Az uniós bizottság a közleményében kiemelte: Ukrajna orosz megszállása és az ukrán kikötők blokádja következtében az ukrán gabona és más mezőgazdasági áruk már nem jutnak el rendeltetési helyükre, és ez veszélyezteti a globális élelmezés-biztonságot. A testület szerint ezért sürgősen alternatív logisztikai útvonalakat kell kialakítani, az összes közlekedési mód igénybevételével. A Bizottság felszólította az uniós piaci szereplőket, hogy bocsássanak rendelkezésre több közúti járművet, és tegyék lehetővé átlépésüket Ukrajnába. Emellett azt is kijelentették, hogy a vámkezeléskor előnyben kell részesíteni az ukrán mezőgazdasági exportszállítmányokat.
Az Európai Bizottság azt kérte a nemzeti hatóságoktól, hogy a vámkezeléskor rugalmassággal járjanak el, valamint biztosítsanak elegendő személyzetet a határátkelő-helyeken az eljárások felgyorsítására. Emlékeztettek arra is, hogy kihívást jelent például a vasúti nyomtávok eltérő szélessége. Az uniós vasúthálózat nagy részével nem kompatibilisek az ukrán vasúti kocsik, ezért a legtöbb árut át kell rakodni teherautókra vagy az uniós szabványos nyomtávnak megfelelő vasúti kocsikra. A Bizottság ezért felszólította az illetékes piaci szereplőket, hogy az átrakodás felgyorsítására helyezzenek üzembe mobil gabonarakodó gépeket az érintett határterminálokon.
Az Európai Bizottság közölte, hogy felméri az EU-ban rendelkezésre álló tárolókapacitást, és egyeztetni fog a tagállamokkal arról, hogy több kapacitás álljon rendelkezésre az ukrán export ideiglenes tárolására. A tájékoztatás szerint támogathatók lesznek a közlekedési összeköttetések javítását célzó projektek Ukrajnával, így a vasúti összeköttetésekre és a vasúti és közúti terminálokra irányuló beruházások is. A testület végezetül közölte: törekszik arra, hogy a transzeurópai közlekedési hálózatnak (TEN-T) a szomszédos országokra történő kiterjesztését célzó politikájával összhangban megállapodást írjon alá Ukrajnával.