Hajnal Gábor, a BASF marketing vezetője előadásában elmondta, hogy nitrogén-műtrágyázás során hatalmas a veszteség, a kijuttatott tápanyag akár 80-90%-a is a „semmibe megy el”. A nitrogén-inhibitorok azonban ezt meg tudják akadályozni, ami a jelenlegi árak mellett nagyon fontos lehet, emellett a magasabb terméshozamhoz is hozzá tudnak járulni. A szakember kiemelte, a növényvédelmi és a környezetvédelmi szempontoknak egyaránt érvényesülnie kell a termesztés során.
Fontos, hogy akkor védekezzünk, amikor szükséges. Figyelni kell a károsítókat és a meteorológiai előrejelzéseket is, az optimális időpont kiválasztása pedig elengedhetetlen.
Vajda Beáta, a Bayer Hungária Kft. Crop Sciencee üzletág marketing vezetője elmondta, hogy a klímaváltozás közepén vagyunk, és gyártóknak „kutya kötelességük” megoldásokat nyújtani, foglalkozni a változásokkal.
Kell a társadalmi szerepvállalás. A Green Deal keretein belül a növényvédő szerek mennyiségének drasztikus csökkentése miatt könnyen elképzelhető, hogy romlanának a kilátások, hiszen nem tudni, mi vár a gazdákra. Arról nem beszélve, hogy az is kérdéses, hogy a fogyasztóknak milyen árat kellene ezért fizetni és milyen termést eredményezne. Elmúlt az az idő, hogy csak növényvédőszerben és vetőmagban gondolkodjunk. Komplex rendszerben kell gondolkodni, melynek alapja az adatalapú döntéshozatal. Kérdés lesz, ki, hogyan kapcsolódik majd bele a digitális világba. Kutató-fejlesztőként fontos, hogy új hatóanyagaink is legyenek.
Borsos László, a Corteva ügyvezetője is egyetértett ezzel, majd hozzátette, hogy az előírásokat követni kell és alkalmazkodni. Mint mondta, olyan technológiák kellenek, melyek megfelelnek az új előírásoknak. Ha együtt dolgoznak a termelőkkel, akkor közösen el lehet jutni ahhoz a célhoz, ami mind a két félnek az előnyére válik.
A szabályokat, hozott rendelkezéseket be kell tartani és be is tartjuk. A háttérben nagyon komoly munkák, változások folynak. Már nem kemizálásról beszélünk, abba az irányba dolgozunk, hogy lekövessük a trendeket, ha pedig lehetséges, részt vegyünk az irányításában is. Össze kell hangolni a folyamatokat
- fogalmazott Dobai Tibor, a Syngenta kereskedelmi igazgatója.
Kulcs az innovációban és a tudatosságban
Ha bizonyos folyamatokat nem lehet megállítani, akkor az élére kell állni - és ez az, amiben komoly szerep hárulhat az innovációra és a tudatosságra. Össze kell tenni, ki, mikor, mit használ. Nem egy évben kell előre gondolni, hanem akár 2-3 évben.
Nem a minimumra kell menni. Ha 2 pont a minimum, menjünk 4-5 pontra, menjünk biztosra, hogy megkapjuk. Ne a kettes, hanem az ötös legyen a célunk, ezt tudom mondani
- vélekedett Borsos László.
Továbbra is veszélyt jelent a hamisítás
Az illegális és hamis készítmények piacra kerülése és használata óriási környezeti és gazdasági kockázatot vagy veszélyt okoz fenntarthatósági szempontból is. A szakértők mind egyetértettek azzal, hogy ha szemtelenül jó ajánlatot kap valaki, fel kell venni a kapcsolatot az adott gyártó képviselőjével. Ráadásul most még nagyobb igény lesz az olcsóságra, de sokszor bebizonyosodott már, hogy bizony a drágább az olcsóbb ebben az esetben.
Mi lesz veled, glifozát?
Ami pedig a glifozátot illeti, továbbra is nagy port kavar, de a szakértők kiemelték, hogy szükség van rá és a politikai döntésnek felül kell írnia a tudományos döntés.
Mi számolunk a glifozáttal, benne van a 3 éves tervünkben. Úgy állunk hozzá, hogy a szakmai érvek bizonyították, hogy nem karcinogén, nem mutagén, a szaporodásra nincsen hatással. Nincs olyan kockázata, ami az emberi szervezetre és a környezetre káros hatással lenne. Bízunk benne, hogy jó döntés születik, de látszik, hogy politikai és érzelmi vita is folyik róla
- fogalmazott Vajda Beáta.
Végezetül a kerekasztal-beszélgetésen részt vevő szakértők kiemelték, hogy csak intenzív gazdálkodással lehet lehozni a legjobb jövedelmezőséget egy adott területről. Emelkednek a termelési költségek, de „nem rosszak” a termésárak sem. Mint említették, a növények maximális intenzitást és törődést igényelnek, így biztosítható a jövedelmezőség. Mindezen kívül fontos az optimalizálás is. A lehető legjobbra kell törekedni, az árbevételhez kell igazítani mindent, és el kell szakadni a régi gondolkodástól, ki kell használni a modern világ adta lehetőségeket.