Napjainkban az olyan, kifejezetten gazdálkodók számára fejlesztett megoldások, mint például a Climate FieldView, a Farmers Business Network (FBN) és a GeoPard Agriculture döntő szerepet játszanak az egyre értékesebbé váló információk összegyűjtésében és elemzésében. Ezek a platformok óriási segítséget nyújtanak a gazdálkodóknak a kritikus termesztési döntések meghozatalában - olvasható a Future Farming oldalán. Az egyik kiemelkedő szereplő, a Climate FieldView a Bayer vegyipari óriáscég tulajdonában van. Bár ez a platform számos előnnyel jár, a gazdák elgondolkodhatnak azon, hogy egy multinacionális vállalat profitmotívumai befolyásolhatják-e a FieldView-on keresztül nyújtott elemzéseket vagy ajánlásokat, ami kétségeket ébreszt azzal kapcsolatban, hogy adataikat kizárólag az ő vagy mások javára használják-e fel.
Ezzel szemben az FBN és a GeoPard Agriculture - a jelenlegi tudásunk szerint - nem kötődik láthatóan nagyvállalatokhoz vagy beszállítókhoz. Ez lehetővé teszi a gazdálkodók számára, hogy bizalmukat olyan elemzésekbe helyezzék, amelyek kizárólag az ő előnyükre összpontosítanak. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ezek a platformok felvásárolhatók vagy tőzsdére kerülhetnek, ami veszélyeztetheti függetlenségüket.
Régi megoldás egy újkeletű kihívásra
A szakértők szerint a gazdálkodó közösség az adatok tulajdonjogának kooperatív megközelítésére való törekvéssel tudja kezelni ezt a kihívást. Ahogyan a múltban, amikor a tej vagy a cukorrépa feldolgozására szövetkezeteket hoztak létre, a mezőgazdasági termelők adatszövetkezeteket alkothatnak, amelyek szilárd pajzsként védhetik őket a külső befolyásoktól, miközben lehetővé teszik számukra, hogy közösen részesüljenek az adatelemzésekből. Sőt, amikor harmadik felek, például kormányok vagy beszállítók a közös adatok egy részébe szeretnének betekintést nyerni, a gazdálkodók eldönthetik, hogy meg kívánják-e osztani azokat, és ha igen, milyen áron, ezzel is fenntartva a teljes átláthatóságot.
Egy olyan világban élünk most, ahol az adat az új arany. Éppen ezért a gazdáknak a digitális - és virtuális - mezőik urainak is kell tekinteniük magukat. A választás az ő kezükben van: bizalmat és együttműködést vetnek-e egy együttműködő környezetben, vagy átadják az értékes adataikat külső, potenciálisan ellentétes érdekű feleknek? Ne feledjük, hogy aki vet, az végül arat.