A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó (Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Zrt., és az adatelemzésben részt vevő legnagyobb kisüzemi sörfőzde, a Pécsi Sörfőzde Zrt.) együttes értékesítése 2022-ben 6,463 millió hektoliter volt, 1,3%-kal több a 2021. évinél, de 3,4%-kal még mindig alacsonyabb a 2019. évi 6,682 millió hektoliternél. A hazai termelés tavaly 5,567 millió hektoliter volt, gyakorlatilag megegyezett a 2021. évivel, de 5,9%-kal elmaradt a 2019. évi 5,915 millió hektoliteres termeléstől.
A sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, az ebből eredő termelési nehézségekkel, de visszatekintve elmondható: ha nehezen is, de nagyobb visszaesés nélkül zárták az évet
- fogalmazott Kántor Sándor.
Az öt legnagyobb magyar gyártó hozzájárulása a magyar költségvetés bevételeihez a prémium szegmens bővülése, a jövedéki adó emelése és a népegészségügyi termékadó (NETA) kiterjesztése nyomán a forgalmat jóval meghaladó mértékben, 9,3%-kal nőtt, 2022-ben összesen 85,7 milliárd forintot tett ki - ismertette a Sörszövetség igazgatója. Kántor Sándor azt is hozzátette, hogy a cégek mindemellett az általuk közvetlenül foglalkoztatottak létszámát is megőrizték, 2022-ben 1617 főt foglalkoztattak közvetlenül és további közel 20 ezer munkahely megtartásához járultak hozzá a magyar mezőgazdaság, vendéglátás és kereskedelem területén.
Kántor Sándor kitért arra, hogy a HoReCa-szektor (szállodák, éttermek, kávéházak) teljesítménye továbbra is a várakozások alatt maradt, amit jól mutatnak a szektorra jellemző újratölthető kiszerelések alacsony forgalmi adatai. A hordós sör tavalyi 424 ezer hektoliteres értékesítése ugyan egyharmaddal magasabb az előző évinél, de még mindig egynegyedével marad el a 2019. évi forgalomtól. A vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 2022-ben eladott 920 ezer hektoliteres mennyisége csupán a pandémia előtti év 70%-át tette ki.
Az egyes terméktípusokról szólva a Sörszövetség igazgatója elmondta: a teljes forgalom több mint felét (56%-át) adó középkategória eladása 2022-ben stagnált, 3,34 millió hektoliter volt, 8%-kal maradt el a 2019. évi 3,637 millió hektolitertől. A gazdaságos termékek forgalma az öt legnagyobb magyar gyártó eladásaiban tovább esett, immár csak 8,4%-ot tett ki, alig haladta meg a félmillió hektolitert. A prémium és szuperprémium sörök együttes forgalma immár hatodik éve töretlenül nő, 2022-ben elérte a teljes értékesítés közel 30%-át, 1,766 millió hektolitert. Folytatódott az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalmának növekedése is, aminek eredményeként arányuk a teljes értékesítésen belül tavaly már meghaladta a 6%-ot, míg a csökkentett, 2% körüli alkoholtartalmú ízesített sörtermékek iránti kereslet marginalizálódott, 0,5% alá csökkent.
Kántor Sándor ismertetése szerint e folyamatokat tükrözik az egyes kiskereskedelmi kiszerelések forgalmának változásai: az egyutas üvegek forgalma 10%-kal nőtt, de még mindig csak 3,8% a teljes forgalomban 235 ezer hektoliterrel, az aludobozos sör forgalma 1%-kal nőtt, 4,243 millió hektoliterre, míg a PET palackba töltött sörök értékesítése 16%-kal csökkent, 300 ezer hektoliter alá. Az aludobozos sörök részesedése a teljes forgalomban 69%-os volt.