Óriási változáson ment keresztül a magyar mezőgazdaság, mivel 2010 óta 50 százalékkal bővült a kibocsátás, és a mezőgazdasági termékek iránti kereslet világszerte is erősödött - mondta Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója a Business Day konferencián. Az előrejelzések szerint 2050-re mintegy 70 százalékkal nő a Föld lakosságának élelmiszer-szükséglete, miközben a termőterület 30 százalékkal, az ivóvíz mennyisége pedig 40 százalékkal csökken.
Az élelmiszeripari és mezőgazdasági termékekért a világpiacon már most hatalmas verseny van és a következő ötven évben is ez várható, ezért a termőföldek tulajdonban tartása kulcsfontosságú - tette hozzá az ügyvezető igazgató. Növelni kell a mintegy 80 ezer hektárnyi jelenlegi hazai öntözött területet, de kitörési pont lehet a precíziós gazdálkodás is, amelynek révén hektáronként 80 eurós megtakarítás érhető el. A digitális technológia elterjesztéséhez ugyanakkor szükség van tőke transzferre, valamint tudás bevonására - tette hozzá.
Ondré Péter szerint olyan fiatalokra van szükség, akik megfelelő szakképesítéssel, motivációval, szaktudással érkeznek a mezőgazdaságba, értenek a programozáshoz és a különböző informatikai fejlesztésekhez, illetve tudják kezelni a legújabb mezőgazdasági gépeket. Szükség van a tudatos vásárlói magatartás kiterjesztésére, a helyi termékek kereskedelmét támogató kiskereskedelmi hálózatok fenntartására is, nélkülük ugyanis a kistelepülések ellátása és a rövid ellátási láncolat egyaránt sérül. Egy Európai Uniós kutatás szerint a fogyasztók 15-20 százaléka GMO-mentes terméket szeretne választani, ezért Magyarország GMO-mentességge előny lehet a piaon - vélte az ügyvezető igazgató..