A Robotillernek nevezett gép egy meglehetősen könnyű robot lesz, amelyet úgy alkotnak meg, hogy minimális nyomást gyakoroljon csak a talajra. A robot teljes szélességében a ketrechengereken fog nyugodni, írta meg a Future Farming. A meghajtott borona és az emellett, vagy ehelyett felszerelt, rögzített talajművelő eszközök úgy lesznek kialakítva, hogy lehetővé tegyék a három részből álló, elektronikusan meghajtott ketrechengereknek a helyből fordulásokat is. A Robotillert kifejezetten a sekély talajművelési munkálatok elvégzésére alkotják meg, mint például a talajfelszín kiegyenlítése, az álmagágy és a növényágy előkészítése, teljes szélességű gyomirtás és tarlóművelés.
- jelentette Leen Ampt, a H-Wodka szóvivője.
A H-Wodka csoport jelenleg körülbelül 20, mezőgazdasággal foglalkozó gazdát tömörít magában. Leen Ampt azt is elmondta, hogy a robot nem egy traktor lesz, és nem is egy nagyon sokoldalú szállítóeszköz, amire különféle szerelékeket lehet felfüggeszteni. A H-Wodka inkább úgy döntött, hogy a robot csak néhány terepi művelet végrehajtására legyen alkalmas, viszont kisebb legyen az energiafelhasználása, a szén-dioxid-kibocsátása és kevésbé tömörítse a talajt.
A H-Wodka csoport szerint a Robotillernek fontos szerepe lehet a fenntarthatóbb talajgazdálkodásban. A csoportot a holland cukorgyártó, a Cosun Beet Company, valamint a gazdák érdekképviseletei, a CZAV és a Nedato is támogatja. A projekt finanszírozásában az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap is részt vesz.
A Robotiller projekt lehetővé teszi, hogy egy mezőgazdasági gépben 50 kilowattos teljesítményű hidrogén üzemanyagcellás meghajtást alkalmazzanak. A H-Wodka csoport gazdái egyetértenek abban, hogy a hidrogén a jövő mezőgazdaságának az energiahordozója. A partnerség célja az, hogy kiterjessze a meghajtás és a vezérlés, azaz a robot "szívének és agyának" a használatát más könnyű mezőgazdasági járművek meghajtására, és a vető-, a gyomláló-, a permetező- és a felderítő gépek is ilyen módon működhessenek.
A robot prototípusát a Klaaswaal-i székhelyű Reedyk Hydraulik cég fogja elkészíteni, a H-Wodka csoporttal együtműködve. A jármű első bemutatása 2021-re várható.
(Címlapkép forrása: H-Wodka)