Santiago de Andrés, az ANFAAC főtitkára szerint 2021-ben több mint 29 millió háziállat volt Spanyolországban, ami a COVID-19 következtében elterjedt kutya- és macskatartás térnyerését tükrözi. Ez 9,3 millió kutya, 5,9 millió macska, 7,9 millió hal, 5 millió madár, 1,5 millió hüllő és 1,5 millió kisemlős populációját jelentette, amelyet a spanyolok házikedvencként tartanak.
Jelentős növekedés minden kategóriában
Az ANFAAC szerint a spanyol állateledel-piac forgalma 2022-ben 1,71 milliárd euró volt, ami jelentős, 14,4 százalékos növekedést jelent a 2021-es 1,49 milliárd euróhoz képest. Ennek ellenére az iparág értékesítési volumene 2022-ben enyhe, 0,5 százalékos csökkenést tapasztalt, és összesen több mint 562 ezer tonnát tett ki.
A kutyatápok forgalma fajlagosan 12,5%-kal, 1,03 milliárd euróra nőtt 2022-ben. Az ágazatban továbbra is a száraz kutyaeledel maradt az első, amely 736,3 millió eurós forgalommal büszkélkedhet, ez 12,8 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest. A nedves kutyaeledel termékeknél volt ugyanakkor a legnagyobb, 13,8%-os forgalomnövekedés, amelyek 141,5 millió eurós forgalmat halmoztak fel 2022-ben. A kutyasnackeknél 9,5%-os forgalomnövekedést tapasztaltak, amely meghaladta a 153,6 millió eurót.
Beelőznek a macskák?
Bár a kutyatápok továbbra is meghatározóak maradtak a spanyol állateledel- és jutalomfalat-iparban, a macskáknak szánt termékek jelentősebb növekedést tapasztaltak.
A macskatápok forgalma 2022-ben 17,6 százalékkal 676,9 millió euróra nőtt. Ebben a szegmensben a száraz macskatápok részesedése volt a legnagyobb az értékesítésből, a termékkör forgalma 16,6 százalékkal 367,5 millió euróra nőtt. A nedves macskaeledelek forgalma 17,6 százalékkal emelkedett, és elérte a 260,3 millió eurót. A macskáknak szánt jutalomfalatok értékesítése 25,7%-kal, 49,1 millió euróra bővült.
A forgalomnövekedés ellenére az értékesítési volumen Spanyolországban alig vagy egyáltalán nem nőtt. A kutyatápok esetében az értékesítési volumene 1 százalékkal 390 266 tonnára csökkent, ám a macskatápoké, kis mértékben, 0,5 százalékkal 172 122 tonnára nőtt 2022-ben.
A globális export harmada
Az ANFAAC szerint a spanyol állateledel-ipar 2022-es növekedésében kulcsszerepet játszottak a szakosodott kisállat- és e-kereskedelmi csatornák. Ezeken az értékesítési csatornákon a forgalom 9,4%-kal nőtt, különösen a macskás snackek voltak sikeresek a szakosított és az e-kereskedelmi szegmensben.
Ami a kereskedelmet illeti, 2022-ben az Európai Unió, a Közel-Kelet, Afrika, Amerika és Délkelet-Ázsia volt a spanyol állateledel-termékek fő exportcélpontja.
Az ANFAAC szerint a spanyol állateledel-export a globális piac értékének több mint 30 százalékát teszi ki.