Teljesen új arculattal, némileg megújult szortimenttel mutatkozott be hétfőn egy kóstolóesemény alkalmával a Teleki bor, illetve a mögötte álló Csányi Pincészet Budapesten. Az eseményen bemutatott palackok egységes, vizuális megjelenést mutattak, amelyen belül az egyes kategóriák színvilága különbözik ugyan, de a logó, a betűtípus és a jellemző aranyszín egyezik. A rendezvényen a pincészet kategóriáit is részletesen ismertették, kezdve a friss és üde borokkal, folytatva egészen a prémium és szuperprémium kategóriáig.
Nagyok és változnak
A borászat jelenleg meglehetősen nagynak számít a Villányi borvidéken, 371 hektárnyi szőlőterületen gazdálkodik, és évente mintegy 2,2 millió palack bort készít. Az elmúlt tíz évben több mint ötmilliárd forint fejlesztési beruházást eszközölt a pincészet.
A legnagyobb kihívás számunkra jelen pillanatban a fogyasztási szokások változását követni, ami úgy gondolom, minden szőlőtermelő borász számára nagy feladat
- mondta el az eseményen Romsics László, a Csányi Pincészet Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette: egyre komolyabb tényezővé válik a klímaváltozás is, meg kell tervezni, hogy hogyan lehet hatékonyan szőlőt termeszteni, valamint a változó körülmények között ellenálló szőlőfajtákat előállítani. Ezek mellett olyan kérdések is felmerülnek napjainkban, mint a digitalizáció, a robotizáció és mesterséges intelligencia, valamint a fenntarthatóság.
A fiataloknak ez csak egy ital a sok közül
A változások sorából így is kiemelkedik a fogyasztói szokások gyors átalakulása, amit a szőlőtermesztés és a borkészítés ilyen ütemben nagyon nehezen tud követni. Megváltozott a világ, és ebben megváltozott mára a bor világa is
- fogalmazott a vezérigazgató, aki szerint a korábban teljesen általános családi borozgatás, a bor melletti beszélgetés mára nem sokat jelent a fiatalok számára.
Legtöbbjüknek a bor csak egy ital, nem érzik azt, hogy a kultúrájuk, a történelmük része, sokuk úgy véli, hogy ez az az ital, amit a szüleik fogyasztottak.
Romsics László kiemelte, ezért is volt fontos a borászat szortimentjének megújításánál az a szempont, hogy a jelenlegi fogyasztók megtartása mellett meg tudják szólítani a fiatalokat is, akik a legújabb vásárlói kört jelentik.
Széles spektrumban gondolkodnak
Ehhez meg kell mutatni a borvidék könnyebb borait is, a teljes portfóliót ezek együttesen alkotják a testesebb borokkal. Ehhez a technológiai fejlesztéseken túl a borászati tudásnak is meg kell lennie, tudatosan kell törekedni arra, hogy a hagyományos tételek mellett könnyebb, modernebb, népszerűbb borokat is tudjon kínálni a pincészet.
Ehhez ráadásul a szőlőtermesztést is meg kell újítani, a beruházások eredményeképp a szőlők mintegy 70 százaléka megújuláson esik át még a legjobb dűlőkben is.
Fontos ezen felül a tulajdonos elkötelezettsége a borászat iránt, amely egy olyan biztos hátteret nyújt a cégvezetésnek és a borásznak, amely mellett azért nyugodt körülmények között tudnak dolgozni – tette hozzá.
Friss és érett is kell
A borkészítésnél az eredetvédelem ad nagyon szigorú keretrendszert, hiszen meghatározza a mennyiségi hozamokat
– mondta el Lőrincz Norbert, a pincészet főborásza. Mint kifejtette: a prémium kategória esetében a legfelső határ 8,5 tonna hektáronként, efelett csak klasszikus bort lehet termelni. Kijelentette:
Prémium kategóriát általában 75-80 mázsával szoktunk szüretelni.
A klasszikus kategóriában ráadásul nincsen érlelési korlát sem, elméletileg bármikor forgalomba lehet hozni, de természetesen például a sauvignon esetében várni kell, hiszen nagyon érdesek lennének a friss bor ízei. A portugieser ugyanakkor már frissen is szép, ropogós gyümölcsösséget mutat.