Idén először osztották ki nemzetközi szinten a "The Future 50" díjat, amelyet Herczeg Ágnes magyar borszakértő is elnyert, és így felkerült, a világ 31 legkiemelkedőbb új generációs borszakértőjének listájára. Több, mint 600 pályázó közül választotta ki a világhírű szakemberekből álló zsűri azt az összesen 50 szakértőt, akik a jövő generáció nemzetközileg is meghatározó szakemberei bor, szaké és párlat kategóriákban. Herczeg Ágnes az agrárszektor.hu-nak elmondta, számára nagyon sokat jelent ez a díj, főleg annak tudatában, hogy mely szakemberek részesültek még elismerésben rajta kívül. Ráadásul így Magyarországra is rávetült a figyelem, hiszen a szakma felkapta a fejét arra, hogy egy magyar szakértő is nyert - tette hozzá.
A borszakértőt arról is kérdeztük, hogyan változott az emberek ízlése a borokkal kapcsolatban az utóbbi években, illetve mit keresnek most a fogyasztók az ünnepek előtt. Elárulta, akár csak a pezsgőben, borban is megfigyelhető, hogy egyre népszerűbbek a száraz, félszáraz típusok, mivel az új generáció fokozottan egészségtudatos, így például egy merlot jó választás lehet annak, aki a gyümölcsösebb ízeket keresi, de nem akar édes bort fogyasztani. Az árakkal kapcsolatban kiemelte, hogy jelenleg az 1000 forint körüli borokat lehet jól eladni, és habár nagyon sok bor van az olcsó kategóriában, ha minőségi borokról beszélünk, akkor az 1000 forint az a határ, ahol nagy mennyiségben, jó borokat lehet találni.
Ünnepekkor jól látszik, hogy ízlés szempontjából mennyire elválik egymástól Budapest és a vidék - tájékoztatott a szakértő. Az általánosságban elmondható, hogy az emberek nyitnak a buborékok felé, akár a habzóborok, akár a pezsgők irányába, így az ünnepek miatt ezek a típusok fokozott figyelmet kapnak. Emellett az ünnepek közeledtével az emberek sokkal jobban odafigyelnek arra, hogy mi kerül a pohárba, így jóval több minőségi bor fogy ezekben az időszakokban. Ugyanakkor Budapesten a vásárlók bátrabban nyúlnak a nemzetközi tételek, illetve a kisebb, kevésbé ismert termelők felé is.
Érdekes trend, hogy egyre népszerűbbek Magyarországon a bioborok, habár még mindig csak egy szűk réteg érdeklődik irántuk - emelte ki a borszakértő, és kitért arra is, hogy manapság már a vegán borok, illetve az alkoholmentes borok is feltűntek a piacon.
- tette hozzá.
A bormarketingre kitérve Herczeg Ágnes hangsúlyozta, hogy most már a borászatban is egyre tudatosabban figyelnek marketingszempontból a fogyasztókra, illetve a vásárlókra, ami a címkéken is jól látszik. Mint mondta, akkor jó egy bor megjelenése és kommunikációja, ha azt az üzenetet hordozza, amit maga a bor is.
Azzal kapcsolatban, hogy egy új, kisebb pincészet, hogyan lehet versenyképes a nagyok mellet, a szakértő kiemelte, egyik kategóriának sem könnyű, azt azonban nem árt tudni, hogy egy kis borászat soha nem a nagy borászattal versenyez, és egyáltalán nem is ez a cél. Ha egy kis pincészet ugyanis nagyon jó borokkal és koncepcióval lép a piacra, akkor hamar megtalálja a fogyasztói rétegét, és amennyiben reális piaci elképzelései vannak, akkor biztos, hogy működőképes bizniszt indíthat el. Hangsúlyozta, egyáltalán nem könnyű ma kis pincészetként a piacon létezni és eljutni a fogyasztóhoz, de van kereslet a finom magyar borra, főleg az y generáció nagyon nyitott, szeretne a klisékből kilépve, új ízeket, új pincészeteket felfedezni.
Herczeg Ágnes szerint a jövőben az egyik megoldandó feladat az lenne, hogy a magyar bort nemzetközi szinten is kommunikáljuk és népszerűsítsük, hiszen nagyon sok jó borunk van, viszont ezeket külföldön nem ismerik, ezért ezen mindenképpen javítani kellene.
A másik fontos feladatként az edukációt említette, hiszen mint mondta, ha a borkultúrát egy kicsit jobban megismertetjük a fogyasztókkal, akkor el lehet érni egy finom elmozdulást a mennyiség felől a minőség felé.