Rekordmértékben, a megelőző évi 5,3 milliárd forint csaknem kétszeresésére, 10,3 milliárd forintra növelte adózott nyereségét 2021-ben a Csányi Sándor elnök-vezérigazgató tulajdonában lévő Bonafarm Csoporthoz tartozó Pick Szeged Zrt. Bár a cég folyamatosan javította eredményességét az utóbbi időszakban, a tavalyi nyereségadat kiugrónak számít az elmúlt évek teljesítményéhez képest.
A vállalat mérlegbeszámolója szerint a nyereség tavalyi látványos növekedéséhez alapvetően hozzájárult, hogy az anyagköltség több mint 4,5 milliárd forinttal, 39,6 milliárdról 35,0 milliárd forintra csökkent. Ebben döntő szerepet játszott, hogy a sertésárak jelentősen estek 2020-hoz képest. Az agrártárcához tartozó Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adatai szerint a hasított súlyban kifejezett kilónkénti sertésárak 2020-ban elérték a 670-675 forintot is, míg az elmúlt évben 420-540 forint között mozogtak.
A Pick Szeged Zrt. az agrárszektor.hu-t arról tájékoztatta, hogy a cég a húskészítmények gyártásához tavaly több mint 30 ezer tonna sertéshúst vásárolt fel, amelynek mintegy 35 százaléka a Bonarafm Csoport stratégiai partnereként működő mohácsi vágóhídról származott. A cég közlése szerint ugyanakkor az alacsony sertésár mellett a termelésirányítási rendszer átalakítása, a piaci igények pontosabb előrejelzésén alapuló termeléstervezés és több más hatékonyságjavító intézkedés is hozzájárult a múlt évi eredmény növekedéséhez.
A cég tavaly úgy duplázta meg nyereségét, hogy nettó árbevétele több mint 1,5 milliárd forinttal, 72,3 milliárdról 70,6 milliárd forintra csökkent. A vállalat ezt annak a termelésoptimalizációs folyamatnak tulajdonítja, amelynek során termékportfólió-tisztítást hajtottak végre. Ennek egyik lényeges elemeként a kisebb forgalmú és alacsonyabb fedezetű termékek gyártását fokozatosan befejezték, és e változtatás a társaság csaknem minden termékcsoportját érintette.
A Pick Szeged tavaly belföldön mintegy 50,3 milliárd, külföldön 20,4 milliárd forint forgalmat bonyolított le, legnagyobb exportpiacának pedig - 13,3 milliárd forintos árbevétellel - továbbra is Németország számított. A vállalat folyamatosan vizsgálja az export bővítési lehetőségeit, de a magyar piac mellett várhatóan továbbra is Németország lesz legfontosabb értékesítési célpontja. További fejlődési lehetőségeket látnak azonban a környező EU-s országokban, illetve az USA-ban is.
Ugyanakkor most a vállalatnak is azzal kell szembesülnie, hogy alapanyagköltségei drasztikusan emelkednek. A hasított súlyra vetített sertésárak az AKI adatai szerint az idei év első felében elérték a kilónkénti 730 forintot, és most is 670-680 forint között ingadoznak. A sertésárak mellett a gyártáshoz szükséges egyéb összetevők - például a csomagolóanyagok és az energiahordozók - drágulása, illetve a munkabérek növekedése a termékönköltségek olyan mértékű emelkedését idézték elő, amelyet a társaság szerint nehéz érvényesíteni az átadási, illetve végső soron a fogyasztói árakban. A Pick Szeged is folyamatos tárgyalásban áll bel- és külföldi partnereivel annak érdekében, hogy a megnövekedett költségeket az átadási árakba be lehessen építeni, de számolnia kell azzal, hogy többletkiadásait nem tudja teljes egészében áthárítani a fogyasztókra, így idei jövedelmezősége várhatóan csökken 2021-hez képest - közölte az agrárszektor.hu-val a vállalat.