Az 1986-ban Amerikában indult el az EY Az Év Üzletembere program, amelyik Magyarországon 2003 óta díjazza az olyan vállalkozókat, akik kitűnnek egyedi megoldásaikkal. Jójárt Rita és Márkus Zsolt Veresegyházon építette fel azt a teljesen automatizált paradicsomtermesztő rendszert, amelynek a fűtését visszasajtolt hulladékvizű termálkutak adják, növényvédelmét pedig ragadozórovarok végzik el. Az öntözővizet összegyűjtik és újrahasznosítják, és a csomagolóanyagok is újrahasznosított papírból készülnek.
Márkus Zsolt nagy kockázatot vállalt akkor, amikor úgy döntött, hogy az üvegházakból háromhektárnyi felületet lámpákkal megvilágít és téli termelésre állít át. Ezzel gyakorlatilag megvalósította a 365 napos termelést. Csakogy a téli paradicsom árban sosem lesz versenyképes a Spanyolországból érkezővel, így az üzleti sikerhez az kell, hogy a vásárlók honorálják azt az ízbeli és beltartalmi különbséget, amit egy tövön érett, szuperédes fajta felmutat a több ezer kilométeres távolságból érkező, félig zölden szedett importparadicsommal szemben. A szállítás környezeti terhét is egyre inkább átlátja a társadalom, vagyis a kommunikációban erre is építeni lehet.
Márkus Zsolt, aki Angliában tanult menedzsmentet, tudatosan építi a céget. 2015-ben telepítették az első palántákat, de tavaly már 728,5 millió forintos árbevételt produkált a Versei Paradicsom Kft. A szakember különösen büszke rá, hogy prémium fajtákkal rendelkezik. Egyikük, a Cukorfalat Brix-foka 12-es, azaz 100 grammnyi oldatban 12 gramm cukor édességet érzünk a kóstolásakor. Eközben egyetlen négyzetcentiméternyi föld sem található az üvegházban. Kókuszpaplanon, derékmagasságban ülnek a növények, a töveikhez egy-egy vékony cső hozza a tápelemekkel dúsított vizet. A klímaadatokat több magasságban elhelyezett szenzorok mérik, és egy szoftver irányítja az árnyékoló ernyő be- és kihúzását, a fűtés be- és kikapcsolását - természetesen a napszaknak, évszaknak, a növényzet fejlődési fokának és egészségügyi állapotának megfelelően.
Márkus Zsolt célja, hogy a magyar fogyasztó felismerje a hazai paradicsom előnyeit a télen beszállított külföldi termékkel szemben. Az itt előállított árumennyiséggel már most több mint ezer tonna importot lehet kiváltani. Ügyfelei közé nemcsak a nagy áruházláncok, de olyan Michelin-csillagos éttermek is tartoznak, mint az Onyx.
Címlapfotó: Stiller Ákos