Az európai átlagnál a magyar kiskereskedelem több mint kétszer gyorsabb ütemben, 7,6 százalékkal bővült 2018 harmadik negyedévében, ezzel tartja helyét a top 3-ban. Magyarország mellett csak Törökországban és Finnországban regisztrált magasabb forgalmat a Nielsen negyedévenkénti európai elemzése ("Growth Reporter"). A mennyiségi eladás 3,4 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, Európában ez az érték 1 százalék volt. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő árszínvonal-növekedés a vizsgált időszakban 4,2 százalékon állt, míg Európában az árszínvonal-változás hatására 2,7 százalékkal növekedett a piac.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 7,3 százalékkal bővült, míg 8,9 százalékos növekedési ütemével a vegyi áruk piaca még erre is rávert. Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül mindegyiknél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, ismét Törökországban mérték (+21,0 százalék), őt követi Finnország (+7,6 százalék) és Magyarország (+7,6 százalék). A lista további alakulása: Lengyelország (+5,9 százalék), Hollandia (+3,8 százalék) és Egyesült Királyság (+3,5 százalék). A lista végén Ausztria (+0,8 százalék), Dánia (+1,0 százalék) és Csehország (+1,0 százalék) áll.
Az európai kiskereskedelem növekedését − az eurózóna GDP-csökkenése dacára − a stabil fogyasztói bizalom (Európában átlagosan 87 pont) és a folyamatos, enyhe áremelkedés eredményezte. A 3,7 százalékos negyedévi eredmény a legmagasabb érték 2012 óta. Az éves infláció mértéke az Eurostat szerint Európa-szerte stabilan +1,7 százalékon áll, hasonló értéket várnak 2019-re is. Nyugat-Európában erős nyarat tudhatott maga mögött a kiskereskedelem, amelyhez a világbajnokság és az enyhe infláció is hozzájárult.
Ezzel a mennyiségi növekedés mértéke visszaállt az elmúlt másfél évre jellemző, 1 százalék körüli értékre. Ami a jövőt illeti, a kevésbé kedvező külső tényezők okán az utóbbi idők gazdasági lendülete valamelyest kezd alábbhagyni. A politikai bizonytalanság és az olaj emelkedő ára nagyobb költségeket, magasabb rezsiszámlákat, drágább utazásokat ró a fogyasztókra. Mindezek miatt elképzelhető, hogy Európában hamarosan tetőzik a kiskereskedelem bővülése.