Talán furcsa is lenne elképzelni az életünket Túró Rudi, kakaó, tejföl vagy éppen sajt nélkül, ezért is szomorú, hogy utóbbi lassan luxuscikké válik. Már tavaly év végén is tudni lehetett, hogy idén a dráguló tendencia folytatódni fog a folyamatos és kétszámjegyű ipari energiaár és egyéb költségnövekedés (pl. szennyvíz, elektromos áram, víz, fuvardíj, alkatrész, tisztítószerek, vegyszerek, műtrágya, gyógyszer, munkaruházat stb.) miatt. A helyzet olyan súlyos lett, hogy egyre többen döntenek/döntöttek arról, hogy tehenészetüket és az állatállományukat csökkentik vagy felszámolják, amely rövid- és középtávon előrevetíti az állatállomány és a tejtermelés csökkenését.
A tavasz kiemelkedő agráreseménye: Agrárium Konferencia Kecskeméten
Április 6-án rendezi meg Kecskeméten a Portfolio Csoport tavaszi Agrárium 2022 konferenciáját, amely a gazdálkodási évet megalapozó, illetve megerősítő információkat nyújt a hazai agrárgazdaság szereplőinek. A rendezvény bemutatja és részletesen kifejti azokat a legfontosabb jogszabályi, támogatási, piaci, finanszírozási, innovációs és jövedelmezőségi változásokat, amelyek döntően befolyásolhatják az agrárvállalkozások tevékenységeit. A konferencia gyakorlati útmutatással és naprakész információkkal járul hozzá ahhoz, hogy az agrárgazdasági vállalkozások eredményes gazdasági döntéseket hozhassanak. A rendezvény valamennyi üzemméretű gazdálkodónak hasznos tájékoztatást nyújt a 2022-es évet érintő legjelentősebb agrárgazdasági változásokról. Ne hagyja ki az Agrárium 2022 Konferenciát április 6-án Kecskeméten!Már tavaly elkezdődött a botrány
Tavaly év végén a Tej Terméktanács kiadott egy közleményt, melyben azt taglalták, hogy a tejtermelő gazdaságok helyzete napról napra romlik. A bérköltségek és a munkaerőköltségek emelkedése mellett komoly gondot okozott/okoz az is, hogy szinte lehetetlen megbízható állatgondozót és fejőházi munkaerőt is találni, aki vállalja a hétvégén és ünnepnapokon is elvégzendő nehéz feladatokat. A FAO februári jelentése szerint pedig a tejtermék-árindexe 2,4%-ot emelkedett egy hónap és 18,7%-ot egy év alatt. A legnagyobb ugrást a sovány tejpor és a vaj esetében mérték. Az okok között találjuk a szűkülő nyugat-európai exportkészleteket és a várhatóan átlag alatti kibocsátást a Csendes-óceán térségében, továbbá a globális piacot tovább szűkíti a tejfeldolgozást és -szállítást akadályozó, a Covid-19-hez köthető munkaerőhiány.
Újabb botrányt hozott el márciust
Mint említettük, a tejágazatot a botrányok sem kerülték el, legutóbb például most márciusban állt a bál, méghozzá a világhírű Danone körül. A Hatósági bejelentést a Tej Terméktanács (TT) tette a francia érdekeltségű Danone Magyarország Kft. ellen, mert szerintük a Danone egyik újonnan forgalmazott, növényi alapú termékével megtéveszti a fogyasztókat. A terméktanács azt tartja aggályosnak, hogy a csomagoláson feltüntetett információk tejtermék látszatát kelthetik, miközben zabból készült italról van szó.
Egyre népszerűbbek ezek a termékek
Érdemes megemlíteni azt, hogy egyre többen veszik le a boltok polcairól a növényi alapú termékeket, ez pedig nincsen máshogy a tejtermékek setében sem. Sőt, mondhatni, hogy a rizs,-zab,-mandulatej és még sok más hasonló ital igen nagy teret hódított magának. Hogy mennyire? Azt jól jelzik az alábbi friss adatok is: 22 százalékkal emelkedett tavaly a növényi alapú termékek közül a sajt, a hűtött desszert és puding, a jégkrém, tej, tejszín, tejszínhab és joghurt helyettesítésére használt élelmiszerek forgalma Magyarországon. NielsenIQ azt a tájékoztatást adta, hogy a felsorolt termékek összesített forgalma 2020-ban 18,5 milliárd forintot tett ki, tavaly pedig már a 23 milliárd forintot közelítette. Ezen élelmiszerek forgalma érvről évre kétszámjegyű növekedést ér el. A gyártók ennek okát részint abban látják, hogy minden korosztály egyre jobban figyel az egészségtudatosságra és a fenntarthatóságra. Azonban a világjárvány hatását is felfedezik abban, hogy 2020 elején drasztikusan emelkedett a jól tárolható növényi tejhelyettesítő termékek iránti kereslet, mivel sokan feltöltötték az otthoni "járványkamrát".
