Egyik bejegyzésünkben, melyben finanszírozási témában érintettük az agrárvállalkozások egyediségét ebben megállapítottuk, hogy "Az agrárvállalkozások tulajdonosai tipikusan nem pénzügyi befektetők, hanem több évtizedes agrárszakmai, termelési tapasztalattal rendelkező gazdálkodók".
Mind a hazai, mind a külföldi szakirodalom sokféleképpen határozza meg a családi vállalkozás fogalmát. Hazai viszonyokban leginkább helytálló definíciót a Családi Vállalkozások Országos Egyesületének alapszabálya adja: "Közvetlenül, vagy közvetve egy vagy több, egymással közeli hozzátartozói viszonyban álló természetes személy többségi befolyással rendelkezik a gazdálkodó szervezetben, részt vesz annak irányításában, mindezeken felül feladatai vannak a vállalkozás munkaszervezésében, illetőleg munkavégzésében, és ezen feladatok ellátásában még legalább egy, a Ptk. szerinti közeli hozzátartozó is részt vesz. A vállalkozás céljai között pedig szerepel a vagyon, a felgyülemlett tapasztalat, a megszerzett javak generációk közötti átadása, vagy átadásának szándéka" (CSVOE 2017, 7. old). Hiba lenne azonban a családi vállalkozásokat automatikusan a kisvállalatokkal azonosítani. Számos tőzsdén jegyzett nemzetközi cég is family business formában működik, pl.: Wal-Mart, BMW, Citroën de még a Samsung is megfelel fenti definíciónak. Utóbbiakban alapvetően közvetett családi döntéshozókról beszélhetünk, zömmel csak a tulajdonlást sorolhatjuk hozzájuk. Azon vállalkozási forma, amely véleményünk szerint az agrárvállalkozások sikerét adja az, ahol a döntéshozó/menedzser is közvetlen hozzátartozó.
Az agrárium legfontosabb erőforrása a termőföld. Kisebb hányadtól eltekintve a magyar termőföld magántulajdonban van. Tehát a legmeghatározóbb "termelőeszköz", amelyre az agrárvállalkozások zömének tevékenysége alapul, nem a vállalkozási-, hanem a családi vagyon képez. Ergo, a vállalkozás tevékenysége során a családi értékekkel termel, azaz itt láthatunk egy extra elköteleződést az iránt, hogy minél hatékonyabban használjuk fel az erőforrásokat. A következő, véleményem szerint leginkább meghatározó erőssége a family business vállalkozási formának az agrárium területén az a generációkon átívelő gondolkodás. Tudjuk, a generációváltás folyamata nehézkes, és több esetben kudarccal végződik, ám a legsikeresebb hazai családi vállalkozások is már akár az ötödik-hatodik átadáson is túl vannak. Élelmiszerre (ilyen vagy olyan formában) mindig szükség lesz, sőt egyre inkább nő az élelmiszer fogyasztás a világon. Tehát a profitmaximalizálás mellett, egy élelmiszert- vagy élelmiszer alapanyagot előállító családi vállalkozásokra plusz felelősség is hárul, hogy tevékenységét legjobb tudása szerint, és hosszú évekre meghatározott stratégia mentén folytassa - a helyes generációs stratégia a családi vállalkozásoknál ezt elősegíti!
S miért gondolhatjuk azt, hogy az agrárium motorja, s sikere a családi vállalkozási formára van alapozva? A leginkább válságálló ágazat az élelmiszeripar. Amellett, hogy válságok alatt kissé fel is értékelődik az élelmiszerfogyasztás. A válságállóság a jellemző vállalkozási formában is keresendő. Ugyanis ahol a tulajdonlás-menedzsment családi kézben van, ott a reakcióidő rendkívül gyors egy megváltozott helyzetre, ez lehet többet között a kulcsa a helyes válságkezelési stratégiának. Jómagam is voltam alkalmazottja egy klasszikus családi vállalkozásnak, volt szerencsém belülről tapasztalni azt, hogy zajlik az élet egy ilyen cégben. A fentieken túl azonban egy, a szakirodalom és sajtó által nem taglalt tényezőt emelnék ki: lehet akármekkora az adott szervezet, a tulajdonos-menedzser a vállalkozás szervezetének kialakításakor a családi értékekben való gondolkodást kiterjeszti a szervezet egészére. Ide értendő - többet között - az elköteleződés a vállalkozás iránt. Ez lehet az oka annak, hogy jellemzően alacsony a fluktuáció a családi vállalkozásoknál, s ezért lehet a magyar agrárium sikerének egyik kulcsa a family businessben való termelés.
Felhasznált források:
Konczosné Szombathelyi Márta - Kézai Petra: Családi vállalkozások - generációk és dilemmák (2018)
Csákné Filep Judit-Kása Richárd-Radácsi László: Családi vállalkozások definíciós operacionalizálása és hazai arányuk becslése a kkv-szektoron belül (2019)
https://www2.deloitte.com/hu/hu/pages/deloitterol/articles/csaladi-vallalkozasok.html
Írta: Héjja Csaba, Takarékbank Agrárcentrum