A Lactalis csoportot 1933 októberében - azaz 87 évvel ezelőtt - alapította André Besnier Franciaországban. Kezdetben csak néhány fajta penészes camembert készült az épület falai között, kézi gyártással. Fia, Michel 1955-ben vette át a cég irányítását, az ő nevéhez fűződik már a President márka létrehozása 1968-ban. Az 1970-es években kezdődött a cégcsoport expanziós tevékenysége, először francia földön, amelyet az 1990-es évektől erőteljes nemzetközi terjeszkedés követett - először Európában, majd az USA-ban, Közel-Keleten és Észak-Afrikában. A nemzetközi terjeszkedés következtében a családi cégcsoport 1999-ben vette fel a Lactalis nevet. 2000-ben a cégcsoport irányítását a harmadik generáció, Emmanuel Besnier vette át, aki tovább folytatta az édesapja által megkezdett erőteljes nemzetközi terjeszkedést. 2006-ban Nestlé-vel közös érdekeltséget alapítottak az európai joghurt és desszert jellegű termék európai piacára.
Az egyik legnagyobb felvásárlásuk 2011-re tehető az olasz Parmalat többségi tulajdonának megszerzésével. A Parmalat megszerzése jól kiegészítette a cégcsoport expanziós tevékenységét, mivel olyan piacokon tudott növekedni (Kanada, Ausztrália, Afrika és Dél-Amerika), amelyeken korábban érdemi jelenléttel nem rendelkezett. A Lactalis csoport 1990-as évektől bekövetkezett jelentős növekedését jól szemlélteti az alábbi ábra:
A cégcsoport akvizíciós tevékenysége a Rabobank adatai alapján az elmúlt években sem hagyott alább, 2013 óta összesen 41 tranzakciót zártak le, amelyek földrajzilag elsősorban a Közel-Kelethez, Afrikához, Észak- és Dél-Amerikához kapcsolódtak.
A Lactalis csoport a világ vezető sajtgyártója és a folyadék tej európai piacán is vezető szerepet tölt be. A csoport ma már 250 termelő üzemmel rendelkezik a világ 50 országában, alkalmazottainak a száma eléri a 80.000-t és forgalma pedig 18,5 milliárd EUR-t (összehasonlításként a teljes magyar tejfeldolgozási ágazat árbevétele nem éri el az 1 milliárd EUR-t, alkalmazottainak a száma pedig a 7.000 főt). Árbevétel tekintetében a sajtértékesítés a legjelentősebb 34%-kal, amelyet a folyadéktej követ 25%-kal. A Lactalis csoport Magyarországon 2015 óta van jelen a Kuntej - hazai piacon közepes szereplőnek tekinthető - felvásárlásával, de emellett a Parmalat, illetve President márkák termékei is elérhetők a magyar boltok polcain.
A családi tulajdon miatt a cégcsoportról korlátozottan érhetőek el információk, de néhány stratégiai gondolatot érdemes kiemelni, amelyek hozzájárulhattak a cégcsoport sikeres működéséhez:
- kezdetek óta kiemelt figyelmet fordítanak a minőségi termelésre és ehhez kapcsolódóan a minőségi nyerstej alapanyag felhasználásra - tejtermelőknek minőségi sztenderdek felállítása, folyamatos minőségi kontroll
- tudatos növekedési és akvizíciós stratégiával bírnak
- folyamatos a termékfejlesztés, az innováció és a márka fejlesztés
- klasszikus tejtermék gyártás helyett magasabb hozzáadott értékű termékek előállítását helyezik a fókuszba
Felhasznált források: parmalat.hu, lactalis.fr, Rabobank Global Dairy TOP 20, IUF Dairy Division - The Lactalis Group
Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum