Nem tartja konkurensnek Csányi nagy vágóhídját a pápai húsvezér

agrarszektor.hu
A négy legjobb hazai húsipari cég közé szeretne tartozni rövid időn belül a Pápai Hús Kft., amelyet felszámolási eljárásból tavaly vásárolt meg egy távol-keleti befektető. A cég a bel- és az exportpiacon egyaránt erősíteni kívánja pozícióit. Kovács László, a társaság ügyvezető igazgatója szerint a vállalat úgy alakítja ki termékportfólióját, hogy itthon ne ütközzön a konkurens Pick Szeged Zrt.-vel.

A pápai húsgyárat tavaly vásárolta meg felszámolási eljárásban egy hongkongi üzletember. Ezzel távol-keleti befektető először szerzett jelentős tulajdont a magyar húsiparban. Mi motiválta itteni húsipari ambícióit?

A fő befektető számára is ismert tény az ázsiai gazdaságok bővülése, pontosan ismeri az ázsiai piaci lehetőségeket, az ottani fogyasztói szokásokat, illetve még pontosabban a várható, hosszú távú trendeket. Utazásai során ismerkedett meg a magyar élelmiszerekkel, azok minősége, megbízhatósága, ízvilága, továbbá GMO-mentessége vezette ahhoz a felismeréshez, hogy a magyar termékeknek lenne piacuk a Távol-Keleten. Az élelmiszeripar egyértelműen a jövő egyik nagyon fontos iparága.

Ön szerint hoztak-e új szemléletet a tulajdonosok a hazai iparágba, és milyen stratégiát határoztak meg a pápai cég számára?

A stratégia alapvetően egyszerű. A cél elsősorban a hatékonyság növelése, a megfelelő termékmix összeállítása, a hazai piaci jelenlét szinten tartása és mellette az exportpiacok bővítése és felfuttatása. Ennek elérése igazi csapatmunkát igényel, amelyhez minden egyes kollégának hozzá kell tennie a maga részét. A tulajdonosi tőke mellé ez is elengedhetetlenül szükséges a sikerhez.

A vállalat jogelődei főként a belpiacra alapozták tevékenységeiket. Az új tulajdonosok belépésével milyen arányt képviselhet az értékesítésben a hazai és az exportpiac?

A Pápai Hús a múltban jelentős szerepet játszott a hazai piac ellátásában, a termékek a kereskedelem minden szegmensében megtalálhatók voltak, és azokat jó minőségük miatt keresték is a fogyasztók. Sajnos a felszámolás alatti időszakban a belföldi piacon jelentős visszaesés következett be. Jelen helyzetben fő célkitűzés az, hogy a kereskedelem és a fogyasztók számára egyaránt bizonyítani tudjuk, hogy a Pápai Hús talpra állt, és a régi jó minőségű termékeket folyamatosan megbízhatóan tudja biztosítani. Célunk, hogy a belföldi piacon a Pápára jellemző termékek ismét vezető szerepet töltsenek be, és a jelenlegi alacsony piaci részesedésünket növekvő pályára állítsuk. Komoly energiákat mozgósítunk a külpiacok bővítésére és növelésére is. Az EU-n kívüli piacokon történő intenzív megjelenés és értékesítés a jövő építése szempontjából stratégiai kérdés. A Pápai Hús azon kevés vállalat közé tartozik, amelyek az ázsiai és az amerikai piacra szállítás feltételével rendelkeznek, és ezzel a lehetőséggel élni is kívánunk. Növeljük az USA-piacon a hagyományos főtt sonka és bacon termékek értékesítését, és további termékbővítéssel szélesítjük a termékportfóliót.

Az ázsiai piacon (Japán, Kína, Dél-Korea, Tajvan) készítmény és nyershús termékkörökben folyamatosan vannak megrendeléseink, és az intenzív piacépítés eredményeként folyamatos növekedéssel számolunk. Ma már elmondhatjuk, hogy árbevételünk 40 százalékát exportból realizáljuk.

