Célkeresztben az öregebb vásárlók

agrarszektor.hu
A rugalmatlanságot gyakran rójuk fel az időskorúaknak, holott éppen ez a tulajdonságuk az, amivel hosszú távon meg is tarthatjuk őket. Van még néhány sajátos jellemzője ennek a célcsoportnak, amit az élelmiszeriparban is fokozattan szem előtt kell tartani.

Európában a lakosság átlagéletkora köztudottan nő. Becslések szerint 2016. január 1-jén a 28 tagállam népessége 510,3 millió volt, ebből az időskorúak (65 éves vagy idősebb) aránya 19,2 százalékot tett ki. Ez a tíz évvel korábbi adathoz képest 2,4 százalékos növekedésnek felel meg.

A 65 éves vagy idősebb korcsoport teljes népességhez viszonyított aránya a legnagyobb Olaszországban (22 százalék), Görögországban (21,3 százalék) és Németországban (21,1 százalék), a legkisebb pedig Írországban (13,2 százalék) volt.

A hatvan év felettiek aránya itthon is egyre magasabb. A 2001-es népszámlálás idején még több gyermekkorút írtak össze, mint időskorút, ám 2016-ban az időskorúak száma már 399 ezerrel meghaladta a gyermekkorúakét. Van néhány, a célcsoportra általánosan alkalmazható jellemző, például, hogy a fiatalabb háztartásokkal szemben

a jövedelmük és a költéseik stabilak, és inkább készpénzben szeretnek fizetni,

valamint, hogy az alacsony árak mellett az eladók barátságossága is fontos szempont a vásárlásaiknál. A "szépkorúakként" is emlegetett csoport nem homogén. Jellemzően három nagy csoportba sorolhatjuk a szeniorokat. Az első csoportba tartozók jó anyagi körülmények között élnek, akár aktív munkavállalók is. Ismerik az új technológiákat, szívesen fizetnek kártyával, és hajlandóak kipróbálni ismeretlen termékeket is. A második csoport idősei egészségügyi ellátásra és gondozásra költenek a legtöbbet, az első csoportnál kevésbé aktívak. A harmadik és legnagyobb csoport az, akiket hagyományosan időseknek tartunk: tartanak a technológiai és termékújdonságoktól, és a hűségkártyák helyett szívesebben kerülnek kapcsolatba egy ügyintézővel vagy értékesítővel.

Az idős fogyasztók a fiataloknál jóval hűségesebbek.

Azaz, ha sikerül érzelmi kötődést kialakítani a márkával, kisebb az esélye, hogy elveszítjük a vásárlót, amikor a konkurencia zajos marketingkampányba kezd. A vásárlás élménnyé tétele az egyik hívó szó ma a kereskedelemben, ezt azonban az idősek igényéhez kell igazítani. A termékhez kapcsolódó szolgáltatások és a személyes ügyfélkiszolgálás fontosabb ennek a korosztálynak, mint a fiataloknak. Egy in-store promóció (például kóstoltatás - a szerk.) esetében az adott termék személyes bemutatása, az esetleges kétségek eloszlatása  elősegítik a vásárlási kedvet. Ehhez a személyes kapcsolathoz csatlakozhat a postaládába bedobott szórólap, kupon, ami kiegészül a közösségi jelenléttel.

(Forrás: Termékmix: Gyerekcipőben járó szeniormarketing)

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?