Spanyolország a világ egyik legnagyobb olívaolaj termelője, amely egyben az egyik legjobb minőségű olajbogyót is produkálja. Ennek ellenére teljesen felfordulni látszik a spanyol olívaolaj piac az utóbbi időszakban - írta meg a Világgazdaság. A zöld aranynak is nevezett olívaolajra ugyanis akkora kereslet jelentkezett világszinten, hogy a termelők egyre többet exportálnak, ami miatt megugrott a belföldre szánt termékek ára. Ez pedig azért lényeges, mert az olívaolaj a spanyol konyha alapja, vagyis a termék fogyasztói árának emelkedése jelentősen megdrágítja az emberek mindennapi életét.
Hatással van-e az olívaolaj piacára az éghajlatváltozás?
A klímaváltozás szerencsére eddig sem befolyásolta jelentősen a spanyol olajbogyó termesztést, és szerencsére attól sem kell tartani, hogy a hatások felerősödése miatt megszűnhet a termelés. Az olajfa ugyanis rendkívül szívós növény, vannak több száz éves példányai is. A terméshozamot azonban megfelelő öntözéssel lehet növelni. Átlagos körülmények közt egy olajfa 40 kilogramm bogyót terem és habár a növénynek nincs szüksége sok vízre, szárazság idején a termésmennyisége lecsökken, különösen akkor, ha a májusi virágzása alatt hőség éri. Ráadásul a szüretelés technikája sem mindegy: manapság ipari gépek rázzák le a bogyókat a fákról, ami egyszerű és gyors megoldás a gazdálkodóknak, ugyanakkor a növények károsodhatnak a durva módszertől.
A BBC értesülései szerint a Nuestra Señora del Pilar szövetkezet, amely a világ legnagyobb ilyen termelői vállalkozása, a 2022–2023-as szezonban 24 millió kiló olajbogyót takarított be, ami az egyik legrosszabb adat a történelem során.
Hogyan alakul az olívaolaj piaca?
Mivel idén és tavaly az időjárás nem kedvezett az olajfáknak, a kisebb terméshozam miatt az olajbogyó és az olívaolaj árak eleve megugrottak, ráadásul a globális kereslet továbbra is magas irántuk. A profitmaximalizálás érdekében a spanyolok olívaültetvényeket telepítettek az Egyesült Államokba, és még a rivális termelő Olaszországnak is nagy mennyiségben szállítanak olajat. Összességében spanyol olívaolaj fele a tengerentúlra megy.
Az olaszok saját márkájuk alatt árulják a spanyol olajat, így sok fogyasztó azt hiszi, hogy az olaszok és nem a spanyolok a piacvezetők ebben az üzletágban. Ennek ellenére a spanyol mezőgazdászok nem akarják erősíteni a marketingjüket és értékesítési politikájukat
- mondta el Antonio Canadilla, a Cooperativa San Sebastian-Aceites Umbrion szövetkezet elnöke.
A fenti üzletpolitika így feljebb korbácsolja a hazai árakat. Probléma továbbá, hogy a spanyol mezőgazdaság 80%-át elavult üzleti szerkezet jellemzi és csak páran ellenőrzik az egész értékesítési láncot. Pedig azzal nem csak magas árrést, hanem versenyképesebb árakat is szabhatnak.
Az elmúlt két évben a terméskiesések és az olívapiac szerkezeti problémái így súlyosbították a spanyol inflációt, az addig mindennap hozzávalóként számon tartott olívaolaj pedig luxuscikké vált Spanyolországban. Ennek eredményeként az olívaolaj spanyol fogyasztása idén 38%-kal csökkent a Canadilla szövetkezet számítása szerint. A kormány ugyanakkor csak 10%-os visszaesést jelzett.
Rafael Pampillon, a madridi San Pablo CEU egyetem közgazdásza szerint spekuláció is feljebb tornázhatta az olívaolaj árát a spanyol piacon. A zöld arany Franciaországban és Portugáliában lényegesen olcsóbb. A magas árak miatt pedig egyes élelmiszerláncok növelték az olcsóbb importot, főként Portugáliából.
Hogy változott az olívaolaj ára az elmúlt években?
A Nemzetközi Valutaalap adatai alapján az olaj világpiaci ára meredek emelkedésbe kezdett 2022-ben, az elmúlt egy évben pedig a duplájára drágult. A spanyol olívaolaj ára Magyarországon is megugrott. Ezen valamelyest segíthet, hogy az idei horvát olajbogyó termésátlag kifejezetten jó lett.