Teljesen átalakíthatja a baromfiágazatot a koronavírus: a kacsa lehet a jövő csirkéje?

Teljesen átalakíthatja a baromfiágazatot a koronavírus: a kacsa lehet a jövő csirkéje?

agrarszektor.hu
Átalakulóban vannak a baromfiágazatban a fogyasztói szokások és az értékesítési lánc. A folyamatot a HoReCa-szektort szinte teljesen lenullázó, és a kiskereskedelmet is megváltoztató koronavírus-járvány is gyorsítja, derült ki a Tranzit Csoport közleményéből.

Szabó Ákos, az évi 2 millió libát, 10 millió kacsát és 15 millió csirkét előállító és 1800 főt foglalkoztató Tranzit Csoport vezérigazgatója elmondta, hogy miközben a koronavírus-járvány hatással van az összes iparágra, a baromfi- és az élelmiszeripar kedvezőbb helyzetben van, mint a vendéglátás, a turizmus vagy a légi közlekedés. A baromfinak ugyanis két alapvető értékesítési csatornája ismert: a kiskereskedelem és a vendéglátás (HoReCa).

December 3-án rendezi a Portfolio Csoport az Agrárszektor Konferenciát, amely idén egész napos, közel 10 órányi szakmai programot kínál online módon. Az eseményen két párhuzamos szekcióval, több mint 50 előadóval, és rengeteg témával várjuk a résztvevőket. Az ország egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárrendezvénye egyedülálló módon nyújt átfogó információkat az agrárgazdaság helyzetéről, és ad prognózisokat a támogatási, a finanszírozási, a piaci és az üzleti lehetőségekről, emellett napirendre veszi a legfontosabb szabályozási változásokat is. A résztvevőknek lehetőségük lesz online élőben követni az egész napos konferenciát, szavazni tudnak, illetve lehetőségük lesz networkingre és kapcsolatépítésre is. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, a Portfolio Agrárszektor Konferenciát!

A koronavírus-járvány előtt Európában 60%-os volt a kiskereskedelem, és 40%-os volt a HoReCa-szektor részesedése a baromfitermékek értékesítésében, csakhogy a szállodák, az éttermek és az iskolák részleges vagy teljes bezárása drasztikusan átrendezte ezeket az arányokat. A 40% szinte a nullára redukálódott, és ennek csupán a felét tudja kompenzálni a kiskereskedelem. Szabó Ákos elmondta, hogy ez azt jelenti, van egy 20%-os többlettermelés Európában a COVID miatt.

A kiskereskedelmi láncoknak 20-30%-kal nőtt a forgalmuk a HoReCa-szektor bezárása miatt. Egyes baromfifajták (csirke, pulyka) ezt az átrendeződést jobban viselik, míg mások (húsliba, kövér liba) kevésbé. A liba jellemzően szezonális termék (az emberek jellemzően Márton-napon és karácsonykor, családi, baráti és vállalati eseményeken fogyasztják), csakhogy az éttermi fogyasztása Európában jelenleg lenullázódott. A csirke és a pulyka esetében a vendéglátás bezárásából származó bevételcsökkenést részben kompenzálja a kiskereskedelem forgalomnövekedése.

A kacsánál is hiányoznak az éttermek, de ott a kiskereskedelemben tudtak növekedni a friss GMO-mentes termékeikkel. Szabó Ákos szerint akár azt is lehetne mondani, hogy a kacsa a jövő csirkéje. Európában és a régióban is extrém módon nő a kacsa fogyasztása, köszönhetően az utóbbi évek jóléti növekedésének. A kacsa szezonálisból egyre inkább napi fogyasztási cikké válik.

Komoly gátja a növekedésnek az, hogy míg a nyers termékeknek csupán 5%-os az áfája, a feldolgozott termékeké 27%-os. Ez ugyanis jelentős versenyhátrányt okoz a magasabb feldolgozottságú termékeknél, mint például a méltán népszerű sült kacsánál

- mutatott rá Szabó Ákos.

A Tranzit Csoport vezérigazgatója szerint világosan látszik, hogy az a réteg, aki eddig az éttermeknek volt a vendége, most eltolódik a magasabb feldolgozottsági fokú termékek irányába. Egyrészt azért, mert megengedheti magának, másrészt pedig azért, mert úgy gondolkodik, hogy az így felszabaduló idejét a családjának vagy a kedvtelésének szentelheti. Míg egy egész kacsa előkészítése, megsütése igénybe vesz 1,5-2 órát, addig a félkész kacsát a háziasszony csak bedobja a sütőbe és fél óra múlva már ehet is a család.

Látva ezt a trendet, számunkra is kirajzolódott a feladat: a kínálatunkon belül növelni kell a sült és a panírozott termékek arányát. Ezt a folyamatot a koronavírus csak még inkább felgyorsította

- állította a Szabó Ákos.

A szakember szerint örvendetes azt látni, hogy egyre tudatosabbak a vásárlók, és hogy visszaszorult a pazarló és az impulzív fogyasztás. Jelentősen átalakultak az értékesítési csatornák is. A fogyasztók minél kevesebb kontaktust akarnak, ezért a vásárlást "beterelik" az online-térbe. Virágzik a házhoz szállítás is, és ezek az új módik el fognak jutni a HoReCa-szektorba és a kiskereskedelembe is. A Tranzit Csoport a beruházásait az erre való felkészülés jegyében tervezte meg. Az a legfontosabb, hogy biztonságos és egészséges élelmiszert tudjanak eladni a fogyasztóknak, a termőföldtől az asztalig kontrollálva a folyamatot. Ezért indították el évekkel ezelőtt a GMO-mentes és az antibiotikum-mentes programjukat, és ezért kezdtek el egy újabb 20 milliárd forintos beruházási csomagot.

Címlapkép forrása: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?