Nemcsak külföldi láncoknak lesz kötelező az akciótartás, hanem magyar cégeknek, nagyobb franchise-partnereknek, közepes, kisebb vállalkozásoknak is. A kicsik kaptak még egy kedvezményt, említette meg Vámos, ha a meghatározott húsz élelmiszer-termékcsoportból van olyan, melyből ötnél kevesebb féle terméket forgalmaznak, akkor abból a termékcsoportból nem kell akciót hirdetniük. A kormány minimumfeltételeket is megszabott. Előírták, hogy júniustól szeptember végéig heti akciókat kell hirdetni, ami azt jelenti, hogy a meghatározott húsz termékcsoport mindegyikéből minimum egy-egy terméket legalább 10 százalékkal olcsóbban kell árulni. Az akciós termékeknél tartani kell a tavalyi átlagos mennyiséget, az akcióról pedig tájékoztatni kell a vevőket - írja a 24.hu.
Azt, hogy mely termékeket veszik bele az akcióba, az érintett boltok választhatják ki, valamint saját akciókat továbbra is csinálhatnak. Az azonban már fontos üzletpolitikai döntés lesz, hogy a két akcióba - a sajátba és a kötelezőbe - mit vesznek be, valamint, hogyan kapcsolják össze és csoportosítják ezeket. A kötelező akciókat egyébként nem kötelező feltüntetni a reklámújságokba, az üzletekben viszont központilag meghatározott szöveget kell kihelyezni a kötelező akcióról, és magánál a terméknél, illetve az online felületen is jelezni kell az árengedményt. Mint kiderült, a boltoknak a kormányzati hirdetések képi világát idéző, meghatározott méretű táblákat kell kihelyezniük. Vámos György kitért arra is, hogy az alapélelmiszereknél lesznek olyan termékek, amiknél 10% alatti az árrés, tehát ezek veszteségesek lesznek.
Üzletpolitikai kérdés, hogy ezeket berakják-e a kötelező akcióba. Az akciónál a kereskedő lemond az adott termékből származó árbevétel egy részéről, annak érdekében, hogy a vevőt becsalogassa a boltba, bízva abban, mást is vásárol majd. A kötelező akció jó a vásárlóknak, kézzel fogható eszköz, nyomásgyakorlás az infláció leszorítására
- fejtette ki.
Ebben partnernek kell lenni
A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára, Neubauer Katalin kifejtette, hogy most is vannak akciók, de egészen más lesz, amikor olyan termékeket fogunk akciózni, amelyek nagy jelentőséggel bírnak az inflációs kosár szempontjából. A kereskedők ugyan több száz terméket kezdtek akciósan értékesíteni az utóbbi időkben, de azok között rengeteg olyan lehet, amiket a vásárlók nem igazán keresnek. Az, hogy mi kerül az árkedvezményes termékek közé, nagyon nem mindegy a vásárlók szempontjából. Ha ezt vesszük figyelembe, még jó is lehet a kötelező akcióztatás a húsz termékcsoportban.
Ehhez azonban az is kell, hogy a beszállítók partnerek legyenek az akciózásban. Máskülönben csak a kereskedők fognak engedni az árrésből, és jó eséllyel olyan termékeket fognak akciózni, melyeknek nemigen lesz inflációletörő hatásuk. Az MNKSZ főtitkára úgy véli, hogy ha partnerek lesznek a beszállítók is, akkor jobb eséllyel kerülnek be olyan termékek, amelyeknek lesz hatásuk, és a vásárlók is elégedettebbek lehetnek, ha az akciós termékek abból a körből kerülnek ki, amit ők is rendszeresen keresnek, vásárolnak.
Nem kötelező magyar termékeket akciózni, hogy mennyi lesz az import a kötelező akcióban az üzletpolitikai, beszerzési kérdés. Most még mindenki lázasan számol, mert nagyon éles a verseny, hiszen 10 százalékkal esett az élelmiszer-kereskedelem forgalma. Mindenki azon dolgozik, hogy akciókkal visszacsalogassa a vevőket. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a beszállítók és termelők között is verseny van
- fogalmazott Vámos György.
Jogszabály nem kötötte ki, hogy csak a hazai élelmiszerek kerülhetnek bele a kötelező akciózásba, Neubauer Katalin szerint nem kizárt, hogy ha a magyar beszállítók nem lesznek partnerek, és az importtal jobban jönnek ki a kereskedők, akkor erősödhet az élelmiszerimport térnyerése - ez azonban veszélyes trend lenne a hazai feldolgozóiparra nézve. Mivel minden boltban más lehet akciós, a vásárlóknak nem lesz könnyű dolguk, ha át szeretnék majd látni a kötelező akciókat.