Miközben a hazai állatállomány mélyponton van, az idén üzembe helyezték a Csányi Sándor OTP elnök-vezérigazgató tulajdonában lévő új mohácsi vágóhidat, amely egy műszakban egymillió sertés levágására lesz képes évente. A mohácsi vágóhíd az alapanyag-beszerzésben és a termékértékesítésben milyen konkurenciát jelenthet a Pápai Hús számára?

A Pápai Hús számára alapanyag oldalról nem jelent konkurenciát a mohácsi vágóhíd. Pápa földrajzilag a nyugat-dunántúli régióhoz tartozik, és e területen a vállalat számára szükséges alapanyag beszerezhető. A mohácsi vágóhíd a szállítási távolságok miatt nem érdekelt abban, hogy e területről sertéseket vásároljon. Ezen túlmenően a mohácsi cég saját termelésű és termeltetésű sertésalapanyagból dolgozik, és a vágáshoz szükséges élőállat-mennyiséget elsősorban Dél-Magyarországon szerzi be, így a jelenlegi tapasztalatom szerint egymásnak nem jelentünk konkurenciát. A termékértékesítésben Pápa a mohácsi vágóhíddal egy csoportba tartozó Pick márka mellett kiegészítő szegmenst jelent. A Pick a magyar piac meghatározó, vezető cége, és értékesítése elsősorban a szárazáru termékkörre koncentrálódik. A Pápai Hús termékportfóliója a kereskedelem számára volumenben és szortimentben ehhez képest kiegészítést kínál. Ebből adódóan a cég értékesítését és termékszerkezetét úgy építjük fel, hogy azon termékek legyenek meghatározóak számunkra, amelyekben a konkurencia - adottságai miatt - nem érdekelt.

Köztudottan szakemberhiánnyal küzd a húsipar is. Pápán milyen ma a munkaerő-ellátottság, és mennyire éles a verseny a vállalatok között a húsipari szakemberekért?

Magyarországon a húsipari szakemberhiány jelentős, e szempontból a Pápai Hús sem kivétel. Pápán a munkaerő-ellátottság enyhén szólva nem optimális, így nemcsak a húsipari versenytársakkal kell megküzdenünk a munkaerőért, hanem sok esetben helyben, a várossal is. Az elmúlt években Pápán az emberek bizonytalanságban éltek abból adódóan, hogy nem tudták, mi lesz a cég sorsa. Ma elsősorban a bizalmat és a biztonságot kell a számukra megadni annak érdekében, hogy a cégnél munkát vállaljanak. Ezen keményen dolgozunk, és az utánpótlás érdekében toborzásokat szervezünk. Szoros kapcsolatot építünk ki a szakmunkásképző intézetekkel, együttműködést alakítottunk ki az egyetemekkel, hogy a jövőre nézve ismét stabil kollektíva jöjjön létre Pápán.

Ön tavaly decembertől vette át az újjászervezett Pápai Hús vezetését. Hol helyezné el most a vállalatot a magyar húsiparban, és hosszabb távon milyen piaci részesedéssel lenne elégedett?

Jelen pillanatban teljes erővel dolgozunk azon, hogy a cég rehabilitációja a lehető leggyorsabban megvalósuljon, a piacépítés felgyorsuljon, és a cég minden szempontból stabilizálódjon. A legrövidebb időn belül szeretnénk felzárkózni a nagyok mögé, és a húsipari cégek négy legjobbja közé tartozni. Kemény feladat, de nem reménytelen.

Agrárszektor 2017 - Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban
A cikk teljes terjedelmében az "Agrárszektor 2017 - Az 50 legbefolyásosabb személy a magyar agráriumban" című kiadványban jelent meg. Keresse a Portfolio könyvesboltban vagy az újságárusoknál!

A cikk saját termék népszerűsítését szolgálja.

 

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?