Az EkoNiva egy mezőgazdasági holding, a Cognitive Pilot pedig szoftverekkel foglalkozik. Ez a két orosz cég kezdett most a világ legnagyobb mezőgazdasági járműautomatizálási projektjébe. A két cég ugyanis nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy a következő három évben Oroszország 100 ezres kombájnflottájának 10%-át, azaz mintegy 10 ezer járművet fognak automata vezetési rendszerekkel felszerelni, ezáltal pedig önjáróvá tenni, írta meg a Future Farming.
A két vállalat nemrégiben írt alá egy megállapodást, aminek értelmében az EkoNiva kezeli a másik cég Cognitive Agro Pilot nevű automata vezetési rendszereinek promócióját és értékesítéseit. Ez a rendszer egy C-Pilot névre keresztelt mesterséges intelligencia-alapú automata vezetési rendszert is magában foglal. A megállapodás szerint a rendszer installálását, beállítását, szolgáltatási kötelezettségeit és a magajáróvá tett kombájnok műszaki karbantartását is magában foglalja. A tervek szerint a projektet 35 oroszországi régióban, 10 éghajlati zónában fogják végrehajtani.
Olga Uskova, a Cognitive Pilot vezérigazgatója elmondta, hogy egy ilyen nagyszabású karbantartási munka, amelyet egy ekkora területen, működő egységeken kell elvégezni, lehetővé teszi az EkoNivának és a Cognitive Pilot-nak, hogy létrehozzák a világ legnagyobb átfogó videós adatbázisát a neurális rendszerek későbbi fejlesztéséhez. Már megkezdődött ezeknek a rendszereknek a beszerelése a kombájnokba, nemcsak Oroszországban, de az Amerikai Egyesült Államokban, Latin-Amerikában, Kínában és más országokban is. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy a következő hónapokban az EkoNiva minden, szolgáltatási feladatokat végző műszaki szakembere egy speciális továbbképzésen fog részt venni, hogy megtanulják az automata vezetési rendszerek kezelését.
- mondta a projekttel kapcsolatban Bjorne Drexler, az EkoNivaTehnika-Holding vezérigazgatója.
A Cognitive Pilot rendszerét úgy tervezték, hogy mindenféle márkájú aratógéppel működjön, így az új gépek ugyanúgy elláthatóak vele, mint a régebbi gépekből álló flották. Ha úgy kívánja, a kezelő akár a fülkében is maradhat a betakarítás alatt, ugyanakkor a rendszer lehetővé teszi azt is, hogy a kezelő munka közben a betakarítás finomabb beállításaival törődjön, miközben a mesterséges intelligencia vezeti a gépet.
A rendszer egyetlen videokamera képeit elemzi, és egy agronómiai célokra tervezett konvolúciós neurális hálózat segítségével dolgozza fel, hogy milyen jellegű és elhelyezkedésű tereptárgyak találhatóak a járművel szemben, ennek alapján dolgozza ki a kombájn követendő pályáját, és parancsot ad a megfelelő manőverek végrehajtására. Ez az egykamerás rendszer különbözteti meg a Cognitive Agro Pilot önvezető rendszerét a hasonló feladatra tervezett külföldi rendszerektől, amelyek számos szenzort, szkennert és kamerát használnak ennek a feladatnak a teljesítésére.
- mondta Olga Uskova.
A rendszer mind megmunkált, mind megmunkálatlan földeken képes a biztonságos és önálló haladásra, és a Cognitive Pilot szerint érzékeli és fel is ismeri az elé kerülő akadályokat, mint például fák, utak, állatok, emberek és más gépek. Az automata vezető rendszer mindig azonos pontossággal működik, ellentétben az emberi gépkezelővel, akinek a pontossága attól függ, hogy a műszakja elején van-e még, amikor még friss és kipihent, vagy már végén, amikor már fáradt is. Ehhez érdemes még azt is hozzávenni, hogy gépkezelő és gépkezelő között is rengeteg különbség lehet, vannak jobb és rosszabb képességekkel rendelkezők. Velük ellentétben a Cognitive Pilot rendszere mindig tökéletesen teljesít, mondta Yuri Minkin, a cég automata vezetési rendszerekkel foglalkozó részlegének igazgatója.
A magasabb fokú pontosság üzemanyag-megtakarítást is jelent. A kamera ugyanazt látja, amit az emberi szem lát, és ezt az információt küldi tovább a mezőgazdasági feladatok elvégzésére optimalizált konvolúciós neurális hálózatnak. Ez a hálózat pedig, a géppel szembe kerülő akadályok alapján meghatározza annak optimális pályáját, és szükség esetén a munkavégzést is ehhez igaztja.
Az átállási költségeket gépenként 9 ezer dollárra (nagyjából 2,8 millió forintra) becsülik, bár a végső árak még változhatnak a különböző tényezők függvényében, jelentette be a Cognitive Pilot. A rendszer egyelőre még csak arra alkalmas, hogy a kombájnok önállóan is elboldoguljanak a földeken, de a vállalat szeretne odáig eljutni a rendszere fejlesztésében, hogy az teljesen automatává tegye a kombájnokat.
Az orosz mezőgazdasági óriásvállalat, a RusAgro is azt tervezi, hogy a 2020/2021-es évre összesen 242 kombájnba fogják installáltatni a Cognitive Pilot automata vezető rendszerét. A vállalat, amely Oroszország egyik legnagyobb sertéstenyésztője és cukortermelője, összesen 665 ezer hektáron gazdálkodik. A RusAgro aratógépeibe beépítendő felszerelés magában fog foglalni egy Agrodroidnak nevezett vezérlőegységet, egy videokamerát, egy kijelzőt és az ezekhez szükséges kábeleket. A RusAgro a teljes flottáját, összesen 800 kombájnt akar felszerelni ezekkel a rendszerekkel a következő néhány évben. A Cognitive Agro Pilot rendszerét már több országban is sikeresen installálták és tesztelték, így például az Egyesült Államokban, Brazíliában, Kínában és számos orosz régióban is.