Jó idő esetén 2-2,5 százalékkal is nőhet a vezető sörgyárak magyarországi értékesített sörmennyisége - mondta Schillinger Attila, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) igazgatója. Az emelkedést a GDP növekedése, a jó meleg nyár, a belföldi piacbővülés, és a prémium piac növekedése okozhatja. A '90-es évek óta tartó csökkenő sörfogyasztási trendet az elmúlt években sikerült megállítani.
Tavaly 6,7 millió hektoliter sört értékesített Magyarországon a négy vezető hazai sörgyártó, a Borsodi Sörgyár Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. és a Pécsi Sörfőzde. Ebből - ugyanúgy, mint 2015-ben - 6,1 millió hektoliter volt a hazai sörfogyasztás, a többi pedig exportra ment. 2016-ban 40 százalékkal nőtt az export, aminek oka, hogy a legnagyobb magyar gyárak is külföldi tulajdonban vannak, viszont az anyacég más tagországait is részben Sopronból, Kőbányáról, vagy Bőcsről látják el.
Az első negyedévben 4,1 százalékkal nőtt a magyar gazdaság, így a háztartásoknál is több marad, az emberek jobban megengedhetik maguknak a minőségi söröket. A fesztiválok és a sportesemények mellett a gasztronómia is egyre inkább élénkíti a sörfogyasztást - emelte ki Schillinger Attila.
A hazai piac több mint 90 százalékát továbbra is a lágersörök teszik ki - mondta el az agrárszektor.hu-nak a Dreher. A nemzetközi, illetve hazai középáras termékek szegmense több évig tartó csökkenés után 2016-ban stabilizálódott, ami 2107-re lendületet adhat a piacnak. Schillinger Attila szerint idén 10-12 százalékkal bővül a drágább, prémium- és szuperprémium sörök kategóriája, ami szerinte összefügg a GDP-növekedéssel.
A magyar sörpiacon már nem csak a kis- és kraft sörfőzők jelennek meg különlegességekkel, hanem a nagyobb sörgyárak is. A Borsodi 2017-ben a világos sör kategóriában bevezetett újdonságai, a Borsodi Tüzes és a Borsodi Jeges. A Heinekenél, az alkoholmentes radlerek közül, a Gösser NaturZitrone kiegészül a grapefruit és a bitter lemon új ízekkel, a Soproni Radler család pedig az új, meggy-citrom variánssal. A Heineken újdonsága a Soproni Óvatos Duhaj IPA, valamint az alkoholmentes Heineken 0,0. 2017-től a Heineken Hungária kínálatában elérhető a belga apátsági sör, az Affligem és a meggyes lambic sör a Mort Subite is. A Dreher idén a tanksörrel, valamint az Arany Ászok márka esetében a Frissenszűrttel bővül.
A Borsodi és a Heineken szerint a sportesemények nem befolyásolják annyira az eladást, az időjárási körülmények azonban annál inkább. A jó idő mellett pozitív hatással vannak a zenei, sör és gasztro fesztiválok is a sörfogyasztásra. A sportesemények növelik a sörfogyasztást, főleg, ha a kora esti órákra esnek. A nyár a csapolt söré, a fogyasztás inkább a vendéglátóhelyekre, a kiülős, teraszos helyekre összpontosul.