Mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról nézve valószínű a további masszív áremelkedés - mondta el a Világgazdaságnak Bosnyák Zsolt, az Equilor szenior elemzője. A szakember hozzátette, egyrészt ahogy nő az átoltottság, és a munkavállalók visszatérnek a home office-ból az irodákba, benépesülnek a büfék és a kávéházak, emelkedik az úgynevezett külső kávéfogyasztás is.
Ám ennél is nagyobb hatással van most a kávépiacra a kínálati oldal. Az arabica kávé termelésében kulcsfontosságú brazil piacot ugyanis a déli félteke nyarán aszály sújtotta, míg a téli időszakban a fagyveszély kockázata árnyékolja be a termelési kilátásokat. A becslések szerint a brazil termelők idén 14,7 millió zsákkal kevesebb termésre számíthatnak az aszály és a fagykárok miatt.
Ez a 172 millió zsákos globális éves kávétermeléshez képest is jókora kiesés, de még erősebb a hatás, ha az ember eltekint a gyengébb minőségű robusta kávéktól, s csupán az arabica 102 millió zsákos világtermelésére fókuszál, a prémiumkávék piacán ugyanis csaknem 15%-os kiesést okozhat a gyengébb brazil termés. Ezért az elemző szerint az idei második fél évben árrobbanás várható a kávépiacon. És erre már most megindultak a spekulációk. Még nem látható a brazil fagykárok tényleges hatása, és az is kérdéses, hogy miként alakul az időjárás a többi nagy termőterületen. Amíg a klímaváltozással összefüggésben Brazília és Vietnám egyre inkább szenved a szárazságtól, addig Kolumbia vagy Kenya esetében nem nőtt lényegesen az aszályok valószínűsége.
Sok múlik a kávékereskedők üzletpolitikáján is. A Reuters emlékeztetett, hogy a Nespresso, a Nestle prémiumkávé-részlege eddig még nem emelte a kapszulák árát, annak ellenére sem, hogy az arabica kávébab referenciaárai meredeken nőttek az elmúlt hónapokban. Egyelőre nem látják egyértelműnek a piac irányát - mondta a hírügynökségnek Alfonso Gonzales Loeschen, a Nespresso észak-amerikai vezérigazgatója. Alfonso Gonzales Loeschen azt is kifejtette, hogy nem hárítják a fogyasztókra a magasabb költségeket, hanem benyelik a veszteséget, abban bízva, hogy a magasabb árazás csak időleges.
A kávépiac sajátosságai közé tartozik, hogy a kiemelkedő brandeket képviselő cégek akár tetemes prémiumot is fizetnek a tőzsdei árjegyzés felett a termelőknek azért, hogy a legjobb minőségű kávébabkészleteket leköthessék maguknak. Arról sem szabad azonban elfeledkezni, hogy az amerikai készlet szintje 20%-kal csökkent az elmúlt időszakban, vagyis a piacra több oldalról is nyomás nehezedik.
Ha a kínálatot nehéz megbecsülni, még nagyobb talány a kereslet várható alakulása. A tengerentúli kereskedők a pandémia idején alkalmazkodtak az új fogyasztói szokásokhoz, és nagyobb teret nyert a közvetlen és az online értékesítés. Az átoltottság növekedése azonban az Egyesült Államokban nem jár azzal, hogy a home office-t automatikusan egy az egyben felváltaná az irodai munka. A Nespresso felmérése szerint a munkavállalóknak csak körülbelül a 20 százaléka tért vissza az irodákba, és egyre elterjedtebb a hibrid rendszerű foglalkoztatás. Ezért hiába nyitottak ki a kávézók, a külső kávéértékesítés emelkedése nem arányos a gazdasági nyitás mértékével. Idén még biztosan nem tér vissza a külső fogyasztás a pandémia előtti szintre, és a jövő évre vonatkozó keresleti becslések is bizonytalanok.