Esélyt kaptak a bioüzemanyagok

MTI
Hét százalékban határozta meg az Európai Parlament (EP) a hagyományos bioüzemanyagok felhasználási arányát a közlekedésben. Az Európai Bizottság korábban 3,8 százalékot javasolt, de a felhasználás teljes megszüntetése is felmerül. Az EP 2021-től betiltaná a pálmaolaj használatát a közúti közlekedésben.

Az Európai Parlament javaslata szerint a hagyományos, elsőgenerációs bioüzemanyagok felhasználását a 2017-es, 7 százalékos szinten kell tartani a közlekedésben. A döntést magyar EP-képviselők úgy értékelték, hogy a jelenlegi felhasználási mérték hosszú távon fennmaradhat. Az Európai Bizottság a hagyományos bioüzemanyag-előállítást 3,8 százalékra szorította volna vissza, az Európai Parlamentben pedig korábban a teljes megszüntetés is felmerült 2030-as határidővel.

Állásfoglalás született az EP-ben arról is, hogy a fejlettebb bioüzemanyagok és újrahasznosított üzemanyagok arányát 2021-re legkevesebb 1,5 százalékra, 2030-ra 10 százalékra kellene növelni. Már 2021-től megtiltanák viszont, hogy a környezetszennyező módon előállított és harmadik országokból származó pálmaolajat a közúti közlekedésben használják.

A bioüzemanyag-előállításból származó melléktermékek alternatív fehérjeforrásokat jelentenek - kommentálták az EP-döntéseket magyar képviselők. Szakmai vélemények szerint Európának fehérjenövény-stratégiára van szüksége ahhoz, hogy ellensúlyozni tudja az állati takarmányokban felhasznált - főként génmódosított - szójabab és szójadara nagymértékű importját. 

A magyar kukoricatermelők a bioetanol-előállítás megjelenése előtt az évi 4-5 millió tonnás árutöbbletet terményként, feldolgozatlan formában értékesítették, amely sok esetben a felvásárlási árak jelentős esésével járt és évről-évre komoly veszteséget okozott. EP-képviselők szerint ezt a többletet az etanolipar hazai belépése mintegy 2 millió tonnával csökkentette.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?