Az áprilistól szeptemberig tartó szezonban hozták, sőt 1%-kal még meg is haladták a tavalyi évet, de még így is jócskán elmaradtak koronavírus-időszak előtti belföldi forgalomtól - mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója a Világgazdaságnak. Az öt legnagyobb magyar gyártó belföldi értékesítése 5,3%-kal lett kevesebb 2019 hasonló időszakáénál.
Nagyobb volt a visszaesés a sok nehézséggel küzdő - az éttermeket, kocsmákat, kisvendéglőket és szállodákat magában foglaló - HoReCa-szektorban, ahol a hordós sör forgalma majdnem 30%-kal csökkent. Az export azonban továbbra is dinamikusan, a 2019. évi időszakhoz képest is 2%-kal nőtt. A szövetség tagjain - a Borsodin, a Carlsbergen, a Dreheren és a Heineken Hungárián - kívül a Pécsi Sörfőzde járult hozzá adatszolgáltatással a statisztikához.
A termelésben és a disztribúcióban továbbra is életben vannak a megnövekedett higiéniai igényeknek való megfelelés érdekében korábban tett intézkedések, amelyek jelentős költséggel járnak - mutatott rá a sörszövetség első embere, hozzátéve, hogy közben az idei második fél évben az energia, a logisztika, az alapanyagok és a csomagolóanyagok ugrásszerű áremelkedése következett be. A legnagyobb kihívás ebben a környezetben a kereskedelem igényeinek kielégítése, a folyamatos termelés fenntartása és a pontos szállítás.
- jegyezte meg Kántor Sándor.
A fogyasztói attitűd változásában is érzékelhető egy egész Európában tapasztalható trend, ez az úgynevezett "saját nappali" hatás. Ezt a Németországban született kifejezést arra a jelenségre használják, hogy a vendéglátást és a rendezvényközpontokat korábban igénybe vevő emberek jelentős része a saját nappalijában fogyasztja el azt, amit korábban az étteremben - magyarázta a szakember. Ebben szerepet játszik a házhoz szállítás megerősödése, de a személyes és csoportos szokások kényszerű átalakulása is. Ennek a hatását a Magyar Sörgyártók Szövetsége is érzékeli a kiskereskedelmi forgalom arányának növekedésében, ami a HoReCa-szektor rovására következik be - tette hozzá Kántor Sándor.
A január-szeptemberi adatok szerint a tavalyi évet ugyancsak 1%-kal haladja meg az öt legnagyobb magyar gyártó idei, 4539 ezer hektoliteres forgalma, ami 5,5%-kal marad el a 2019-es szinttől. Bizakodásra ad ugyanakkor okot, hogy a szuperprémiumsörök forgalma tovább nőtt, a Covid-időszak előttihez képest is 18%-os a bővülés. Úgy látszik, a fogyasztók értékelték az év elején bevezetett prémiumújdonságokat és a már ismert magas minőségű márkák megújulását - húzta alá a sörszövetség igazgatója. Az első kilenc hónap kivitelben is 21% feletti ugrást hozott a 2019-es adatokhoz képest, amit a szakember a hazai gyártású sör kiváló minőségének köszönhető nemzetközi népszerűséggel indokol.
A statisztikai adatokból látni, hogy a pandémia hatása a söriparra igen jelentős volt. A teljes belföldi forgalom 2019-ben még 7124 ezer hektoliterre volt becsülhető, ami 2020-ra 13%-kal, 6198 ezer hektoliterre olvadt.
- összegzett Kántor Sándor.