolgozott baromfitermékeből, hanem beérték a gyengébb minőséggel, most azonban fordulni látszik ez a trend.

Az export idén csökken, de a snackvirsli fordulatot hozhat

Az exporton számít némi csökkenésre a Sága idén, mert kirostáltak olyan külföldi vevőket, akikkel nem érte meg együttműködni. Bár így növekszik az export hatékonysága, forintban számolva csökkenés lesz 2016-ban a tavalyi számokhoz képest. Jövőre szeretnének ezen változtatni, és az olyan termékekben bíznak, mint a snackvirsli, amely óriásit robbant a hazai piacon. Ezen kívül a gyermektermékeket tartja még erősnek a kínálatból: a húsiparban más gyártónak nincs olyan terméke, ahol nemcsak mesefigurák vannak a csomagoláson, hanem magát a terméket kifejezetten gyereknek fejlesztették.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?