Annak ellenére, hogy az élelmiszerek mentesülnek az Iránnal szembeni nyugati szankciók alól, az iráni pénzügyi rendszert sújtó szankciók fizetési problémákat okoznak, amelyek pedig kihatnak az élelmiszerimportra is. A legutóbbi fizetési fennakadások miatt a teherhajók nem tudják kirakni rakományukat az iráni kikötőkben. Legalább 40 hajó vesztegel a főbb iráni kikötők környékén a Refinitiv hajózási nyomkövető cég adatai szerint.
A hírügynökség megkereste az iráni külügyminisztériumot is az üggyel kapcsolatban, de a minisztérium egyelőre nem reagált. Az iráni kikötői és tengerészeti hatóság novemberi jelentésében megállapította, hogy 37 hajó összesen 2,2 millió tonnányi árut nem tudott kirakodni "dokumentációs nehézségek és a fizetési problémák" miatt.
Iránnak az idei aszályos nyár után megnőtt az élelmiszerimport-igénye. Az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériumának adatai szerint Iránnak várhatóan 5,5 millió tonna búzát kell importálnia idén nyártól jövő nyárig. Ez bár kevesebb, mint a 2021-es 8 millió tonna, de még mindig jóval több, mint az azt megelőző öt év 1,1 millió tonnás mennyisége.
Az iráni helyzetet jól ismerő egyik nyugati kereskedelmi forrás szerint a kikötőkön kívül rekedt hajók rakományának értéke meghaladja az egymilliárd dollárt. A szállítóknak emiatt jelentős késedelmi díjakat kell kifizetniük. A Nemzetközi Cukorszervezet szerint az iráni cukorimport várhatóan 1,1 millió tonna lesz a 2022-23-as idényben, ami valamivel kevesebb, mint az egy évvel korábbi 1,3 millió tonna.