2024. május 9. csütörtök Gergely
Egyre több német vásárol ilyen élelmiszereket: tudhatnak valamit?

Egyre több német vásárol ilyen élelmiszereket: tudhatnak valamit?

agrarszektor.hu
A zöldségek és gyümölcsök értékesített mennyisége 9 százalékkal, forgalmuk pedig 16 százalékkal nőtt júniusban a GfK felmérése szerint. A nyári növekedés ellenére a 2023-as év első félévét tekintve a friss gyümölcsök értékesítése összességében nem haladja meg az 1 százalékos, szinte marginális növekedést.

A GfK felmérése szerint Németországban júniusban 9%-kal nőtt a zöldségek és gyümölcsök értékesített volumene az előző év azonos hónapjához képest, míg a forgalom értékben 16%-kal emelkedett. A szamóca májusban még drágán és relatíve kis forgalommal kezdte a szezont, de júniusra az eladott mennyiségeket tekintve már 8%-kal bővült - írta meg a FruitVeB. Ez azonban jóval elmarad a dinnye mögött, amelyből több mint 25%-kal többet értékesítettek 2022 júniusához képest. A meleg és napsütéses június kétségtelenül fellendítette a keresletet, de a masszív növekedés mögött egyértelműen bázishatás is áll, hiszen tavaly ugyanebben a hónapban a dinnye kereskedelme gyakorlatilag összeomlott. Ez onnan is látszik, hogy az idei dinnyefogyasztás csaknem megegyezik a 2021-es szinttel. Hasonló hatás jelentkezik idén a csonthéjasoknál is: a 2022-es visszaesést követően a normál szintre állt vissza az értékesítés.

A nyári növekedés ellenére 2023 első félévét tekintve a friss gyümölcsök értékesítése összességében nem haladja meg az 1%-os, szinte marginális növekedést. Lassult többek között a bogyós gyümölcsök (-8%) és a citrusfélék (-5%) forgalma - mindkét szegmensben az előző évhez képest kétszámjegyű árszínvonal-növekedéssel.

A friss zöldségek esetében 2023 első félévében szintén stagnáltak az eladott mennyiségek, a magasabb általános árszint azonban tíz százalékos forgalomnövekedést eredményezett. A 2023 első félévében a magasabb átlagárak mozgatórugói elsősorban a gyökérzöldségek, a hagyma- és a káposztafélék voltak. Érdekesség, hogy míg a paprikáért jóval mélyebben kell a fogyasztóknak a pénztárcájukba nyúlniuk, addig az uborka olcsóbb, mint tavaly. A spárga a dinnyéhez hasonló utat járt be: tavaly túl drága volt a termék a piacokon, idén azonban 20% körüli forgalomnövekedéssel a fogyasztás majdnem visszatért a 2021-es szintre.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?
AgroNapló  |  2024. május 9. 16:02