Évente több ezer őz, szarvas vagy vaddisznó pusztul el az utakon Magyarországon, miután autóval ütközik. Nemrégiben a 71-es úton, Alsóörs és Balatonalmádi között vadgázolás történt, amelyet egy fedélzeti kamera is rögzített. A vaddisznó nem élte túl az ütközést, a kocsi totálkáros lett. Szintén pár napja történt Lengyelországban egy szerencsés kimenetelű autó-vad találkozás, ahol egy komplett szarvascsorda vonult át egy BMW előtt. Az autó vészfékezéssel megállt, viszont a csorda egyik tagja ráugrott az autóra - írta meg az Index.
Nem mindegyik találkozás végződik ilyen szerencsésen. A statisztikai adatok szerint szerint Magyarországon évente 15-20 ezer vadat gázolnak el a közlekedők az utak mentén. A 2019-2020-as vadászidényben csak nagyvadból 16 ezer puszult el így, 1,1 milliárdos kárt okozva a vadállományban, ahogy arról az Agrárszektor is beszámolt.
Az Index által megkérdezett, a neve elhallgatását kérő vadász elmondta, hogy a vadbalesetek a tavaszi hónapokra jellemzőek, amikor rengeteg állat hagyja el a téli pihenőhelyét, és élelemszerzés miatt kimegy a mezőgazdasági kultúrába, de emellett megfigyelhető a tájegységenkénti vándorlásuk is. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy vadak bármikor felbukkanhatnak az utak mentén, és nem csak bizonyos hónapokra lehet datálni a megjelenésüket, de vannak napszakok is, amikor nagyobb valószínűséggel bukkanhatnak fel az utak mentén, ez a szürkülettől pirkadatig való időszak.
- tette hozzá a vadász.
Egy-egy állat akár óránként 30 kilométeres sebességre is képes, de a felbukkanó lámpa fénye megbéníthatja. Arra is számítani kell, hogy az állat az aszfalton megcsúszik, és emiatt az autónak csapódhat - sorolta a szakember azokat a helyzeteket, amelyeket bármelyik autósnak nehéz megoldania.
Elvárható óvatosság
Ha olyan útszakaszon történik baleset, ahol erre figyelmeztető tábla is felhívta a figyelmet, a területet kezelő vadásztársaságnak nem kötelező kifizetni az autóban keletkezett kárt. Sőt, amennyiben a vad elpusztult, még ők kérhetik a vadkár megtérítését az autóstól. És meg is teszik, ha a helyszíni nyomok alapján rendőrség azt állapítja meg, hogy az autós nem vette figyelembe a vadveszélyre figyelmeztető táblát, azaz nem az ilyenkor elvárható óvatossággal vezetett. Azonban a vadász is úgy véli, nem lehet olyan óvatosan közlekedni, hogy egy-egy baleset ne történjen meg.
Ha már az ütközést nem tudta kikerülni a sofőr, és elütötte a vadat, akkor nemcsak a rendőrséget kell értesíteni, hanem a területileg illetékes vadásztársaságot is, mivel a társaság tulajdonát képezi az elütött állat - hívta fel az autósok figyelmét a szakember, aki azt is hozzátette, ha az állat még nem pusztult el, akkor ne közelítsünk az állathoz, hiszen a sebesült vad viselkedése kiszámíthatatlan. A vadász azt is elmondta, hogy sokan az elütött vadat hazaviszik, és egy ízletes vadpörköltet készítenek belőle, pedig ez lopásnak minősül, ugyanis az állat, akkor is a vadásztársaság tulajdonát képezi, ha már elpusztult.
Ki fizet kinek?
Dr. Gombolai Éva, a DAS jogsegélyszolgálat szakértője elmondta, rendszeresen fordulnak hozzájuk vadkáros ügyekben ügyfelek. Ennek megfigyelhető az év közbeni eloszlása is: ősszel és tavasszal gyakrabban keresik meg a jogsegélyszolgálatot vadgázolás miatt.
- mutatott rá a Dr. Gombolai Éva.
Ugyanakkor a vadásztársaságnak mégis csak van felelőssége bizonyos esetekben: autópályák, illetve gyorsforgalmi utak mentén történt vadgázolásnál a vadásztársaságok felelőssége, hogy a lezárt területről ne szabaduljon ki az állat, és ne okozzon forgalmi balesetet. Ilyenkor a vadásztársaságok peren kívüli megegyezéssel próbálnak dűlőre jutni az autóssal.
Szintén ezt erősíti meg a vadász is, aki kiemelte, a vadásztársaságok ritkán kívánnak bármilyen vadgázolást bíróság elé vinni, azonban ha az autós kártérítési igénnyel él egy közúton történt vadgázolás okán, ahol még figyelmeztető tábla is felhívta a veszélyre a figyelmet, akkor ők is kártérítési igénnyel válaszolnak az autós felé az elhullott vad miatt.
Ma már több olyan állatokat elriasztó eszközt lehet vásárolni, amely garantálja, hogy az állat nem szalad a gépjármű elé. Azonban a szakember szkeptikus ezekkel az eszközökkel szemben, úgy véli, az egyre nagyobb autós forgalom miatt még ezekkel az eszközökkel sem csökken a vadgázolások száma a közeljövőben. Szerinte a gázolás kockázatát csak úgy lehet csökkenteni, ha a figyelmeztető táblákat mindenki komolyan veszi.