A hazai termesztésű vágott lucfenyőnek - mint az egyik legkeresettebb fenyőnek - az ára az utóbbi 3-4-5 év alatt nem változott, eközben a munkabérek mintegy 50 százalékkal emelkedtek. Ez az oka annak, hogy a lucfenyő az idén 20-25, esetenként akár 30 százalékkal is drágább lehet, ára méterenként a 3200 forintot is elérheti. A fenyőket egyedileg beárazva kínálják, a termesztő és a kereskedő közti ármegállapodásban a méterár az irányadó. A közlemény szerint az átlagos eladási ár az ezüstfenyőnél méterenként 5500 forint, a nordmann fenyő méterénél pedig 6500 forint körül mozog, az előző évihez hasonlóan.
Fenyőfatermesztéssel az országban 6-8 nagyobb, 20-30 hektáron termelő gazdálkodó mellett több száz kistermelő foglalkozik, akik csak 1-2 hektáron termelnek. A magyar vásárlók körében országos szinten a lucfenyő áll az első helyen, míg a nordmann és ezüstfenyő a fővárosban és környékén a legkeresettebb. Az import áru főként Dániából és Németországból érkezik, míg a magyar fenyőfa legjelentősebb külföldi piaca Ausztria és Olaszország. A gyökeres, cserepes karácsonyfák a forgalomnak körülbelül 10-15 százalékát teszik ki, a műfenyő pedig kezd kimenni a divatból.
Az idei hosszan tartó meleg, száraz időjárás nem kedvezett a fenyőfáknak, sokan csak többletköltséggel tudták termeszteni azokat. A vágásra szánt luc-, ezüst- és nordmann fenyőket átlagosan 5-10 évig gondozzák, tehát a fenyőfákkal hosszú-hosszú évekig kell foglalkozni, amíg eladásra kerülhetnek. Egy egyhektáros területen körülbelül 9000 fa fér el,ebből 250-300 darabot vágnak ki egyszerre. A leggyorsabban a lucfenyők nőnek, 5-8 évesen szokták kivágni őket; az ezüstfenyőket 6-11 évesen, a nordmannokat pedig csak a nyolcadik évtől értékesítik. A termelők ezért sem dobják szívesen oda fél áron a vevőknek még az utolsó pillanatokban sem, hiszen az elvégzett munka és ráfordítás nem kevés. A műtrágyázás és a vegyszerezés elengedhetetlen, a meleg és száraz nyarakon pedig a rendszeres locsolás is szükségszerű. A termelést figyelembe véve a legnagyobb rizikót a fabetegségek és a forró nyarak jelentik, ez utóbbival egyre inkább számolhatnak a termelők.
Korábban a termelők maguk hordták a fővárosba az áruikat, ma a fenyők nagyobb részét kereskedőknek adják el. Legjelentősebb partnereik a kertészeti árudák, akik vásárlóikat frissen vágott, minőségi áruval szolgálják ki. A karácsonyfa a barkács-, és egyes lakberendezési áruházakban is vevőcsalogató termékké vált, az ilyen típusú láncok nagy mennyiségben vásárolnak import árut is.
(Forrás: MTI)