Nem csak a nyár, hanem valószínűleg az idei év legnagyobb meglepetése a hazai sörpiacon a Soproni Óvatos Duhaj IPA - értesült az agrárszektor.hu. Iparági - elsősorban HORECA, azaz éttermi, szórakozóhelyi - forrásaink szerint az idén piacra dobott terméket kimondottan keresik a fogyasztók, sokan ezt választják a világos csapolt sör helyett. Úgy tudjuk, a boltokban is rendkívül népszerű a termék, az áruházak folyamatosan rendelik újra a gyártótól, és
- ezért is lehetséges az, hogy sokszor még a hipermarketek polcairól is hiányzik.
Forrásaink a Soproni IPA népszerűségének okát azzal magyarázzák, hogy
- a különleges (kézműves) sörök híre egyre több fogyasztóhoz jut el,
- ugyanakkor ezek ára általában jóval magasabb a világos, pilseni típusú mainstream sörökénél, az átlagos magyar fogyasztó számára kifejezetten drágák,
- a Soproni pedig jókor lépett erre a piacra: klasszikus portfoliójához és a közismert sörökhöz képest alig drágábban kínál egy trendi újdonságot,
- az új termék ráadásul népszerű a sörszakértők körében is, különösen az ár/érték arányt tekintve.
Információink szerint a két másik nagy gyártó, a Dreher és a Borsodi és érzékelte, hogy "helyzet" van a piacon, ráadásul a nyári fogyasztási csúcsszezonban, ezért is erősítettek a sörkülönlegességek forgalmazásában, részben új termékekkel, részben a marketingben (a Dreher a Nyári Komlós, a Mozaik Komlós és a Hidekomlós sörökkel, míg a Borsodi a Jeges és Tüzes elnevezésű sörökkel).
Háromszor annyi fogy, mint amennyivel előzetesen számoltak
A HEINEKEN Hungária az agrárszektor.hu-nak megerősítette, hogy nagyon fogy az Óvatos Duhaj,
Úgy nyilatkoztak, hogy a kereslet jóval meghaladja a tervezett szintet, olyannyira, hogy már az első évben kapacitásbővítésen dolgoznak - ez pedig gyakorlatilag példa nélküli az elmúlt évek termékbevezetéseket tekintve, mind volumenben, mind értékben.
Mint írták, a nagy sörgyártók közül elsőként a Soproni jelent meg egy felsőerjesztésű sörrel. Technológiai szinten teljesen más gyártási módot és eszközöket igényel ez a fajta, amelyre nincsenek berendezkedve (a nagy hazai sörgyárak alsóerjesztésű, világos/pilseni típusokat gyártanak), ezért a cég szakemberei sokat dolgoztak a technológiai fejlesztéseken és az egyedi íz kialakításán.
A sör HORECA-ban 3 ezernél is több helyen érhető el országszerte, minden tizedik helyen csapoltan is kínálják. Nem volt még arra példa, hogy egy termék (marketing)kampány nélkül elindult volna, az IPA esetében vissza kellett venniük a tervezett médiatámogatásból is, mivel a gyártósor nem tudta teljesíteni a megrendeléseket.
A gyártó kiemelte az IPA szakmai sikereit is: az International Beer Challenge nevű - elsősorban kisebb főzdék kézműves termékeinek szóló - sörversenyen egyetlen magyar díjazottként bronz minősítést szerzett "íz" kategóriában.
Az IPA felső erjesztésű élesztővel készül, amely erős, gyorsan osztódik és virágosabb, gyümölcsösebb ízvilágot eredményez. Az erjedés végén az élesztő a sör tetején gyűlik össze, amelyet speciális technológiával távolítanak el.
Címlapkép: Szurok Tibor