A rút anyagiak: milyen árakkal találkozhatunk az üzletekben?
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 132,9 forint/ kilogramm volt 2022 februárjában. A fehérjetartalom 0,02 százalékpontos és a zsírtartalom 0,04 százalékpontos romlása, valamint az alapár 4 százalékos emelkedése mellett a nyerstej átlagára 3 százalékkal nőtt 2022 februárjában a 2022. januárihoz képest, és 20 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyerstej felvásárlása 2022 februárjában az előző havi mennyiségnél 6 százalékkal kevesebb, míg a 2021. februárinál 2 százalékkal több volt. A kiviteli ára 148,83 forint/ kilogramm volt 2022 februárjában, az előző havihoz képest 3 százalékkal, az előző év azonos hónapjához viszonyítva 32 százalékkal emelkedett. A kiviteli ár 12 százalékkal meghaladta a termelői átlagárat.
Ha valaki szeretne például sajtot vásárolni, annak igen mélyen a zsebébe kell múlni, hiszen egy kilogramm zsíros, félkemény trappista sajtért 3100 forintot kell fizetni, a 700 grammos kiszerelés 2700 forintban kerül, míg a 185 grammos csomag 690 forintba. A 250 grammos rögös túróért márkától függően 430, 500 vagy 510 forintot kérnek el. A tejföl esetében is igen változóak az árak, márkától és kiszereléstől függően 129 forinttól egészen 1200 forintig találhatunk termékeket. A tejeknél ugyanez a helyzet, félzsíros, zsírszegény, teljes és bio tejet is vehetünk, melyeknek az ára literre nézve 210 és 540 forint között alakul.
Megéri ezeket venni?
Kétségtelen, hogy a magyar emberek nagy szeretettel nyúlnak a sajtokért és más tejtermékekért is, ám nagyon nem mindegy, hogy milyen minőségben fogyasztjuk el őket. Egy igazán finom sajt kiemelkedő ízélményt tud nyújtani, ám az esetek többségében egyszerűen csak levesszük az áruházak polcairól őket, betesszük a kosárba, majd otthon felhasználjuk. A tudatos termelés ebben az ágazatban is fontos lenne, na meg persze a minőség is - a termelő kisüzemek termékei viszont nem jutnak el elég emberhez, és igencsak eltér a nagyüzemi gyártástól. Természetesen a sajtgyártásnak is megvannak a megfelelő, körülményes folyamatai, na meg persze költségei is. A tejtermékek nem sorolhatók az olcsó élelmiszerek közé, az igazsághoz azonban hozzátartozik az, hogy a boltban kapható készítmények árai nem igazán fedik a valóságot. Ha piacon járunk, gyakran belebotlunk olyan árusokba, akik saját, házilag készített tejtermékeit árulják, ám a vásárlók egy része irreálisan drágának találja őket. Pedig, ha belegondolunk, egyáltalán nem azok, csak egyszerűen a boltokból nem szoktunk hozzá - főleg úgy, hogy a bolti árak is az egekben vannak már, de még így sem fedik a valóságot. Elég, ha csak abba gondolunk bele, hogy 1 kilogramm sajt elkészítéséhez 10 liter tejre van szükség. Egy liter tejet pedig nagyjából több mint 130 forintból lehet előállítani, és ebben semmi más nincsen benne, csak a tej.
Itt a segítség a tejtermelőknek
Megerősítette stratégiai együttműködését, és közösen dolgozik a hazai tejfogyasztás népszerűsítéséért a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, valamint a Takarék Csoport. A megállapodással a magyar tejtermelés hatékonyabb banki finanszírozását, és a termékpálya versenyképességének növelését tűzték ki célul. A hitelintézet és a Tej Terméktanács nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy felkészítsék és támogassák a gazdákat a változó piaci környezetben. Az elmúlt másfél évben rendkívüli mértékben drágultak az energiahordozók, a gáz, a villany, valamint a logisztika költségei, és a csomagolóanyagok, az alkatrészek, a takarmányozás ára is felfelé mozdult. Emellett jelentős munkabér-emelést is végre kell hajtania a gazdáknak a minimálbér növekedése miatt.